Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Delaminatie carbon velg?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 17 jun 2019 20:24

Tijdens de 3 Ballons van 8 juni jongstleden heb ik in de afdaling van de col de Sevrères behoorlijk moeten remmen. Zo behoorlijk dat ik mijn remmen kon ruiken.

Na afloop zag dat er materiaal van de remblokken op de velg was achter gebleven. Veroorzaakt door iets wat je mogelijk als een eerste begin van delaminatie van de velg zou kunnen omschrijven. Het zijn minuscule verdikkingen op de velg die er voor zorgen dat de remblok extra slijt. Je voelt het ook met remmen, zonder dat het de rem prestaties beinvloedt overigens.

Tijdens een vakantie in Italie vorig jaar zijn de eerste verdikkingen ontstaan. Dat was echter zeer minimaal. Ze zitten nu verdeeld over een aantal vlakken op de velg, en het frappante is dat het alleen aan de linker kant van de voorvelg is gebeurd. De rechterkant, en de complete achtervelg zijn onbeschadigd. Het wordt dus wel erger.

Ik weet dat het wat moeilijk is te zien, maar is dit langzaam maar zeker het einde van de velg? Zou zo iets onder garantie moeten vallen? Die zit er namelijk wel nog op.
delaminatie.jpg

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 17 jun 2019 20:51

Heb ik ook een keer gehad. Bij het oppompen van de band kon ik het ook horen, de velg maakte een knisperend geluid door het uitzetten. Met remmen kon je het ook voelen. De wielen zijn destijds kosteloos vervangen, maar daar zou ik niet zomaar op rekenen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jun 2019 21:12

Kan je met carbon velgen de bergen in?
De profs wel, als die hun velg al zouden opstoken staat er op de volgwagen een nieuwe fiets klaar.

Maar er zijn altijd fietsers die denken dat dat broodje aap verhalen zijn en dat het wel kan.
Het kan wel maar niet altijd.

Op dit forum is deze vraag al ettelijke keren voorbijgekomen en dan krijgt de topicstarter heel tegenstrijdige adviezen.

Jij hebt het dus nu jammer genoeg ondervonden dat het niet altijd kan. :(
I know myself like no one else
Nothing to defend

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 17 jun 2019 21:35

Dus: iedereen schijfremmen door de strot duwen=risicoloos meer carbon wielen verkopen. Laat die liefhebbers maar schuiven! :twisted:

Maar dat is een andere discussie....

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 17 jun 2019 21:51

Ik was me er heel bewust van dat bij verkeerd gebruik en continue remmen de delaminatie op kon treden. Daarom rem ik normaal gesproken ook niet slepend. Nu kon het echt niet anders op sommige stukken. Heb inmiddels ook gelezen dat dit door fouten in de fabricage kan ontstaan als de hars niet goed is verdeeld.

Aan de rijeigenschappen van het wiel heb ik niks gemerkt overigens. Vrijdag ga ik er mee naar de wielbouwer. Ben benieuwd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12468
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jun 2019 14:28

asmeets schreef: 17 jun 2019 21:51 Ik was me er heel bewust van dat bij verkeerd gebruik en continue remmen de delaminatie op kon treden. Daarom rem ik normaal gesproken ook niet slepend. Nu kon het echt niet anders op sommige stukken.

En dat is precies wat Lcsmet bedoeld. Het kan, maar niet altijd.
Je hebt de manier van remmen niet altijd zelf in de hand.

Als je per se geen ellende wilt, niet met carbon velgremmen de bergen in, zo simpel is het en niet anders.

Ik zou het persoonlijk niet doen, gaat het toch ineens regenen heb je ook een probleem. Dan remmen velgremmen al amper en carbon nog slechter en veel meer slijtage.

De buitentempratuur heeft op de werking van schijfremmen geen enkel effect maar wel op velgremmen. Daar is de tempratuur veel lager. dus ook die speelt nog eens mee.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 jun 2019 14:53

Ik vraag me af wanneer moet je je ongerust beginnen maken? Een half uur slepend remmen op een Alpencol of kun je het al hebben als je slepend de kemmelberg af rijdt?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 jun 2019 15:08

China wiel of gerenomeerd wiel, en wie is de wielbouwer ? Ben wel benieuwd wie de kosten gaat dragen 🧐
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 jun 2019 15:13

baron062 schreef: 17 jun 2019 21:35 Dus: iedereen schijfremmen door de strot duwen=risicoloos meer carbon wielen verkopen. Laat die liefhebbers maar schuiven! :twisted:
Dat zou ik niet zo maar zeggen: bij schijfremmen komt er namelijk veel meer kracht aan de spaak nippels / en naaf. Dit omdat de de snelheid in het midden van het wiel eruit gehaald wordt.

De velgrand waar het gewicht zit wil nog wel even door , dus spaaknippels en spaak koppen krijgen het zwaarder te verduren waarbij ook de wielbouwers weer voor keuzes staan.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2019 15:16

asmeets schreef: 17 jun 2019 20:24 Tijdens de 3 Ballons van 8 juni jongstleden heb ik in de afdaling van de col de Sevrères behoorlijk moeten remmen. Zo behoorlijk dat ik mijn remmen kon ruiken.

Na afloop zag dat er materiaal van de remblokken op de velg was achter gebleven. Veroorzaakt door iets wat je mogelijk als een eerste begin van delaminatie van de velg zou kunnen omschrijven. Het zijn minuscule verdikkingen op de velg die er voor zorgen dat de remblok extra slijt. Je voelt het ook met remmen, zonder dat het de rem prestaties beinvloedt overigens.

Tijdens een vakantie in Italie vorig jaar zijn de eerste verdikkingen ontstaan. Dat was echter zeer minimaal. Ze zitten nu verdeeld over een aantal vlakken op de velg, en het frappante is dat het alleen aan de linker kant van de voorvelg is gebeurd. De rechterkant, en de complete achtervelg zijn onbeschadigd. Het wordt dus wel erger.

Ik weet dat het wat moeilijk is te zien, maar is dit langzaam maar zeker het einde van de velg? Zou zo iets onder garantie moeten vallen? Die zit er namelijk wel nog op.

delaminatie.jpg
Om deze reden steek ik alu wielen in de bergen als ik op vakantie ben met mijn vrouw. Ik heb dan geen haast en moet bij dalen toch rustig aan doen omdat anders het verschil te groot wordt. Bij een cyclo steek ik wel gewoon carbon wielen, maar dat gezegd hebbende...ik heb ook wel eens een geitenpad moeten afdalen en was toen blij dat ik nog niet op carbon reed, want je ontkomt er dan niet aan om te blijven remmen.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 18 jun 2019 16:15

Dank voor de reacties tot nu toe. Interessant voor mensen die wellicht nog een keuze moeten maken. Voor mij bekende argumenten die ik destijds in mijn overwegingen heb meegenomen. De wielbouwer is prima en erkend, en de velg van een gerenommeerd merk. Namen ga ik niet noemen. Dat biedt geen toegevoegde waarde en ik wil naming en shaming voorkomen. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt.

Mijn vraag is echter nog niet beantwoord. Is dit het begin van het einde?

De vraag van Djemz is ook interessant.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 18 jun 2019 16:28

asmeets schreef: 18 jun 2019 16:15 Mijn vraag is echter nog niet beantwoord. Is dit het begin van het einde?
Ja, je voelt het met remmen - en dat wordt erger.

Ik rijd al tig jaren in het hooggebergte met full carbon, nooit een centje pijn. Ook met hevige regenval de GF sportfull gereden op full carbon geen probleem, tuurlijk je moet je remtechniek iets aanpassen maar dat is net zoals met alu wielen.
YFood !!!

Plaats reactie