Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

koppelmoer om 2 assen van fietswielen te verbinden

sjoerdh
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2019 21:38

sjoerdh 12 jun 2019 21:48

Beste Fietsvrienden,

Ik ben op zoek naar een koppelmoer of (verbindingsmoer) waarmee ik 2 assen van fietswielen met elkaar kan verbinden. Hierdoor ontstaat dus 1 doorlopende as waarbij de twee wielen gelijktijdig draaien. Dit wil ik zowel doen voor een set achterwielen als een setje voorwielen. Een achterwiel heeft een andere diameter en dus schroefdraad als een voorwiel. Dit schroefraad is geen standaard metrisch draad, maar een fijnere draad. :?:
Volgens het onderstaand een lijstje hebben fietsassen de onderstaande schroefdraden (Klopt dit volgens jullie of is het een andere draadsoort??):
• Achter as 10mm x 26 tpi (threath per inch) of 10mm x 1 JIS
• Voor as 9mm x 26 tpi (threath per inch) of 9mm x 1 JIS

Kan iemand bevestigen dat bovenstaande inderdaad de juiste draadsoort is van fietsassen? :roll:
Weet een van jullie welke koppelmoer (EAN code, DIN code, etc. ) of welke andere methode ik kan gebruiken ? Bij Fabory gaven ze als antwoord dat ze alleen metrische draad voor koppelmoeren verkochten. :dislike:

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 12 jun 2019 23:08

Mijn Assen staan stil wanneer het wiel draait.
.................

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 jun 2019 16:25

Als je nou gewoon twee stuks asmoeren of twee stuks conussen (die op die as passen) tegen elkaar laat lassen cq. hardsolderen heb je m.i. ook een koppelstuk waarmee je de assen kan koppelen. Asmoeren of asconussen zijn gewoon in de oud ijzerbakken op het "Waterlooplein" te vinden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

sjoerdh
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2019 21:38

sjoerdh 15 jun 2019 15:36

Twee moeren of conussen aan elkaar lassen vind ik inderdaad ook een goed idee !! Kun je me wel vertellen wat de naam is van de draad die op een as zit? Is het UNC draad of wat is het precies?

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 15 jun 2019 18:29

sjoerdh schreef: 15 jun 2019 15:36 Twee moeren of conussen aan elkaar lassen vind ik inderdaad ook een goed idee !! Kun je me wel vertellen wat de naam is van de draad die op een as zit? Is het UNC draad of wat is het precies?
Aan elkaar lassen ? als je de een vastdraait, draai je de ander los lijkt me ;)
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 jun 2019 20:06

Maar waar wil je dit voor gebruiken? Stel je koppel de 2 Assen en daarmee krijg je 2 wielen naast elkaar, dan lijkt mij dat een zeer zwak geheel worden.
(Overigens is in mijn ogen lassen de beste optie voor het koppelen)

sjoerdh
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2019 21:38

sjoerdh 16 jun 2019 22:23

scottwilko schreef: 15 jun 2019 20:06 Maar waar wil je dit voor gebruiken? Stel je koppel de 2 Assen en daarmee krijg je 2 wielen naast elkaar, dan lijkt mij dat een zeer zwak geheel worden.
(Overigens is in mijn ogen lassen de beste optie voor het koppelen)

Ik gebruik het niet om te belasten als zijnde een rijwiel, maar voor een andere mechanische constructie.

Kan iemand nog de draad op een fietsas benoemen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jun 2019 00:12

https://www.parktool.com/blog/repair-he ... d-concepts

Wat uitleg over 'fietsdraad'.

Maar er is dus geen 100% sluitend antwoord. Best benoemen welke wielnaaf je hebt en dan weet wel iemand welke draadmaat het is. En vermoedelijk 26t/inch

Alternatief lassen; cilinder uitboren en zelf draad trekken. Maar de vraag blijft dan welke draad het moet zijn.

Als het niet 100% zuiver moet draaien kan je proberen 1 draadstang te gebruiken, op plaats van lagers draad wegvijlen/slijpen/draaien en met kogellagers het geheel afstellen. Als je met gewone kogellagers/conische afstelling werkt kan dat ook werken.

Walter

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jun 2019 11:47

sjoerdh schreef: 16 jun 2019 22:23
scottwilko schreef: 15 jun 2019 20:06 Maar waar wil je dit voor gebruiken? Stel je koppel de 2 Assen en daarmee krijg je 2 wielen naast elkaar, dan lijkt mij dat een zeer zwak geheel worden.
(Overigens is in mijn ogen lassen de beste optie voor het koppelen)

Ik gebruik het niet om te belasten als zijnde een rijwiel, maar voor een andere mechanische constructie.

Kan iemand nog de draad op een fietsas benoemen?
Heb geen idee, maar met een schroefdraadkaliber moet je er achter kunnen komen.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jun 2019 21:11

Volgens mij heet 9 en 10 mm 26 tpi officieel Italiaanse draad. De iets afwijkende inch varianten heten BSC. Daarnaast heb je ook ISO 11x1, 10x1 en 9x1 en Taiwanees maar dat zie je niet zo vaak volgens mij. De maten weet ik zo ook niet.

De kans dat je iets met die officiële naam kan is nihil. noem het gewoon draad voor een de as van een fietswiel en je hebt 50% kans maar het komt ook vrijwel overeen dus het één zal wel op het ander passen.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 17 jun 2019 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

sjoerdh
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2019 21:38

sjoerdh 17 jun 2019 21:16

Walter,

bedankt voor je bruikbare reactie en link naar het artikel. :winkthumb: In het artikel staat dat voor fietsassen vaak de italian standard wordt gebruikt. Dit is een combinatie van Metrisch (voor de draad diameter) en imperial ( voor aanduiding van het aantal draadgangen per inch) . Voor een achteras kom je dus vaak tegen: 10mm 26 tpi

Plaats reactie