koppelmoer om 2 assen van fietswielen te verbinden
Beste Fietsvrienden,
Ik ben op zoek naar een koppelmoer of (verbindingsmoer) waarmee ik 2 assen van fietswielen met elkaar kan verbinden. Hierdoor ontstaat dus 1 doorlopende as waarbij de twee wielen gelijktijdig draaien. Dit wil ik zowel doen voor een set achterwielen als een setje voorwielen. Een achterwiel heeft een andere diameter en dus schroefdraad als een voorwiel. Dit schroefraad is geen standaard metrisch draad, maar een fijnere draad.
Volgens het onderstaand een lijstje hebben fietsassen de onderstaande schroefdraden (Klopt dit volgens jullie of is het een andere draadsoort??):
• Achter as 10mm x 26 tpi (threath per inch) of 10mm x 1 JIS
• Voor as 9mm x 26 tpi (threath per inch) of 9mm x 1 JIS
Kan iemand bevestigen dat bovenstaande inderdaad de juiste draadsoort is van fietsassen?
Weet een van jullie welke koppelmoer (EAN code, DIN code, etc. ) of welke andere methode ik kan gebruiken ? Bij Fabory gaven ze als antwoord dat ze alleen metrische draad voor koppelmoeren verkochten.
Ik ben op zoek naar een koppelmoer of (verbindingsmoer) waarmee ik 2 assen van fietswielen met elkaar kan verbinden. Hierdoor ontstaat dus 1 doorlopende as waarbij de twee wielen gelijktijdig draaien. Dit wil ik zowel doen voor een set achterwielen als een setje voorwielen. Een achterwiel heeft een andere diameter en dus schroefdraad als een voorwiel. Dit schroefraad is geen standaard metrisch draad, maar een fijnere draad.
Volgens het onderstaand een lijstje hebben fietsassen de onderstaande schroefdraden (Klopt dit volgens jullie of is het een andere draadsoort??):
• Achter as 10mm x 26 tpi (threath per inch) of 10mm x 1 JIS
• Voor as 9mm x 26 tpi (threath per inch) of 9mm x 1 JIS
Kan iemand bevestigen dat bovenstaande inderdaad de juiste draadsoort is van fietsassen?
Weet een van jullie welke koppelmoer (EAN code, DIN code, etc. ) of welke andere methode ik kan gebruiken ? Bij Fabory gaven ze als antwoord dat ze alleen metrische draad voor koppelmoeren verkochten.
Als je nou gewoon twee stuks asmoeren of twee stuks conussen (die op die as passen) tegen elkaar laat lassen cq. hardsolderen heb je m.i. ook een koppelstuk waarmee je de assen kan koppelen. Asmoeren of asconussen zijn gewoon in de oud ijzerbakken op het "Waterlooplein" te vinden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Aan elkaar lassen ? als je de een vastdraait, draai je de ander los lijkt me
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4327
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Maar waar wil je dit voor gebruiken? Stel je koppel de 2 Assen en daarmee krijg je 2 wielen naast elkaar, dan lijkt mij dat een zeer zwak geheel worden.
(Overigens is in mijn ogen lassen de beste optie voor het koppelen)
(Overigens is in mijn ogen lassen de beste optie voor het koppelen)
scottwilko schreef: ↑15 jun 2019 20:06 Maar waar wil je dit voor gebruiken? Stel je koppel de 2 Assen en daarmee krijg je 2 wielen naast elkaar, dan lijkt mij dat een zeer zwak geheel worden.
(Overigens is in mijn ogen lassen de beste optie voor het koppelen)
Ik gebruik het niet om te belasten als zijnde een rijwiel, maar voor een andere mechanische constructie.
Kan iemand nog de draad op een fietsas benoemen?
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... d-concepts
Wat uitleg over 'fietsdraad'.
Maar er is dus geen 100% sluitend antwoord. Best benoemen welke wielnaaf je hebt en dan weet wel iemand welke draadmaat het is. En vermoedelijk 26t/inch
Alternatief lassen; cilinder uitboren en zelf draad trekken. Maar de vraag blijft dan welke draad het moet zijn.
Als het niet 100% zuiver moet draaien kan je proberen 1 draadstang te gebruiken, op plaats van lagers draad wegvijlen/slijpen/draaien en met kogellagers het geheel afstellen. Als je met gewone kogellagers/conische afstelling werkt kan dat ook werken.
Walter
Wat uitleg over 'fietsdraad'.
Maar er is dus geen 100% sluitend antwoord. Best benoemen welke wielnaaf je hebt en dan weet wel iemand welke draadmaat het is. En vermoedelijk 26t/inch
Alternatief lassen; cilinder uitboren en zelf draad trekken. Maar de vraag blijft dan welke draad het moet zijn.
Als het niet 100% zuiver moet draaien kan je proberen 1 draadstang te gebruiken, op plaats van lagers draad wegvijlen/slijpen/draaien en met kogellagers het geheel afstellen. Als je met gewone kogellagers/conische afstelling werkt kan dat ook werken.
Walter
Heb geen idee, maar met een schroefdraadkaliber moet je er achter kunnen komen.!sjoerdh schreef: ↑16 jun 2019 22:23scottwilko schreef: ↑15 jun 2019 20:06 Maar waar wil je dit voor gebruiken? Stel je koppel de 2 Assen en daarmee krijg je 2 wielen naast elkaar, dan lijkt mij dat een zeer zwak geheel worden.
(Overigens is in mijn ogen lassen de beste optie voor het koppelen)
Ik gebruik het niet om te belasten als zijnde een rijwiel, maar voor een andere mechanische constructie.
Kan iemand nog de draad op een fietsas benoemen?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Volgens mij heet 9 en 10 mm 26 tpi officieel Italiaanse draad. De iets afwijkende inch varianten heten BSC. Daarnaast heb je ook ISO 11x1, 10x1 en 9x1 en Taiwanees maar dat zie je niet zo vaak volgens mij. De maten weet ik zo ook niet.
De kans dat je iets met die officiële naam kan is nihil. noem het gewoon draad voor een de as van een fietswiel en je hebt 50% kans maar het komt ook vrijwel overeen dus het één zal wel op het ander passen.
De kans dat je iets met die officiële naam kan is nihil. noem het gewoon draad voor een de as van een fietswiel en je hebt 50% kans maar het komt ook vrijwel overeen dus het één zal wel op het ander passen.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 17 jun 2019 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
Walter,
bedankt voor je bruikbare reactie en link naar het artikel. In het artikel staat dat voor fietsassen vaak de italian standard wordt gebruikt. Dit is een combinatie van Metrisch (voor de draad diameter) en imperial ( voor aanduiding van het aantal draadgangen per inch) . Voor een achteras kom je dus vaak tegen: 10mm 26 tpi
bedankt voor je bruikbare reactie en link naar het artikel. In het artikel staat dat voor fietsassen vaak de italian standard wordt gebruikt. Dit is een combinatie van Metrisch (voor de draad diameter) en imperial ( voor aanduiding van het aantal draadgangen per inch) . Voor een achteras kom je dus vaak tegen: 10mm 26 tpi