Nee hij laat ze lakken

Om het forum te gebruiken dien je je eerst in te loggen.
Nee hij laat ze lakken
Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten.ceon schreef: ↑10 jun 2019 22:19 Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
De juiste naam is kroonlagerring (of crown race). De vorkkroon is voor zover ik weet het horizontale gedeelte waar de vorkpoten in vast zitten.Orlok schreef: ↑11 jun 2019 10:19Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten.ceon schreef: ↑10 jun 2019 22:19 Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?![]()