Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 04 jun 2019 18:40

chrissiewizzie schreef: 04 jun 2019 18:23 Kan je er gelijk weer stickers opplakken :mrgreen:
Nee hij laat ze lakken :P
Elvis is niet meer :-(

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 04 jun 2019 18:49

csteenbe schreef: 04 jun 2019 18:40
chrissiewizzie schreef: 04 jun 2019 18:23 Kan je er gelijk weer stickers opplakken :mrgreen:
Nee hij laat ze lakken :P
Heeft daar een goed adresje voor ;)
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4854
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jun 2019 19:09

Hoeveel kilometers heb jij er nu mee gereden nu je al alle kogeltjes van de cup/conus naaf gaat vervangen.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jun 2019 19:33

30-40.000 denk ik. Ik had de boel vrijdag al open gemaakt en opnieuw van vet voorzien en dat verbeterde de boel wel iets, maar niet genoeg. Daarom toch gekozen alles te vervangen + het buitenste bodylager.

Die lagertjes kosten je niet bepaald de kop, zeker niet als de kogeltjes los koopt. Ik heb dat niet gedaan omdat ik lui was en het altijd wel handig is de kogelbanen op reserve te houden. Die willen namelijk nog wel eens breken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4854
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jun 2019 19:47

Dan rijd jij heel wat kilometers, want als ik mij niet vergis heb jij ook een zelfgespaakt Chinees carbon setje, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jun 2019 19:54

Dat klopt, ik heb ze in 2014 al gekocht en dat is inmiddels toch 5 jaar geleden. Ik rijd gemiddeld 10k/jaar en in de winter soms met alu en deze winter met Chinees carbon. De rest is allemaal op de Bora’s gedaan. Momenteel rijd ik er ook weer op.

Chinese setje heb ik pas vorige winter gespaakt trouwens.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4854
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 jun 2019 10:09

Ik vind trouwens 30-40.000 km helemaal niet verkeerd voor cup/conuslagers.! Zit zelf met een Chinees setje met goedkoopste Novatec naven bijna op 30.000 en heb pas één keer de voorwiellagers vervangen wat achteraf niet nodig bleek. De vervangingsfactor zal waarschijnlijk de versleten remrand worden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 10 jun 2019 22:19

Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2272
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jun 2019 22:34

Campa 9 speed cassette uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt voor de verkoop.

Stuurpen (75mm, 26 graden) vervangen voor een nieuwe (80mm, 6 graden) in het proces van langzaam aan steeds lager zitten (eerste rit van ruim een uur zonder problemen in mijn nek, mijn zwakke punt, volbracht).

Middelste kettingblad (triple, Deore), ketting en trapas lagers vervangen bij de hybride van mijn vriendin (kraak, piep, squeek.......)
Lynskey Cooper
Koga Miyata Adventure Frankenbike
Sonder Camino AL

www.instagram.com/vanspeykwheels/

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4854
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 jun 2019 10:19

ceon schreef: 10 jun 2019 22:19 Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5924
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 jul 2019 19:54

Niet vandaag maar vrijdag.
Er zat al een tijdje een kraak in de fiets bij het naar beneden bewegen van het rechterpedaal.

Begonnen met de usual suspects: Steekassen, BB (zat er al meer dan 20.000km was dus sowieso aan vervanging toe, BSA86), bladboutjes, pedalen, cassette.

Kraakje bleef. Na wat testen, bleek het te komen uit de stuurpen/stuurbuis. Boeltje los gemaakt, zat er wat vuil tussen stuurpen en dustcap. Proper gemaakt en terug gemonteerd, kraakje weg, fiets terug helemaal stil vandaag.

Serieus werkje maar toch blij dat ik het gevonden heb :D
Afbeelding

supermatt
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 14 jul 2019 20:12

Orlok schreef: 11 jun 2019 10:19
ceon schreef: 10 jun 2019 22:19 Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten. ;)
De juiste naam is kroonlagerring (of crown race). De vorkkroon is voor zover ik weet het horizontale gedeelte waar de vorkpoten in vast zitten.

Plaats reactie