Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

In en uitklikken onmogelijk

ASPEN
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 apr 2019 12:15

ASPEN 10 jun 2019 20:28

Hoi, ik weet dat er reeds ontelbare topics over gestart zijn, maar ik heb alle raad opgevolgd en geraak er niet uit. Sorry voor het lange bericht maar ik heb hulp nodig. Na een jaar op gewone pedalen gereden te hebben ben ik vorige week overgeschakeld naar spd pedalen. Omdat ik zelf er niet gerust op was stelde de Fm voor om voor de spd te kiezen en niet voor de spd-sl. Ik heb de specialized sport moutain bikes en de Shimano spd m540 gekocht. Thuis de veerspanning op nul gezet zoals telkens iedereen op het forum aanrade. Mezelf tegen de garagemuur gezet en proberen inklikken. Dit werkte langs geen kanten mij schoenplaatje schoof telkens over de pedaal zonder het juiste te raken. Na een poging of 20 zat ik voorraan juist, maar hoeveel gewicht ik ook derop zetten inklikken achteraan ging niet. Daarna met de handen in de schoen het zo geprobeerd zodat ik er beter bij kon en na x aantal keren klikte hij eindelijk. Toen kwam het probleem dat hij terug los moest. Ik heb mijn schoen bijna gemold om hem los te krijgen. Dat was het voor die dag. Dag derna terug geprobeerd en uiteindelijk lukte het om mijn linkervoet vast te klikken. Losklikken met de hiel blijft hopeloos, het kan toch niet dat je alle kracht moet gebruiken om terug los te klikken dat is om problemen vragen in de drukke stad. De dag erna lukte het me om met beide voeten vast te klikken, waarna ik 5 seconden later tegen de grond lag. Gistere en vandaag terug geprobeerd klikken lukt enorm moeilijk maar na veel proberen lukt het, uitklikken lukt niet. Deze week 0 kilometer gereden en 6 maal gevallen. Hopelijk hebben jullie nog een allerlaatste oplossing want ik ben van plan om het op te geven en gewoonweg terug te schakelen naar gewone pedalen.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 10 jun 2019 20:34

Kun je het verende gedeelte met je hand bewegen? Wat in de laagste veerspanning zou dat makkelijk moeten kunnen volgen mij?

En hoe zitten je plaatjes gemonteerd? Er zijn wel eens mensen geweest die de plaatjes achterstevoren hebben gemonteerd....

ASPEN
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 apr 2019 12:15

ASPEN 10 jun 2019 21:06

De plaatjes zijn gemonteerd door de fm en ik heb you tube video's gezien en ze zijn juist geïnstalleerd. Het verende deel kan ik met de hand niet bewegen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jun 2019 21:28

Misschien open deur... Maar heb je de veerspanning naar minimaal gedraaid... Of per ongeluk naar max? (ookal ziet 't er uit als 0... Gewoon eens helemaal de andere kant uitdraaien en kijken hoe 't dan voelt)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ASPEN
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 apr 2019 12:15

ASPEN 10 jun 2019 21:30

Dat heb ik inderdaad ook gedaan, beiden richtingen geprobeerd want dacht dat het daar inderdaad ook aan kon liggen.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 jun 2019 21:36

Hoe klik je uit?
Trek je de schoen omhoog of draai je je hiel naar buiten?
Er zijn twee types SPD plaatjes. Een soort kan alleen maar naar opzij uitklikken, de andere zowel omhoog als opzij.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 10 jun 2019 21:37

Ik kan op mijn spd pedalen het verende deel ook niet met de hand bewegen als ik hem helemaal los draai, maar kan dan wel heel makkelijk in en uit klikken, dus dat lijkt me niet persé een indicatie dat ze te strak staan.

Dit zal het niet zijn, aangezien inklikken blijkbaar ook heel moeizaam gaat, maar voor de zekerheid: maak je wel de juiste beweging met je hiel om los te klikken? Niet naar boven, maar hiel naar buiten draaien?
🚴🏻Strava

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 10 jun 2019 21:37

ASPEN schreef: 10 jun 2019 20:28 . Deze week 0 kilometer gereden en 6 maal gevallen.
Dat moet bijna een record zijn..

Ik kan je jammer genoeg niet helpen.. Druk je je hiel wel goed naar beneden voor je je hiel naar buiten draait?

ASPEN
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 apr 2019 12:15

ASPEN 10 jun 2019 21:43

Ik ga morgen terug naar de fm. Heb met mijn hiel verschillende posities geprobeerd. Hopelijk vinden we morgen de oplossing. Bedankt voor alle hulp al :like: Ik hou jullie op de hoogte. Hopelijk morgen met goed nieuws. Wil de klikpedalen wel houden eigenlijk.

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 10 jun 2019 22:03

Hoe zwaar ben je?
Inklikken lukt natuurlijk makkelijker als je 90kg bent dan bij 45kg

ASPEN
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 apr 2019 12:15

ASPEN 10 jun 2019 22:17

Ik ben 1m 87 en weeg 70 kilogram. Dat zou het probleem toch niet mogen zijn normaal gezien.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jun 2019 22:17

Ook bij 45 kg moet een SPD pedaal op de lichtste stand zeer makkelijk in en uitklikken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie