Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Bormio

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2018 22:00

Zelfs hartje zomer zijn de voorspellingen in de bergen niet erg betrouwbaar, nu kan je het al helemaal schudden qua voorspelling. Je zult het er gewoon mee moeten doen en je weet vooraf dat je risico loopt dat 't geen fietsweer is en er mogelijk cols afgesloten worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37637
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jun 2018 07:54

Het weer in de Alpen/Dolomieten is momenteel compleet onvoorspelbaar. Goede dagen en slechte dagen wisselen elkaar rap af. Zelfs zuidelijker in italie af en toe duidelijk mindere dagen en regen.
Eerst moeten de huidige hogedrukgebieden serieus van plaats veranderen om dit patroon te verbreken. Maar troost je: er zitten ook schitterende dagen tussen.
Less is bore

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 06 jun 2018 09:01

Gelukkig maar
Specialized Diverge Axs

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 06 jun 2018 13:42

Perfect asfalt op de Stelvio.
Alleen offroad boven de 2200 meter nog iets teveel sneeuw.
Wij hebben een weekje heerlijk gefietst, en maar 1 keer natte voeten gekregen.

Wel veel grote jongens en dure fietsen zien huilen op de Mortirolo, maar dat had niks met het weer of kwaliteit van het asfalt van doen.

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 06 jun 2018 13:52

brutus schreef: 06 jun 2018 13:42 Perfect asfalt op de Stelvio.
Alleen offroad boven de 2200 meter nog iets teveel sneeuw.
Wij hebben een weekje heerlijk gefietst, en maar 1 keer natte voeten gekregen.

Wel veel grote jongens en dure fietsen zien huilen op de Mortirolo, maar dat had niks met het weer of kwaliteit van het asfalt van doen.
mortirolo maak ik mij niet druk om, zie dat we hem vanaf grosio moeten nemen .Appeltje eitje😛
Specialized Diverge Axs

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 jun 2018 10:10

Ik trek ieder jaargetijde de Alpen in, en de ervaring leert: nooit je vakantie vooraf vastleggen. Gewoon afwachten tot het laatste moment, en pas een hotel boeken de dag voor je vertrekt. Als het in Bormio regent is het in de Franse Alpen misschien wel mooi weer - of omgekeerd... Flexibiliteit loont!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37637
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jun 2018 11:28

Dat is veruit het mooiste, maar helaas niet voor iedereen haalbaar. In mijn geval met een kind van 2 jaar wil je wel vooraf wat zekerheid dat er ook voor haar ruimte en activiteiten zijn. Dus wij kiezen nu even voor de weer-zekere plekke.
Less is bore

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 jun 2018 11:38

Ik heb inderdaad wel het geluk dat ik zowel qua job als qua gezin erg flexibel ben, zodat ik niet enkel mijn locatie, maar ook mijn vertrekdatum pas op het allerlaatste moment hoef te beslissen. Vooral dat laatste is uiteraard niet voor iedereen haalbaar, maar het eerste is in principe al makkelijker: niets houdt je immers tegen om al vooraf de nodige prospectie te doen, zodat je wel al een shortlist met mogelijke opties hebt!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

pietfiets
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2007 17:50

pietfiets 06 jun 2019 19:08

Ik heb gepland om vanaf 19-6 een weekje naar Bormio te gaan met een fietsmaatje.
Het idee is om de bekende cols in de omgeving daar te fietsen. Stelvio, Mortirolo, Gavia enz.
Als ik naar de weersvoorspellingen kijk, begin ik me wat zorgen te maken. Dit in combinatie met de beelden welke vorige week te zien waren van de Giro op o.a. de Gavia, waar op dat moment nog meters sneeuw lag. Gaat dat goed komen?
Wat zouden jullie doen?
1 Gewoon gaan.
2 Alternatief zoeken. En zo ja wat dat? Ik ga in augustus al een week naar Bourg d'Oisans dus dat alternatief heeft niet mijn voorkeur.
Piet Fiets

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 06 jun 2019 21:28

pinarello schreef: 28 mei 2018 23:44
slugbait schreef: 28 mei 2018 21:13 Stelvio valt mee, maar op de Gavia is er halverwege een erg donkere tunnel. Daar had ik er spijt van dat ik niet een fatsoenlijk voorlicht bij me had...
Klopt. Stelvio is geen probleem maar die tunnel op de Gavia vanaf Ponte di Legno is echt heel donker en ook nog 9-10 % omhoog. Die doe ik nooit weer zonder verlichting.
Die tunnel naar boven is rete eng (naar beneden wil ik al helemaal niet over nadenken). Er reed vorig jaar een kerel voor mij die zo gedesoriënteerd raakte dat hij van zijn fiets viel. Hij kwam in die pikkedonker ook niet meer op zijn fiets en is maar verder gaan lopen.

Tunnels op de Stelvio zijn geen enkel probleem.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 06 jun 2019 22:05

19/6 is nog ver weg hoor. Kan nog veel veranderen. En realiseer je dit: er is niets zo veranderlijk als het weer in het hooggebergte.

Als je op de hoogte wilt blijven van het sneeuwvrij maken van de Stelvio volg dan het instagram account: passostelvio_stilfserjoch. Nu dagelijks foto’s en filmpjes van de stand van zaken.
Stand van zaken nu: de top is te bereiken vanaf Bormio en vanaf Zwitserland via de Umbrail. Vanaf Prato nog gesloten.
https://www.instagram.com/p/ByU-O_DoRWq/
Leef! Fiets!

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 06 jun 2019 22:40

JoostG schreef: 06 jun 2019 21:28
pinarello schreef: 28 mei 2018 23:44
slugbait schreef: 28 mei 2018 21:13 Stelvio valt mee, maar op de Gavia is er halverwege een erg donkere tunnel. Daar had ik er spijt van dat ik niet een fatsoenlijk voorlicht bij me had...
Klopt. Stelvio is geen probleem maar die tunnel op de Gavia vanaf Ponte di Legno is echt heel donker en ook nog 9-10 % omhoog. Die doe ik nooit weer zonder verlichting.
Die tunnel naar boven is rete eng (naar beneden wil ik al helemaal niet over nadenken). Er reed vorig jaar een kerel voor mij die zo gedesoriënteerd raakte dat hij van zijn fiets viel. Hij kwam in die pikkedonker ook niet meer op zijn fiets en is maar verder gaan lopen.

Tunnels op de Stelvio zijn geen enkel probleem.
Om een of andere reden ontbreekt de Gavia met startplaats Ponte di Legno nog op mijn lijst. Deze zomer wil ik die ook afstrepen. Maar dan liefst via de oorspronkelijke versie. Dus niet door de tunnel maar er langs. Vraag is of dat nog kan. Het slechte wegdek op dat stuk is eigenlijk het minste van mijn zorgen.

Plaats reactie