Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets: afmontage shimano 105 of ultegra

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 jun 2019 16:42

Afmontage is wel ongeveer het minst belangrijke aan een fiets (al zou ik niet lager dan Tiagra/105 gaan).

Belangrijkste is de geometrie, gevolgd door zaken als banden, zadel, wielen etc.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 05 jun 2019 17:10

De 105 met betere wielen, ga je het meeste aan hebben en gaat een meer significant verschil zijn.

De volledige Ronde van Vlaanderen gereden met de nieuwe Ultegra, en de volledige Roubaix met de nieuwe Tiagra. Beiden hebben perfect hun werk gedaan.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 05 jun 2019 18:31

Goede wielen kunnen zeker een verschil maken maar alle accesoires (helm , bril, kledij ,schoenen ,...) kosten ook een hele hoop . Mijn eerste racefiets indertijd was afgemonteerd met Tiagra , werkte perfect. Doet nog steeds dienst als winterfiets. Verschil tussen 105 en Ultegra zal buiten enkele 100-en grammen niet groot zijn

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 05 jun 2019 20:19

Mijn tip:
Nu iets kopen tweede hands voor niet al teveel geld.
Dan vooral fietsen en genieten.

In het najaar of volgend jaar iets moois uitzoeken.
Tegen die tijd weet je ook weer wat meer van fietsen af, en wat je
Wel of niet wil hebben.
105/ ultegra, Carbon/ aluminium/velgrem/ schijfrem en meer van die “onzin”..
.................

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jun 2019 20:44

Het belangrijkste is dat je een racefiets hebt (dus niet uitstellen) pas ver daarna komen in de juiste volgorde dat de fiets mooi is, dat hij past, dat de contactpunten (zadel, broek, stuur, schoenen e.d.) naar wens zijn. Daar weer ver achter komt de afmontage.
Campagnolo Ultra Dork

19Erik70
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2018 17:24
Locatie: Zwolle

19Erik70 05 jun 2019 21:48

Hmm ok, ik ben door jullie overtuigd van 105. Ik ga eerst maar een aantal keren een fiets huren en kijken of het bevalt. Daarna zal ik me orienteren op de juiste fiets.

Misschien voor nu een laatste vraag over de techniek. Hydraulische schijfremmen lijken nu populair te zijn. Als ik me orienteer op een fiets die qua kwaliteit/techniek en functionaliteit bij de tijd is, hebben de schijfremmen dan echt een meerwaarde?
Ik word niet gehinderd door kennis…...

Wilier_Wortel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2019 13:57

Wilier_Wortel 05 jun 2019 22:01

Mijn advies: eerst eens gaan fietsen en aftasten of je het uberhaupt leuk vind alvorens je zo enorm te focussen op materiaal.

Ik ben zelf begonnen op een oude stalen fiets met een 105 8-speed groep 5 jaar geleden, ding heeft me €150 gekost en heb er geen stuiver aan verloren.

105/ultegra/dura ace. Wel/geen schijfremmen. Een fiets die 1-2 kg lichter is, noem het maar op. Op elke fiets moet je trappen! En daar ligt de essentie. Als de hobby je ligt kom je met elke fiets wel uit de voeten.

Succes!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 jun 2019 22:05

19Erik70 schreef: 05 jun 2019 21:48 Hmm ok, ik ben door jullie overtuigd van 105. Ik ga eerst maar een aantal keren een fiets huren en kijken of het bevalt. Daarna zal ik me orienteren op de juiste fiets.

Misschien voor nu een laatste vraag over de techniek. Hydraulische schijfremmen lijken nu populair te zijn. Als ik me orienteer op een fiets die qua kwaliteit/techniek en functionaliteit bij de tijd is, hebben de schijfremmen dan echt een meerwaarde?
De discussie wel of geen schijfremmen is ééntje waar je je vingers niet aan moet branden op dit forum. Simpele antwoord is dat als je budget beperkt is, je geen schijfremmen moet nemen. Het is relatief gezien een vrij duur onderdeel wat in Nederland en op het droge weinig toevoegt. Hordes beginners en de meeste profs rijden met plezier nog zonder en in 99 van de 100 ongevallen hadden schijfremmen ook niet het verschil gemaakt. Laat je dus niet verleiden door de marketing dat je zonder schijfremmen met je leven speelt.

Huren zou ik ook niet doen. Een leuke fiets huren kost iets van €35 per dag. Naast dat je het waarschijnlijk nooit doet, heb je voor €300-400 al een leuke beginnersfiets die je volgend jaar waarschijnlijk voor dezelfde prijs weer door verkopen kunt.

@Ernie's advies lijkt me het beste. Koop gewoon iets, ga lekker fietsen en kijk over een half jaar of je het leuk vindt. Tegen die tijd weet je ook wat beter wat je wil, heb je wat kunnen sparen en koop je voor €800 tot €1.000 een mooi overjarig model die aan al je eisen voldoet.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 06 jun 2019 07:38

Augustus vorig jaar wilde m'n oudste dochter een sportieve fiets kopen omdat hardlopen problemen gaf met haar enkels.

Na geduldig zoeken heb ik op marktplaats een 1 jaar oude Sensa Romagna gevonden die met Tiagra afgemonteerd is. Heb voor de fiets 450 Euro betaald en alles functioneert perfect.
Op dit moment heeft ze er zo'n 3500 km op zitten en heeft besloten te gaan sparen voor een "betere" fiets. Beter, bewust tussen aanhalingstekens, omdat de Sensa perfect voldoet, maar ze vindt het fietsen inmiddels zo fijn, dat het een hobby is geworden die wat mag kosten. (het oog wil ook wat)

Nu komt er een mooie nieuwe wielset (zelf bouwen), die eerst in de Sensa gebruikt wordt, dan de stap naar een ander frame, gebruikmakend van de Tiagra groep en vervolgens een keer de groep upgraden.

Laatste stap is, dat de Sensa dan weer in originele staat gebracht, en verkocht wordt.


Stel in het begin je eisen niet te hoog, maar zorg wel dat de fiets technisch in orde is, en goed past.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 jun 2019 14:29

105 en betere wielen is mijn advies

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 06 jun 2019 14:46

Het allerbelangrijkste wat je je moet realiseren is dat wielrennen weliswaar een materiaalsport is, maar dat de benen het uiteindelijk moeten doen. Voor een deel kan de lol van wielrennen bestaan uit het materiaal, de techniek, maar het belangrijkste is de lol van op de fiets zitten en dat kan ook met een eenvoudige groep en eenvoudige wielen.

Dat gezegd hebbende, als je moet kiezen tussen een ultegra groep of betere wielen, dan zou ik ook zeker voor betere wielen kiezen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 jun 2019 15:07

opafiets schreef: 05 jun 2019 20:19 Mijn tip:
Nu iets kopen tweede hands voor niet al teveel geld.
Dan vooral fietsen en genieten.

In het najaar of volgend jaar iets moois uitzoeken.
Tegen die tijd weet je ook weer wat meer van fietsen af, en wat je
Wel of niet wil hebben.
105/ ultegra, Carbon/ aluminium/velgrem/ schijfrem en meer van die “onzin”..
Ik ben het met Opa eens, koop eerst voor 200 of 300 en fiets op MP, Als je 5k gefietst hebt weet je precies wat je wilt.

Plaats reactie