Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Longen pas vol gebruiken na 10/15 kilometer

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 10 mei 2019 13:06

[quote=
Kortom, als beginnend fietser, ga vooral lekker fietsen!
[/quote]

+1.............. :like:

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 14 mei 2019 16:43

Heb alle doorlinks niet gelezen, en misschien al over gesproken,maar er bestaat zoiets als zuurstofschuld. ooit geleerd bij inspanningsfysiologie. Een lichaam dat van rust naar inspanning gaat heeft tijd nodig om zich aan te passen. Dus verbrand je eerst glucose zonder zuurstof (anaeroob), Hierbij is melkzuur het restproduct. Je lichaam wil meer zuurstof opnemen door te hyperventileren om het melkzuur kwijt te raken. Dus ga je hijgen. Het aeroob systeem komt pas later op gang en neemt het over. Dit heet de "steady state". Je gaat glucose verbranden met zuurstof waarbij geen melkzuur vrijkomt. Deze kun je langer volhouden. Zo heb ik het ooit onthouden. En is dus een warming up belangrijk.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 15 mei 2019 11:54

ceon schreef: 14 mei 2019 16:43 En is dus een warming up belangrijk.
Dit is vooral wat ik heb geleerd naar aanleiding van dit draadje. Ik heb het de afgelopen dagen al meerdere keren in de praktijk gebracht en inderdaad: Als ik wat rustiger start, ben ik niet meer buiten adem en heb ik geen last van het idee dat m'n longen niet vol open willen gaan de eerste tien kilometer. Al doende leert men.
Felt AR4

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 15 mei 2019 13:13

Conditie dus................ ;) Rustig opbouwen...........
Jou klachten waren namelijk heeeeel herkenbaar :? en denk ik, zo af en toe, M. Vos of Blaak of Vleuten ben :lol:

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 02 jun 2019 09:13

Inmiddels een paar weken later en gisteren mijn eerste solorit van 103 kilometer gemaakt. Rustig aan begonnen en uiteindelijk echt een supermooie rit gemaakt met een gemiddelde van 30,4:
https://strava.app.link/KFEbLJvAbX
Dank iedereen voor de tips een aanbevelingen.
Felt AR4

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 03 jun 2019 10:30

:like:

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 jun 2019 10:54

Al meteen + 100 km en + 30 gemiddeld: :like:

Even naar je foto's op Strava gekeken; ik kan me vergissen maar het lijkt alsof je zadel vooraan naar beneden gericht is.
Klein beetje helling is vaak ok, maar visueel lijkt dit wel te veel.

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 03 jun 2019 11:15

Zadel staat idd een heel klein beetje naar beneden, maar op de foto's lijkt het erger dan het in werkelijkheid is. Ik ben hier nog een beetje mee aan het testen wat het fijnste is. Meeting bij Deko Bikesport in Zuidland laten doen. Daar is het zadel zo gezet, maar ik heb er geen enkel probleem mee. Nu heeft Deko wel de neiging om zadels een tikje naar beneden te zetten, dus even testen en binnenkort weer een keertje daar langs gaan.
Felt AR4

Plaats reactie