Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gezonde sportdrank, zonder kleur en smaakstoffen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 mei 2019 14:31

Definieer goed.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 26 mei 2019 19:38

Goede koolhydraten? Tijdens het fietsen in de sportdrank zijn dat snelle koolhydraten :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 mei 2019 19:44

Try again.
Je bent geen prof, je rijdt geen wedstrijden aan je max. De eerste 100km kun je op de reserves rijden van je laatste maaltijd. Daarna volstaat een Sultana of iets dergelijks. Drinken doe je om vochtverlies te beperken. Snelle suikers heb je helemaal niet nodig. Die zorgen alleen maar voor een insuline boost en daarna een suikerdip. (Try to google this).

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 26 mei 2019 21:59

Lcsmet schreef: 25 mei 2019 14:25 Ik dacht dat de TS een redelijke vraag stelde.
Behoudens die paar redelijke antwoorden is dit topic zo ontspoord dat het ondertussen thuis meer een plaats moet krijgen in het "Fietscafé".

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan
Dat dacht ik zelf dus ook...

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 26 mei 2019 22:01

[/quote] Hoi Harry..............

Vroeg me inmiddels, na al de berichtgevingen. af, of je nog wat fijne informatie hebt gekregen op jou vraag?
[/quote]

Gelukkig wel! Tussen alle vragen en onzinreacties stonden wat nuttige linkjes en tips!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mei 2019 13:31

Nee_Nee schreef: 26 mei 2019 19:44 Try again.
Je bent geen prof, je rijdt geen wedstrijden aan je max. De eerste 100km kun je op de reserves rijden van je laatste maaltijd. Daarna volstaat een Sultana of iets dergelijks. Drinken doe je om vochtverlies te beperken. Snelle suikers heb je helemaal niet nodig. Die zorgen alleen maar voor een insuline boost en daarna een suikerdip. (Try to google this).
Suikerdip tijdens inspanning, ain't gonna happen. Als je te veel suiker er in propt tijdens inspanning wordt het niet meer opgenomen en krijgen de meeste maag-darm klachten.
Wel of geen prof zijn doet er eigenlijk totaal niet toe, bij profs (of beter gezegd extreem getalenteerde duursporters), schuiven alle grenzen gewoon naar boven toe op. Lichaam heeft een hogere aerobe capaciteit, dus blijven ze o.a. langer vet verbranden. 3 uur op hoge intensiteit fietsen met enkel water is gewoon vragen om een hongerklop.

@Carjans, alle snelle suikers zijn prima tijdens het fietsen, havermout ga je niet veel aan hebben, want dat verteert veel moeilijker en het lichaam heeft wel een betere bestemming om het bloed naar toe te sturen tijdens inspanning.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 27 mei 2019 16:22

Het gaat er ook niet om de vraag of de meeste mensen tijdens hun zondagochtendritje meer dan een bidon water nodig hebben. Het gaat om de vraag als je op de fiets suikers nodig hebt, wat je dan nodig hebt. Dat zijn snelle suikers, die gelijk opgenomen en gebruikt kunnen worden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 30 mei 2019 13:11

amclassic-fan schreef: 27 mei 2019 13:31
Nee_Nee schreef: 26 mei 2019 19:44 Try again.
Je bent geen prof, je rijdt geen wedstrijden aan je max. De eerste 100km kun je op de reserves rijden van je laatste maaltijd. Daarna volstaat een Sultana of iets dergelijks. Drinken doe je om vochtverlies te beperken. Snelle suikers heb je helemaal niet nodig. Die zorgen alleen maar voor een insuline boost en daarna een suikerdip. (Try to google this).
Suikerdip tijdens inspanning, ain't gonna happen. Als je te veel suiker er in propt tijdens inspanning wordt het niet meer opgenomen en krijgen de meeste maag-darm klachten.
Wel of geen prof zijn doet er eigenlijk totaal niet toe, bij profs (of beter gezegd extreem getalenteerde duursporters), schuiven alle grenzen gewoon naar boven toe op. Lichaam heeft een hogere aerobe capaciteit, dus blijven ze o.a. langer vet verbranden. 3 uur op hoge intensiteit fietsen met enkel water is gewoon vragen om een hongerklop.

@Carjans, alle snelle suikers zijn prima tijdens het fietsen, havermout ga je niet veel aan hebben, want dat verteert veel moeilijker en het lichaam heeft wel een betere bestemming om het bloed naar toe te sturen tijdens inspanning.
Oh ik bedoelde voor de rit, de havermout met fruit of zo.................. :oops:

En tijdens de rit en naar intensiviteit ..............tja, dat is inderdaad een keuze met wat je in je bidon doet, en geen must...............maar de vraagsteller wilde geen 'suikers" ...............dus vandaar dat het hier 'los' ging met beantwoordingen.............en dan krijg je van de éne vraag, veel uiteen lopende beantwoordingen..................Zoveel forumleden met zoveel verschillende meningen................dus mag de vraagsteller er uitpikken wat hij/zij aan informatie kan gebruiken........................

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 mei 2019 13:34

Karl66 schreef: 27 mei 2019 16:22 Het gaat er ook niet om de vraag of de meeste mensen tijdens hun zondagochtendritje meer dan een bidon water nodig hebben. Het gaat om de vraag als je op de fiets suikers nodig hebt, wat je dan nodig hebt. Dat zijn snelle suikers, die gelijk opgenomen en gebruikt kunnen worden.
"Snelle suikers" ? Hmm, die veroorzaken toch juist een te snelle en te grote toename van insuline, waardoor de bloedsuikerspiegel vervolgens teveel daalt (een hypoglycaemie) en de prestatie nog verder afneemt? Een banaan, waarin juist gekoppelde en dus langzamere suikers zitten, is veel geschikter, evenals maltodextrine/gelletje (ook gekoppelde suikermoleculen uiteraard) om een suiker/glycogeen tekort te compenseren. Die gekoppelde suikermoleculen worden in de darmen geleidelijk omgezet in enkelvoudige suikermoleculen die dan de darmwand kunnen passeren om zo in de bloedbaan terecht te komen. Althans, zo heb ik 't begrepen. Het zogenaamde dextrootje stamt uit de tijd van de biefstuk met rijst bij 't ontbijt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8339
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 mei 2019 14:09

@ Klein_Verzet Wat heb je aan suikers die geleidelijk omgezet worden als je direct energie nodig hebt?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2019 14:26

@kleinverzet maltodextrine wordt juist extreem snel opgenomen, de Glycemic Index is maar liefst 110 en daarmee zelfs hoger dan bijv dextrose.

@carjans, op intensief niveau duursport beoefenen, dan moet je gewoon koolhydraten binnen krijgen en bij sterke voorkeur koolhydraten die snel en makkelijk opgenomen worden tijdens inspanning, snelle suikers dus.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 30 mei 2019 21:37

amclassic-fan schreef: 30 mei 2019 14:26 @kleinverzet maltodextrine wordt juist extreem snel opgenomen, de Glycemic Index is maar liefst 110 en daarmee zelfs hoger dan bijv dextrose.

@carjans, op intensief niveau duursport beoefenen, dan moet je gewoon koolhydraten binnen krijgen en bij sterke voorkeur koolhydraten die snel en makkelijk opgenomen worden tijdens inspanning, snelle suikers dus.
HarryuitHilversum wil dus de suikers niet, zo vroeg hij dit;

Ik drink graag isotone sportdrank en geen water, dat gaat maar klotsen in mijn maag. Ik gebruik doorgaans isostar, omdat die goed verkrijgbaar is en best lekker. Maar ik ben erop gewezen dat daar allerlei toegevoegde smaak- en kleurstofjes in zitten, die zeker niet gezond zijn. Ik ben daarom op zoek naar een isotone sportdrank zonder dit soort toevoegingen. Een zoektochtje op google levert niet direct resultaat op. Wie heeft er een tip?

Vanuit gaande dat HarryuitHilversum een recreant is en geen intensief duursporter en opzoek was naar een drank zonder toevoegingen..............heeft ie, volgens mij' echt die snelle suikers niet direct nodig...............dan volstaat, ook volgens mij en zo als ik al eerder aangegeven had, een bidon met water en in het zakje van je shirt een banaan.................

Maar het is ieder zijn goed recht om wat dan ook in zijn of haar bidon te mikken...............

Gelletjes, Repen, Rijstcake (gevuld met banaan/chocolade/pindakaas) (dit neemt Tom Dumoulin tijdens een etappe)
,
Ik eet/drink alle dagen, dat waar mijn lijf energie uit kan halen................Heb de snelle suikers niet nodig maar wel de langzame en zo ook, de goede vetten, vezels, eiwitten............... Tenslotte hoef ik de gele, rose of welke kleur trui dan ook niet en ik zit niet b.v. 3 weken op een racefiets een +/- 200 km per dag weg te trappen...................ben maar een heeeele kleine recreant, zoals ook zo veel andere forumleden hier op het forum................

Maar dat neemt niet weg, dat IEDEREEN goed moet eten = voeden en niet vullen...................Tom Dumoulin, Mollema, en zoveel andere TOP wielrenners weten best wel wat ze wel en niet moeten eten......................

TOUR DE FRANCE MENU VAN TOM DUMOULIN

1. ONTBIJT
Bord pasta met ketchup, twee gebakken eieren, drie plakken zelf gebakken brood met beleg naar keuze

2. TIJDENS DE ETAPPE
Gelletjes, Repen, Rijstcake (gevuld met banaan/chocolade/pindakaas)

3. NA DE WEDSTRIJD
Herstelmaaltijd: rijstsalade met komkommer, feta, tomaat, ei en kikkererwten

4. DINER
Voorgerecht: foccacia (met ui en tomaat)
Hoofdgerecht: steak met aardappelen en groenten
Dessert: panna cotta

5. 'S AVONDS
Snackje naar keuze vanuit de ‘foodroom’ (kamer waar de lekkernijen staan): peperkoek, rijstwafel, noten, dadels, havermoutkoek.

Plaats reactie