Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 mei 2019 23:15

tom de groot schreef: 22 mei 2019 23:01 Gaat me niet zozeer om kwaliteit of niet er kan altijd wat zijn maar volgens mij zijn fietsmerken in ieder geval verzekerd voor zoiets en wielen merken dan ook lijkt mij. Productiefout zal altijd een juridisch steekspel worden. Denk dat je pas over dit soort dingen gaat nadenken nadat het is gebeurd ;). Kosten kunnen heel snel oplopen.
Ik postte ook niet nav jouw post, maar meer voor algemeen mijn ervaring.

Wat jij zoekt is trouwens fake-zekerheid. Elk merk sluit aansprakelijkheid uit. Je gaat ook noot bewijzen dat letsel puur door het wiel kwam.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 23 mei 2019 22:26

Bekende is nu bezig met een zaak tegen een vaste vork die is gebroken waardoor hij is gevallen met tot gevolg gebroken rugwervel en arm. Als zzp'er heeft hij nu een tijd geen inkomsten gehad. De vork is van een bekender merk vandaar dat ik dit afvroeg bij wielen.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 25 mei 2019 10:58

tom de groot schreef: 23 mei 2019 22:26 Bekende is nu bezig met een zaak tegen een vaste vork die is gebroken waardoor hij is gevallen met tot gevolg gebroken rugwervel en arm. Als zzp'er heeft hij nu een tijd geen inkomsten gehad. De vork is van een bekender merk vandaar dat ik dit afvroeg bij wielen.
Ik denk dat je alleen (een kleine) kans hebt als uit onderzoek blijkt dat anderen ook problemen met die vork hebben gehad.

Ik heb meer verstand van wielen, maar in vorken zit toch vaak een voorziening om te voorkomen dat die in 1 keer afbreekt? Zelfs als die vork dat niet had, krijg je toch bijna altijd wel zichtbare/voelbare signalen dat er iets niet goed zit.

Groet,

Hans
maatwielen.nl

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 mei 2019 16:47

Welke voorziening zou dat moeten zijn...
Bij carbon vorken kan het voorkomen dat ze zonder waarschuwing breken, gelukkig was dat vooral in het verleden en komt het tegenwoordig weinig voor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 25 mei 2019 17:21

Ik kan het filmpje niet meer terugvinden op YT, maar daar was ook iemand daarbij zijn voorvork (voorpoten) "brak".
Dit ging echter niet in ineens, maar de vezels van het carbon zorgde ervoor dat de vork vast bleef zitten, en alleen maar de stijfheid verloor. Daarna was er nog aardig geweld voor nodig om te zorgen dat de vorkpoten helemaal door waren.
Het zou dus mogelijk weten zijn om ruimschoots te remmen en veilig af te stappen wanneer je vork op die manier beschadigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 mei 2019 17:37

Als 1 poot het begeeft kan de fiets "rolbaar" blijven, maar bij allebei gaat de berijder geheid kennis maken met de weg of erger.
Er zijn diverse scenario's denkbaar
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 25 mei 2019 19:39

Dat is idd de opvatting bij velen. In de realiteit is dit dus schijnbaar in veel gevallen niet zo. Juist door de vezels van het carbon blijft het materiaal in veel gevallen wel verbonden.
Daarbij moet het echt wel extreem worden wil je een goede voorvork echt breken.
Zelfs bij een frontale impact zal de vork in veel gevallen gewoon de klap "absorberen", maar wel heel blijven.
Daarbij wil ik geen insinuaties maken over de betrouwbaarheid van het geheel in het vervolg.
Maar de kans dat een onderdeel van carbon ineens compleet in twee delen breekt is niet heel groot.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 25 mei 2019 19:44

Nu we hier toch bezig zijn kan ik meteen wel even een ervaring delen van mijn Farsport carbon wielen.
Afgelopen week wezen fietsen in Zuid Limburg. Ik fietste daar met mijn 38mm hoge carbolwielen met DT350s naven en velgremmen.
Na zo'n 300km in 3 dagen met de nodige klimmen en afdalingen kan ik zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben over de wielen. Nog steeds geen enkele slijtage merkbaar na ruim een jaar gebruik.
Remmen i.c.m. de dtswiss remblokken gaat probleemloos. zelfs in de afdaling van 60km/h naar 0.
Nog steeds tevreden dus

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 mei 2019 21:34

Infinito GB schreef: 25 mei 2019 19:39 Dat is idd de opvatting bij velen. In de realiteit is dit dus schijnbaar in veel gevallen niet zo. Juist door de vezels van het carbon blijft het materiaal in veel gevallen wel verbonden.
Daarbij moet het echt wel extreem worden wil je een goede voorvork echt breken.
Zelfs bij een frontale impact zal de vork in veel gevallen gewoon de klap "absorberen", maar wel heel blijven.
Daarbij wil ik geen insinuaties maken over de betrouwbaarheid van het geheel in het vervolg.
Maar de kans dat een onderdeel van carbon ineens compleet in twee delen breekt is niet heel groot.
Google maar eens op "broken carbon fork"
Bij de meeste plaatjes zie je geen rolbare vork meer, de delen na de breuk hangen er los bij.
uiteraard zal het wel eens voorkomen dat men netaan tot staan kan komen zonder persoonlijke brokken....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 mei 2019 12:21


dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 26 mei 2019 13:02

Even voor de duidelijkheid: juist Carbon zal zeer plotseling breken. De vezels gaan t zooitje echt niet bij elkaar houden hoor. Heb je wel is materiaal testen gezien van Carbon? Zeer plotselinge breuk met een luide knal. (De breukrek van de vezels is iets van 1%) Totaal anders dan alu of staal en zeer slecht te voorspellen. E.e.a. Is wel afhankelijk van de locatie natuurlijk en het precieze materiaal

bk1985
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2018 09:28

bk1985 27 mei 2019 16:11

Ik wil eigenlijk bij Helin een set bestellen via Aliexpress. Hier kom ik echter geen optie tegen om de douane te ' omzeilen ' moet ik dit dat via een andere site doen? of zijn er hier ook opties.

Plaats reactie