Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gezonde sportdrank, zonder kleur en smaakstoffen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 mei 2019 18:27

Terug naar start.
Haal een bus maltrodextrine of fantomalt en meng dat met water en wat siroop. Goed voor alle ritten tot 100km

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 25 mei 2019 18:33

Carjans schreef: 25 mei 2019 14:06
Kluus schreef: 24 mei 2019 13:20
scepticus schreef: 24 mei 2019 12:30 Ik doe altijd een komkommer-chiazaad-cayennepeper smoothie in mijn bidon.
Ik deed dat ook altijd, maar laatst begreep ik dat alle vitamines verdwijnen als je de smoothie dan niet meteen op drinkt. Bovendien schijnt het drinken van koude smoothies echt super ongezond te zijn omdat je lichaam dan de vezels niet verteerd.

Nu zoek ik iets waardoor ik niet steeds met een lege bidon op pad hoef.
Water in je bidon en een banaan in je rug.........zakje............?

Of deze;

Recept voor elektrolyten drankje
Met dit simpele drankje is het mogelijk om snel wat extra elektrolyten binnen te krijgen. Het recept geeft je 300+ mg kalium, 800+ mg natrium en 2000+ mg magnesium. Begin met weinig bitterzout als je hiermee begint, dit kan diarree veroorzaken als je te snel teveel gebruikt.

water
¼ theelepel LoSalt
¼ theelepel keukenzout
1 theelepel bitterzout (magnesiumsulfaat)

Doe je er nog eventueel een beetje sap bij van een sinaasappel (pas op voor verstopping van het bidontuitje of neem appelsap........... :like:

Google ééns op; zelf een elektrolyten sportdrank maken..............

B.v. deze? https://www.runnersworld.com/nl/voeding ... rtdranken/

Succes er mee ;)
De meeste Nederlanders krijgen al veel te veel zout binnen met hun gewone dieet. Dan kan je nog beter gewoon water meenemen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 mei 2019 18:34

Nee_Nee schreef: 25 mei 2019 18:27 Terug naar start.
Haal een bus maltrodextrine of fantomalt en meng dat met water en wat siroop. Goed voor alle ritten tot 100km
Ook voor ritten van 500km hoor. (oke, dan wil je er misschien wat zout bij doen, en voor de nacht een blikje Golden Power bij mixen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 26 mei 2019 09:45

Karl66 schreef: 25 mei 2019 18:33
Carjans schreef: 25 mei 2019 14:06
Kluus schreef: 24 mei 2019 13:20

Ik deed dat ook altijd, maar laatst begreep ik dat alle vitamines verdwijnen als je de smoothie dan niet meteen op drinkt. Bovendien schijnt het drinken van koude smoothies echt super ongezond te zijn omdat je lichaam dan de vezels niet verteerd.

Nu zoek ik iets waardoor ik niet steeds met een lege bidon op pad hoef.
Water in je bidon en een banaan in je rug.........zakje............?

Of deze;

Recept voor elektrolyten drankje
Met dit simpele drankje is het mogelijk om snel wat extra elektrolyten binnen te krijgen. Het recept geeft je 300+ mg kalium, 800+ mg natrium en 2000+ mg magnesium. Begin met weinig bitterzout als je hiermee begint, dit kan diarree veroorzaken als je te snel teveel gebruikt.

water
¼ theelepel LoSalt
¼ theelepel keukenzout
1 theelepel bitterzout (magnesiumsulfaat)

Doe je er nog eventueel een beetje sap bij van een sinaasappel (pas op voor verstopping van het bidontuitje of neem appelsap........... :like:

Google ééns op; zelf een elektrolyten sportdrank maken..............

B.v. deze? https://www.runnersworld.com/nl/voeding ... rtdranken/

Succes er mee ;)
De meeste Nederlanders krijgen al veel te veel zout binnen met hun gewone dieet. Dan kan je nog beter gewoon water meenemen.
Klopt, maar heb een beantwoording gedaan op de vraag van het forumlid.............

Ik gebruik al jaren geen extra toevoeging van zout.............en eet ik zonder toevoeging (pakjes, zakjes etc) zonder suiker...............al jaren Keto of koolhydraatarm

En in mijn bidon zit alleen water ;) ben dan ook maar een recreant......................

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 26 mei 2019 10:07

Een functie van zout is ook dat de opname van vocht en koolydraten verbeterd en zodat het lichaam het vocht beter vasthoudt.

Zout is overigens vooral slecht voor mensen met een hoge bloeddruk en/of moeilijke nieren. Voor sporters is wat extra zout wel zinvol.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 mei 2019 10:31

In ons voedsel is meer zout toegevoegd dan wij nodig hebben. Extra zout toevoegen is, zoals Scepticus hierboven al aangeeft, niet nodig. Dat fietsers extra zout nodig zouden hebben, is een hardnekkige fabel. Dat je nieren het nu goed doen is mooi meegenomen, maar ze moeten het ook nog goed doen als je 80 bent.

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 26 mei 2019 10:42

DJDennis schreef: 26 mei 2019 10:07 Een functie van zout is ook dat de opname van vocht en koolydraten verbeterd en zodat het lichaam het vocht beter vasthoudt.

Zout is overigens vooral slecht voor mensen met een hoge bloeddruk en/of moeilijke nieren. Voor sporters is wat extra zout wel zinvol.
Zoals er al geschreven is; de (niet sportende) Nederlander krijgt al te veel zout binnen met zijn huis tuin en keuken voeding................Waarvan deze (niet sportende Nederlander) zelf niet weten dat ze hoge bloeddruk hebben............was onlangs nog in de media.........overigens is ook stress en nog heel veel andere factoren die hoge bloeddruk kunnen veroorzaken.

Een sporter, die denk ik gezond bezig is met zijn voeding = koppie gebruiken en die misschien veel vocht verliest door b.v. 'transpiratie' bij activiteit zal inderdaad zijn mineralen, elektrolyten, Aminozuren, vitamines op peil moeten houden.................

Ik denk maar mee hoor, als dat mag? :oops:

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 26 mei 2019 10:46

HarryuitHilversum schreef: 23 mei 2019 21:52 Ik drink graag isotone sportdrank en geen water, dat gaat maar klotsen in mijn maag. Ik gebruik doorgaans isostar, omdat die goed verkrijgbaar is en best lekker. Maar ik ben erop gewezen dat daar allerlei toegevoegde smaak- en kleurstofjes in zitten, die zeker niet gezond zijn. Ik ben daarom op zoek naar een isotone sportdrank zonder dit soort toevoegingen. Een zoektochtje op google levert niet direct resultaat op. Wie heeft er een tip?
Hoi Harry..............

Vroeg me inmiddels, na al de berichtgevingen. af, of je nog wat fijne informatie hebt gekregen op jou vraag?

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 26 mei 2019 10:59

[/quote] Zoals er al geschreven is; de (niet sportende) Nederlander krijgt al te veel zout binnen met zijn huis tuin en keuken voeding................Waarvan deze (niet sportende Nederlander) zelf niet weten dat ze hoge bloeddruk hebben............was onlangs nog in de media.........overigens is ook stress en nog heel veel andere factoren die hoge bloeddruk kunnen veroorzaken.

Een sporter, die denk ik gezond bezig is met zijn voeding = koppie gebruiken en die misschien veel vocht verliest door b.v. 'transpiratie' bij activiteit zal inderdaad zijn mineralen, elektrolyten, Aminozuren, vitamines op peil moeten houden.................

Ik denk maar mee hoor, als dat mag? :oops:
[/quote]

Zo bedoelde ik het niet Carjans. Ik verbaas me enkel weleens over de "zoutangst" van mensen. Voor sporters met een gezond eetpatroon niet nodig imo. Maar idd, téveel zout is natuurlijk niet goed.

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 26 mei 2019 11:23

DJDennis schreef: 26 mei 2019 10:59
Zoals er al geschreven is; de (niet sportende) Nederlander krijgt al te veel zout binnen met zijn huis tuin en keuken voeding................Waarvan deze (niet sportende Nederlander) zelf niet weten dat ze hoge bloeddruk hebben............was onlangs nog in de media.........overigens is ook stress en nog heel veel andere factoren die hoge bloeddruk kunnen veroorzaken.

Een sporter, die denk ik gezond bezig is met zijn voeding = koppie gebruiken en die misschien veel vocht verliest door b.v. 'transpiratie' bij activiteit zal inderdaad zijn mineralen, elektrolyten, Aminozuren, vitamines op peil moeten houden.................

Ik denk maar mee hoor, als dat mag? :oops:
[/quote]

Zo bedoelde ik het niet Carjans. Ik verbaas me enkel weleens over de "zoutangst" van mensen. Voor sporters met een gezond eetpatroon niet nodig imo. Maar idd, téveel zout is natuurlijk niet goed.
[/quote] Ben het met je ééns ;) Alles met (je) mate............ :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2019 12:10

Carjans schreef: 26 mei 2019 10:42
Een sporter, die denk ik gezond bezig is met zijn voeding = koppie gebruiken en die misschien veel vocht verliest door b.v. 'transpiratie' bij activiteit zal inderdaad zijn mineralen, elektrolyten, Aminozuren, vitamines op peil moeten houden.................

Ik denk maar mee hoor, als dat mag? :oops:
Iemand die veel sport eet veel meer en krijgt, bij gezonde voeding, dus al automatisch van alles veel meer binnen. Van bovenstaande rijtje heb je het meeste echt niet nodig, wat je wel nodig hebt is koolhydraten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 26 mei 2019 14:09

amclassic-fan schreef: 26 mei 2019 12:10
Carjans schreef: 26 mei 2019 10:42
Een sporter, die denk ik gezond bezig is met zijn voeding = koppie gebruiken en die misschien veel vocht verliest door b.v. 'transpiratie' bij activiteit zal inderdaad zijn mineralen, elektrolyten, Aminozuren, vitamines op peil moeten houden.................

Ik denk maar mee hoor, als dat mag? :oops:
Iemand die veel sport eet veel meer en krijgt, bij gezonde voeding, dus al automatisch van alles veel meer binnen. Van bovenstaande rijtje heb je het meeste echt niet nodig, wat je wel nodig hebt is koolhydraten.
Spreken we wel over de goede koolhydraten..................toch?

Plaats reactie