Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

scheur stuurpen - garantie?

hayes

hayes 19 mei 2019 22:29

Feb 18 m'n Sensa gekocht. De laatste weken bij het optrekken steeds gekraak uit het stuur. Bleek bij nadere controle de stuurpen te zijn die aan het scheuren is. Aan beide zijdes trouwens.

Ik heb dit nog maar zelden gehoord. Ook m'n fietsenmaker zegt dat hij dit uiterst zelden ziet. Ik heb nooit zelf aan de fiets gesleuteld. Altijd bij dezelfde fietsenmaker. Oud coureur en een bekende winkel in de streek, ik vertrouw hem helemaal.

Afbeelding
Afbeelding

Is dit de moeite om garantie te claimen? Ik heb meteen een andere stuurpen gestoken uiteraard. Geen zin om op m'n bek te gaan.

Iemand die dit nog meemaakte?

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 19 mei 2019 22:35

Als je al bij de fietsenmaker bent geweest, en dit is ook de zaak waar je je fiets hebt gekocht, dan had een goede fietsenzaak de stuurpen al vervangen binnen de garantie. Je hebt juridisch te maken met het bedrijf waar je je fiets hebt gekocht, niet met de fabrikant. Wat de fietsenzaak verder met de fabrikant regelt moeten zij weten.

hayes

hayes 19 mei 2019 22:43

Fiets online gekocht in de UK ;)
Vandaar dat ik me afvraag of het de moeite waard is... Een stuurpen is nu ook niet echt de grote kost.

Maar mijns inziens toch echt wel een gevaar als dit het begeeft. Gevaarlijker dan een zadel, of een derailleur, of...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 mei 2019 23:12

Een Sensa uit de UK gehaald..., nou ja..
Ik zou het gebrek, inderdaad risicovol, aan de verkoper melden. Kijken wat zijn reactie is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mei 2019 23:32

Zoiets moet je altijd melden. Is het niet voor de centen dan is het wel omdat de fabrikant dan op de hoogte is van eventuele productiefouten of (meer waarschijnlijk?) de verkoper van een montagefout (idioot hard aangedraaid).
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 mei 2019 00:12

Voorlopig is mijn ervaring met Engelse webshops en garantie ok.
1 keer body van een wiel gehad van een kinderfiets die na 1 jaar sneuvelde; 1 keer een koplamp die na een jaar niet meer werkte. In beide gevallen gevallen de kosten vergoed (nieuwe body) of vervangen.

Bij de stuurpen lijkt me op die plaats eerder het stuur te sneuvelen dan de stuurpen bij te hard aandraaien (tenzij ik me vergis is dat de stuurzijde?). Die opmerking omdat ik eens met een opzetstuur een stuur heb doen sneuvelen na de momentsleutel slecht gebruikt te hebben...al is dat niet 100% vergelijkbaar.

Als je zeker bent dat jij niet knoeide met de aanhaalmomenten zeker claimen. Lijkt me een terechte claim.

Walter

hayes

hayes 20 mei 2019 20:01

De Sensa in de Uk gekocht omdat het een overjaars model was en toch zo'n 500 euro scheelde tegenover het model van het jaar erop. Zelfs met verzendkosten. Bij Merlin ook nog eens 5% cashback. Mijn fietsenmaker (waar ik m'n eerste drie fietsen kocht) is half op pensioen en eigenlijk bijna geen winkel meer. Hij vindt het helemaal niet erg die te onderhouden.

Had het naar Sensa én Merlin Cycles gestuurd.
Sensa lijkt te erkennen dat het een garantiegeval is. Nog geen reactie van Merlin.

choronzon
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 15 feb 2008 20:09

choronzon 25 mei 2019 13:56

Eventjes off- topic, die fietsenmaker waar je het over hebt is toevallig niet Gerry Bouttry uit Houtem?
so far, so good... So what ???

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 mei 2019 14:17

hayes schreef: 20 mei 2019 20:01 .........
Had het naar Sensa én Merlin Cycles gestuurd.
Sensa lijkt te erkennen dat het een garantiegeval is. Nog geen reactie van Merlin.
Waarschijnlijk gaat Merlin, als ze je garantieaanvraag positief evalueren, de stuurpen claimen bij Sensa.
Dan lijkt het mij, als dat zou kunnen, eenvoudiger om het rechtstreeks met Sensa af te handelen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2019 15:04

Nou ik denk als ze twee klemmetjes hebben liggen je ze zo meekrijgt en er voor de rest helemaal niets gebeurt. Dit gebeurt wel vaker al je de bouten iets te hard aandraaid.

Misschien gaan ze er meer mee doen, maar ik verwacht van niet, tenzij het de zoveelste is.

Wel mee eens om dit te melden natuurlijk!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 mei 2019 16:53

wasbeer2006 schreef: 25 mei 2019 15:04 Nou ik denk als ze twee klemmetjes hebben liggen je ze zo meekrijgt en er voor de rest helemaal niets gebeurt.
U bedoelt een nieuwe klemplaat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mei 2019 17:18

Nuttig bijdrage weer Keezx. Na het teruglezen denk ik inderdaad dat de rest van het forum er niets van begrepen heeft.

Plaats reactie