Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mei 2019 11:25

Vd Poel was obv de cijfers nog enigzins verklaarbaar. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor De Solo van Vroem vorig jaar in de Giro. Hoop alleen dat zowel Roglic als VDP nog wel een serieuze periode met verminderd vormpeil krijgen dit jaar, want anders wordt het wel heel ongeloofwaardig.
Tav Roglic ben ik benieuwd of het geen gevalletje Yates 2018wordt; een ijzersterke Giro, alleen net een paar dagen te lang.
Less is bore

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 22 mei 2019 12:24

daniel1975 schreef: 22 mei 2019 11:25 Vd Poel was obv de cijfers nog enigzins verklaarbaar. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor De Solo van Vroem vorig jaar in de Giro. Hoop alleen dat zowel Roglic als VDP nog wel een serieuze periode met verminderd vormpeil krijgen dit jaar, want anders wordt het wel heel ongeloofwaardig.
Tav Roglic ben ik benieuwd of het geen gevalletje Yates 2018wordt; een ijzersterke Giro, alleen net een paar dagen te lang.
Ik denk dat je best het hele jaar goed kunt zijn, mits je dat mentaal kunt opbrengen. Zo`n van der Poel heeft zoveel meer talent dan de gemiddelde prof dat ie op 95% best koersen kan winnen. Maar in je hoofd moet het dan goed zitten, dat je vertrouwen houd in eigen kunnen. Denk niet dat er veel fysieke factoren in de weg staan van het hele jaar constant presteren. (zeker niet als je een bovengemiddeld herstelvermogen hebt)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mei 2019 12:58

Mwa, lijkt mij sterk. Geen mens kan continue pieken volgens mij. En bedenk wel dat je het hele jaar moet strijden tegen atleten die ook bovengemiddeld presteren en die wél hun vormpiek proberen te plannen.
Less is bore

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 22 mei 2019 12:58

Iedere prestatie-, wedstrijd- of top-sporter kent de Wet van de Verminderde Meeropbrengst: hoe hoger het prestatieniveau hoe kleiner de progressie. Roglic is amper 5 jaar specifiek met wielrennen bezig en overstijgt binnen "geen tijd" de wereldtop? Ennuh, waarom geeft VelonCC zijn data niet met dezelfde detaillering als van Yates, Dumoulin, of Majka? Ennuh, waarom is Jumbo-Visma uit de MPCC gestapt? Ennuh, waarom laten Kruijswijk en Roglic hun vermogens en hartslagen niet zien op Strava? Wat houdt "dit" anti-dopingbeleid van Jumbo-Visma, waar Addy Engels 't over heeft, eigenlijk in?

Afbeelding

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 22 mei 2019 13:07

Dit is wel een hele suggestieve grafiek. Je probeert een mening een wetenschappelijk sausje mee te geven, slechte zaak.
Verder stel je vragen maar komt niet met onderbouwde feiten behalve dat zijn prestatie volgens jou uitzonderlijk is. Ik steek mijn hand voor niemand in het vuur, maar dit is een bedenkelijke manier van redeneren en verdacht maken.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 22 mei 2019 13:08

MarkVeenstra schreef: 22 mei 2019 09:36 En het moet nog maar blijken of hij er met kop en schouders bovenuit steekt.
Op de tijdritten tov klassementsrenners wel, tov Campenaarts valt het wel mee. Roglic is bekend goede tijdrijder, dus niet gek.
De bergen moeten nog komen, gaat hij daar ook 1 of 2 niveaus beter zijn dan de rest? Dan steekt hij er pas met kop en schouders bovenuit. Zit hij daar straks gewoon in het pak met Nibali, Mollema, Yates, etc. dan is het erg goed wat hij doet, maar niets spectaculairs om hem direct ergens van te verdenken.

Hij is wel het hele jaar al goed, maar buiten de kleine rondes heeft hij niet een heel breed programma dacht ik. Dus het is ook wel van de (super) focus op het rondewerk.

+1 Dit dus
Roglic heeft in de twee op zijn lijf geschreven tijdritten winst gepakt op een tegenvallende Yates en in mindere mate Nibali. Ik weet niet of hij in de bergen straks zo dominant is.

Clement heeft wel een punt met het feit dat wanneer Roglic bij Astana, Katusha of DQS had gereden er wel wenkbrouwen gefronst zouden worden. Wel bijzonder dat hij erover begint, dit uitspreekt en op zijn minst de suggestie wekt dat Roglic niet clean rjdt. Zeker vanuit zijn positie als insider binnen deze ploeg zijn dat harde woorden en hebben meer gewicht dan wij hier op het forum beweren.

Maar als je dan dit durft te zeggen moet je op zijn minst met een vorm van bewijs komen anders lijkt het meer op doelbewuste rancune.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 22 mei 2019 13:21

Klein_Verzet schreef: 22 mei 2019 12:58 Iedere prestatie-, wedstrijd- of top-sporter kent de Wet van de Verminderde Meeropbrengst: hoe hoger het prestatieniveau hoe kleiner de progressie. Roglic is amper 5 jaar specifiek met wielrennen bezig en overstijgt binnen "geen tijd" de wereldtop?
Daar valt wel iets over te zeggen omdat gelijk vanaf het moment dat hij ging fietsen hij gelijk goed was. Kijk maar op https://www.procyclingstats.com/rider/p ... oglic/2013.

Een illustratieve annektdote is de 8.8km lange tijdrit van 2015 in de Tour van Slovenië waar hij op een gewone fiets, een tijdritfiets hadden ze niet bij Adri Mobil, gewoon 16 wordt. Dat is bijvoorbeeld andere koek dan een Froome die jaren heeft lopen koekebakkeren bij Barlowworld en de eerste jaren bij SKY om daarna uit te groeien tot werelds beste ronderenner.

Maar zeker weten doe ik het niet voor de eerste positieve test binnen is.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 mei 2019 13:51

Klein_Verzet schreef:Iedere prestatie-, wedstrijd- of top-sporter kent de Wet van de Verminderde Meeropbrengst:..
Als dit in een grafiek wilt vergelijken kun je natuurlijk nooit een individuele sporter afzetten tegen de complete wereldtop (waar hij dan ook nog eens onderdeel van uitmaakt) Bovendien moet je wel dezelfde tijdspanne vergelijken.

Als je met dit soort gegevens komt ben je alleen aan het beschuldigen op basis van niet valide en betrouwbare data en dus niet aan het beredeneren op basis van gegevens. Dat vind ik echt een beetje er over hoor!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mei 2019 15:53

Nog maar eens te beginnen dat de progressie van Roglic lineair zou zijn....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 22 mei 2019 21:53

Dat er met een scheef ook naar renners van DQS en Astana gekeken wordt is toch niet zo gek? Dat heeft niet zoveel met de individuele renners te maken, dat heeft met de begeleiding bij die ploegen te maken.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mei 2019 22:01

Karl66 schreef: 22 mei 2019 21:53 Dat er met een scheef ook naar renners van DQS en Astana gekeken wordt is toch niet zo gek? Dat heeft niet zoveel met de individuele renners te maken, dat heeft met de begeleiding bij die ploegen te maken.
Klopt, maar geen enkele ploeg durf ik mijn handen voor in het vuur......
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mei 2019 08:43

DQS werd helemaal niet genoemd in het relaas van Clement!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie