Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mei 2019 19:00

Derailleurkabels zijn dunner en slijten sneller in in de " liner" van de buitenkabels, waardoor extra wrijving ontstaat.
Dat is de eigenljke oorzaak van veel schakelproblemen.
Hoe lang het duurt voordat dat merkbaar is, is onmogelijk te voorspellen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 mei 2019 10:23

lugosi schreef: 21 mei 2019 12:47 Schakelkabels slijten sneller dan remkabels heb ik de indruk. Toch al twee maal voorgehad dat de kabel van de achterderrie stukgaat tijdens een rit, vervelend. Vervang nu alle kabels na één a anderhalf jaar. Doe dan meteen ook het onderhoud van de derrie incluis derriewieltjes, ook de wiellagers (kop/cone) en de body en het checken van de derrie-pat.
Het lijkt mij wel handig om eens te kijken waar de schakelkabel stuk gaat want een normaal gesmeerde schakelkabel gaat m.i. niet zo gauw kapot. Meestal is de loop van de buitenkabel verkeerd met soms te krappe of zelfs te grote bochten.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 mei 2019 21:57

Wat is een normaal gesmeerde schakelkabel?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mei 2019 09:21

Orlok schreef: 22 mei 2019 10:23
Het lijkt mij wel handig om eens te kijken waar de schakelkabel stuk gaat want een normaal gesmeerde schakelkabel gaat m.i. niet zo gauw kapot. Meestal is de loop van de buitenkabel verkeerd met soms te krappe of zelfs te grote bochten.!
Een keer vlakbij de achterderrie (aan de uitgang buitenkabel) andere keer in de shifter.

Ik merk toch steeds weer dat een nieuwe (gesmeerde) kabel de vlotheid van het schakelen bevordert. Het valt me ook op dat er bij het vervangen toch vaak roest zit op de buitenkabel, vlak onder de eindhulsjes, zeker bij de achterderrie.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 mei 2019 09:49

Best wel raar, gebruik je soms gegalvaniseerde kabels?
Goede binnenkabels zijn RVS, daar roest niks aan.
Gesmeerd zijn ze ook niet, de teflon liner is glad genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 mei 2019 10:24

lugosi schreef: 23 mei 2019 09:21
Orlok schreef: 22 mei 2019 10:23
Het lijkt mij wel handig om eens te kijken waar de schakelkabel stuk gaat want een normaal gesmeerde schakelkabel gaat m.i. niet zo gauw kapot. Meestal is de loop van de buitenkabel verkeerd met soms te krappe of zelfs te grote bochten.!
Een keer vlakbij de achterderrie (aan de uitgang buitenkabel) andere keer in de shifter.

Ik merk toch steeds weer dat een nieuwe (gesmeerde) kabel de vlotheid van het schakelen bevordert. Het valt me ook op dat er bij het vervangen toch vaak roest zit op de buitenkabel, vlak onder de eindhulsjes, zeker bij de achterderrie.
Krijg toch stelling het idee dat er geen 'originele' bekabeling (binnen- en buitenkabel) is aangebracht maar een goedkopere standaard schakelkabelset. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mei 2019 10:52

Orlok schreef: 23 mei 2019 10:24 Krijg toch stelling het idee dat er geen 'originele' bekabeling (binnen- en buitenkabel) is aangebracht maar een goedkopere standaard schakelkabelset. ;)
Haha, grappig.
Ik gebruik de shimano rvs schakelkabels en de standaard sis sp41 van shimano als buitenkabel. Het smeervet is de shimano special grease sis sp41.
Het enige dat ik niet origineel zijn de kunststof eindkapjes, ik gebruik hier alu eindkapjes die een beter schakelen opleveren.

Ik wil dit probleem nu ook niet overdrijven, het is dus twee maal gebeurd op een periode van ca 20 jaar.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 27 mei 2019 08:27

Ja hoor ik heb het WEER voor elkaar. :evil: :evil: :evil: :oops:

Mijn schoenplaatjes vervangen, boutjes vastzetten. Vast, nog iets vaster, nog één tikje dan..... Boutje dolgedraaid. Heeft iemand nog goede tip hoe dit te repareren? Schoenplaaje (Look keo) zit nu wel vast met twee maar zou toch liever drie hebben.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 27 mei 2019 08:52

Tracing_NL schreef: 27 mei 2019 08:27 Ja hoor ik heb het WEER voor elkaar. :evil: :evil: :evil: :oops:

Mijn schoenplaatjes vervangen, boutjes vastzetten. Vast, nog iets vaster, nog één tikje dan..... Boutje dolgedraaid. Heeft iemand nog goede tip hoe dit te repareren? Schoenplaaje (Look keo) zit nu wel vast met twee maar zou toch liever drie hebben.
https://www.gereedschapcentrum.nl/blog/ ... rwijderen/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 mei 2019 08:52

Is het boutje dol of de schroefdraad in de schoen?
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2019 08:57

Plaatje los, en schade opmeten.
Met geluk is de moer iets boven het gat afgebroken en kan je met een tangetje de rest losdraaien.
Of ook; als de schoen ver open kan, kan je misschien met een fijne ijzerboor er langs boven in boren en is de kans groot dat de moer er op een bepaald moment mee uitdraait.
Of ook met een fijn boortje gat in de moer boren, op een bepaald moment tegen de klok beginnen boren en hopen dat ze ermee uitdraaid...

En als de draad in de schoen stuk is moet ik passen (maar bij goed ontwep is die sterker dan de moer....)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 mei 2019 10:02

Je gaat nou de boel verhaspelen....
De moer zit in de schoenzool en daar zit een boutje in vast.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie