Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
9-W
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mei 2019 02:25

Gebruikersavatar 9-W 15 mei 2019 02:26

Ik ben een nieuwe fiets aan het opbouwen met hydraulische schijfremmen. Vanavond de shifters op het stuur gezet, schakelkabels erin gedaan. Omdat ik toch wilde proberen of ze werkten had ik de blokjes die de hendel blokkeren eruit gehaald en toen kneep ik natuurlijk per ongeluk ook een beetje in de rem... Dopje van het reservoir af en oliedruppels op de bank :oops:

Nu ook maar het gereedschap zoeken om de remmen te bleeden.

roelw
Forum-lid
Berichten: 479
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 20 mei 2019 10:33

Beetje onderhoud aan de fiets gedaan: ketting vervangen, trapstel gedemonteerd, kettingbladen vervangen en vervolgens gemonteerd, cassette verwijderd, proper gemaakt en cassette terug gemonteerd.
Nu blijkt dat de kooi van de derailleur lichtjes tegen de spaken tikt als ik naar de kleinste versnelling schakel (in dit geval 34 x 27). Als de ketting op de 27 licht niet meer, dus enkel bij het schakelen kan je de kooi iets verder drukken. Uiteraard ga ik hier niet mee fietsen (te groot risico om de derailleur in het wiel te draaien) maar hoe los ik het op? Ik heb de achterpat al terug vast geschroefd (de twee 2mm inbus bouten waren iets gelost).
Kan het rek op de kabels zijn (de kabels gaan al meer als 22000km mee)?
Of moet ik de stelschroef van de achterderailleur bijregelen? Maar waarom zou dat dan plots moeten en was er eerder geen probleem?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 mei 2019 10:41

Eventueel komt die stelschroef wat los of was het al langer zo zonder dat je met merkt. Als je fietst staat de ketting op spanning en komt de derailleur tijdens het kort schakelmoment daarom misschien net niet tegen het wiel.

Gewoon de derailleur even bijregelen. Is op 1minuut gedaan.
Meest praktische: op je grootste krans schakelen. Met de hand voelen of je derailleur wiel dichter bij je wiel kan duwen. Is dat zo, stelschroef bijregelen (even zoeken welk het is, je hebt 50% kans... eventueel kan je zien welke stelschroef bijna tegen de derailleur aanduwt; die is het). Stelschroef indraaien en als de derailleur niet meer met de hand dichter bij het wiel komt, is het ok. Even testen of na afschakelen je nog terug op de grootste krans geraakt. Indien niet schroef een ietsje uitdraaien...
1 minuut werk met een werkstand.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 mei 2019 10:49

Gekraak bij op de trappers staan de laatste weken. Ik denk probleem met achterwiel; bekijk ik later wel eens.
Even schakelt de derailleur vooraan moeilijk en kijk eens naar de voorderailleur tijdens fietsen en zie dat de kettingbladen niet in 1 vlak draaien. Gestopt en ik zie dat ik mijn sram hidden bolt kwijt ben....
Ik bestel en nieuwe en bij plaatsing merk ik dat de meeste schroeven van de crank veel te los staan; bij volgende onderhouden is dat terug een aandachtspunt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 mei 2019 17:15

walter- schreef: 20 mei 2019 10:41 Eventueel komt die stelschroef wat los of was het al langer zo zonder dat je met merkt. Als je fietst staat de ketting op spanning en komt de derailleur tijdens het kort schakelmoment daarom misschien net niet tegen het wiel.

Gewoon de derailleur even bijregelen. Is op 1minuut gedaan.
Meest praktische: op je grootste krans schakelen. Met de hand voelen of je derailleur wiel dichter bij je wiel kan duwen. Is dat zo, stelschroef bijregelen (even zoeken welk het is, je hebt 50% kans... eventueel kan je zien welke stelschroef bijna tegen de derailleur aanduwt; die is het). Stelschroef indraaien en als de derailleur niet meer met de hand dichter bij het wiel komt, is het ok. Even testen of na afschakelen je nog terug op de grootste krans geraakt. Indien niet schroef een ietsje uitdraaien...
1 minuut werk met een werkstand.

Walter
T gaat om de limiet schroeven (de rechter waarschijnlijk).
De stelschroef zou ik vanaf blijven, behalve als 't gewoon niet goed schakelt natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 mei 2019 17:20

MarkVeenstra schreef: 20 mei 2019 17:15 ...

T gaat om de limiet schroeven (de rechter waarschijnlijk).
De stelschroef zou ik vanaf blijven, behalve als 't gewoon niet goed schakelt natuurlijk.
Stelschroef (H,L) en limietschroef vind je als synoniemen. Maar idd is limietschroef een betere term.

roelw
Forum-lid
Berichten: 479
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 21 mei 2019 09:29

Bestaat er een regel voor het vervangen van rem- en schakelkabels?
Wanneer vervang je deze best? Kan je slijtage meten zoals bij een ketting?
Ik heb een fiets die 22000km heeft met de originele Campagnolo kabels. Vervangen of niet?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mei 2019 09:32

Je moet de kabels nog vervangen en je weet nu al dat je dat gaat verprutsen?

roelw
Forum-lid
Berichten: 479
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 21 mei 2019 10:59

walter- schreef: 21 mei 2019 09:32 Je moet de kabels nog vervangen en je weet nu al dat je dat gaat verprutsen?
Nee, maar ik wilde geen nieuw topic starten voor zo een eenvoudige vraag.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 mei 2019 11:20

roelw schreef: 21 mei 2019 10:59
walter- schreef: 21 mei 2019 09:32 Je moet de kabels nog vervangen en je weet nu al dat je dat gaat verprutsen?
Nee, maar ik wilde geen nieuw topic starten voor zo een eenvoudige vraag.
Dan moet je die vraag wel in het juiste topic plaatsen.! :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mei 2019 11:42

Enkel de vraag verprutst; niet zo erg ;-).
En als je 22k op 6 maanden uit de regen gereden hebt zullen de remkabels nog wel even meegaan; zijn ze 10 jaar oud stond de fiets buiten zou ik ze vervangen. Er is geen algemene richtlijn denk ik. Al lijken me remkabels echt wel bombproof. Je zal eerder problemen krijgen door wrijving in de kabel en slecht remmen (of de rem die daardoor niet goed opent) dan dat je remkabel sneuvelt.

Walter

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 mei 2019 12:47

Schakelkabels slijten sneller dan remkabels heb ik de indruk. Toch al twee maal voorgehad dat de kabel van de achterderrie stukgaat tijdens een rit, vervelend. Vervang nu alle kabels na één a anderhalf jaar. Doe dan meteen ook het onderhoud van de derrie incluis derriewieltjes, ook de wiellagers (kop/cone) en de body en het checken van de derrie-pat.

Plaats reactie