Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Weer gaan fietsen na ongeval

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 13 mei 2019 19:03

Nee_Nee schreef: 13 mei 2019 12:22 Knipperende achterlichten worden bij de randonneurs (die veel nachtritten rijden) sterk afgeraden om de simpele reden dat je door het knipperen de afstand tot het achterlicht niet kunt inschatten. In een groepje fietsers is het onderling helemaal irritant, want het leidt enorm af
Knipperende verlichting is formeel niet eens toegestaan. Het wordt gedoogd onder het motto: beter iets dan niets -->
"Regels voor vaste fietsverlichting
Heeft u vaste fietsverlichting? Dan moeten de fietslampen voldoen aan de volgende regels:
wit of geel licht voor;
rood licht achter;
de lampen moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen;
de lampen mogen niet knipperen.
Heeft uw fiets 2 voorwielen? Dan moet u aan de voorkant 2 witte of gele lampen hebben; 1 links en 1 rechts van het midden van de fiets. Ze moeten allebei even ver van het midden af staan (symmetrisch). Verder gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets. " (citaat: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets)

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 13 mei 2019 20:24

Dat niet knipperen van fietsverlichting zou, van oudsher gelden voor de tijd dat het voeren van verlichting verplicht is, dus tussen zonsondergang en zonsopgang en overdag wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt, Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd.

Voor het voeren van (dagrij) verlichting op de fiets, dus ook bij stralendmooi weer, zijn (nog) geen regels. Op mijn gewone (sportieve) fiets kan de verlichting niets eens meer uit. Sinds kort rijd ik met de racefiets ook met (knipperende) dagrijverlichting, die bij donker automatisch overschakelt op een knipperende stand waarbij de verlichting niet helemaal uitgaat.

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 13 mei 2019 22:39

ik lees nog steeds mee en ben ondertussen ook een beetje aan het zoeken naar artikelen over dit thema. Gewoon omdat ik t interessant vindt en graag dingen wil begrijpen..

http://www.sport-gericht.nl/site-sport- ... enberg.pdf

Dit onderzoek is van 2015, zal eens verder kijken of ik meer recente onderzoeken over ongevallen met wielrenners kan vinden..

Zelf ondertussen nog steeds aan het herstellen, veel last nog van nek en hoofd. Wel al 25 km gefietst en ook al langs plek van het ongeval gefietst.

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 13 mei 2019 22:58

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/aan ... erdubbeld/

2016.. wel beetje algemeen praatje misschien..

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 14 mei 2019 15:20

Mattie. schreef: 13 mei 2019 22:39 ik lees nog steeds mee en ben ondertussen ook een beetje aan het zoeken naar artikelen over dit thema. Gewoon omdat ik t interessant vindt en graag dingen wil begrijpen..

http://www.sport-gericht.nl/site-sport- ... enberg.pdf

Dit onderzoek is van 2015, zal eens verder kijken of ik meer recente onderzoeken over ongevallen met wielrenners kan vinden..

Zelf ondertussen nog steeds aan het herstellen, veel last nog van nek en hoofd. Wel al 25 km gefietst en ook al langs plek van het ongeval gefietst.
Fijn dat je weer een beetje op de fiets bent geweest............viel het mee?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 mei 2019 17:24

Goed inderdaad dat je weer bent opgestapt!
Hoe ging het?

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 14 mei 2019 19:38

alliance_0 schreef: 13 mei 2019 20:24 Dat niet knipperen van fietsverlichting zou, van oudsher gelden voor de tijd dat het voeren van verlichting verplicht is, dus tussen zonsondergang en zonsopgang en overdag wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt, Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd.

Voor het voeren van (dagrij) verlichting op de fiets, dus ook bij stralendmooi weer, zijn (nog) geen regels. Op mijn gewone (sportieve) fiets kan de verlichting niets eens meer uit. Sinds kort rijd ik met de racefiets ook met (knipperende) dagrijverlichting, die bij donker automatisch overschakelt op een knipperende stand waarbij de verlichting niet helemaal uitgaat.
Ik lees alleen wat er staat. En dat is dat knipperende verlichting niet is toegestaan. Ik lees nergens iets over dag- of nachtverlichting.

hayes

hayes 14 mei 2019 20:01

Dat velen knipperende lichtjes vervelend vinden bewijst net dat ze werken toch?
Ik doe het ook niet overdag. Ik durf het wel doen in de winter op een echt druilerige dag.
In België gewoon helemaal toegelaten trouwens.

Als ze in je ogen 'flikkeren' is het omdat ze niet goed gericht zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 mei 2019 20:24

hayes schreef: 14 mei 2019 20:01 Dat velen knipperende lichtjes vervelend vinden bewijst net dat ze werken toch?
Ik doe het ook niet overdag. Ik durf het wel doen in de winter op een echt druilerige dag.
In België gewoon helemaal toegelaten trouwens.

Als ze in je ogen 'flikkeren' is het omdat ze niet goed gericht zijn.
Oh, dat begrijp ik niet, ze flikkeren, maar eigenlijk moeten ze dat niet doen?

Ik heb ook een lampje op mijn fiets, die gaat alleen aan in een tunnel.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 14 mei 2019 20:59

Overdag stoort het knipperen van lampjes mij helemaal niet. Het enige wat mij opvalt bij fietsers (gelukkig steeds meer) die ze overdag voeren is, dat die van grote afstand al veel beter zichtbaar zijn.

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 14 mei 2019 23:17

wasbeer2006 schreef: 14 mei 2019 17:24 Goed inderdaad dat je weer bent opgestapt!
Hoe ging het?
Het ging redelijk, bewust een veilige route opgezocht maar ook gewoon door de stad gefietst. Fiets nu met het doel weer positieve ervaring op te doen en doe wat m'n lijf toelaat. Ben al blij dat ik weer op de fiets zit!

Het viel me alleen wel op hoeveel "bijna" ongelukken je kan hebben door niet oplettende scholieren en oudere mensen, op smalle fietspaden bijvoorbeeld. Waarschijnlijk valt het me nu meer op omdat de focus er meer op ligt. Ik zie nog op veel plekken gevaar maar dat zal wel weer normaler worden met de tijd.

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 15 mei 2019 09:51

Mattie. schreef: 14 mei 2019 23:17
wasbeer2006 schreef: 14 mei 2019 17:24 Goed inderdaad dat je weer bent opgestapt!
Hoe ging het?
Het ging redelijk, bewust een veilige route opgezocht maar ook gewoon door de stad gefietst. Fiets nu met het doel weer positieve ervaring op te doen en doe wat m'n lijf toelaat. Ben al blij dat ik weer op de fiets zit!

Het viel me alleen wel op hoeveel "bijna" ongelukken je kan hebben door niet oplettende scholieren en oudere mensen, op smalle fietspaden bijvoorbeeld. Waarschijnlijk valt het me nu meer op omdat de focus er meer op ligt. Ik zie nog op veel plekken gevaar maar dat zal wel weer normaler worden met de tijd.
Tja...........er zit denk ik ook nog best wel wat tussen de oortjes...........ga er ook maar vanuit dat het zal slijten..............

Plaats reactie