Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Tomme
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 dec 2017 10:13

Tomme 13 mei 2019 15:42

Zelf op zoek naar een gravelracer om zo'n beetje een manusje van alles van te maken: woon-werk fiets, bikepacking/touring, de hond meenemen in de kar, ... Een model dat ergens wel tegen een stootje kan en tevens uit te rusten is met spatborden en bagagevoorzieningen. Aangezien ik al een racer en MTB heb wil ik het low budget houden.

Momenteel zo'n beetje uitgekomen op een Cannondale topstone met Shimano Sora. Die groep baart me enigszins zorgen omdat ik Ultegra/XT gewend ben, maar ik vermoed dat deze wel gaat volstaan voor wat ik ermee plan te doen.

Meer info hier te vinden: https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... e902c03ab2

Iemand al ervaring met dit model of de sora groep? Pro's & cons? Meningen allerhande? Eventueel alternatieve suggesties waar jullie wel al ervaringen mee hebben?

bucharestblues
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2018 09:34

bucharestblues 13 mei 2019 22:47

150km inmiddels met cube nuroad race. Zocht ook iets voor weinig geld voor tussen mijn racer en mtb. Eisen waren 105, hydro schijf, >32mm banden.
Mooie complete fiets en nog redelijk leverbaar, dit in tegenstelling tot de cannondale, rose pro cross gravel en canyon grail al (mijn shortlist).
Bevalt erg goed tot nu.

estorino
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2009 14:36

estorino 14 mei 2019 14:30

Tomme schreef: 13 mei 2019 15:42 Iemand al ervaring met dit model of de sora groep? Pro's & cons? Meningen allerhande? Eventueel alternatieve suggesties waar jullie wel al ervaringen mee hebben?
Ik heb zelf een Topstone met 105, maar heb ook ervaring met de R3000 Sora groep, maar dan met de velgremmen.
Om met de Topstone te beginnen; zeer blij mee. Ik vind het weggedrag heerlijk, duidelijk rustiger en stabieler dan een "gewone" racefiets in dezelfde maat. Dat zal vooral komen door de lange wielbasis en de minder stijle hoek van de balhoofdbuis.
Wat de schakelkwaliteiten van de Sora R3000 groep; bijna een jaar mee gereden en geen enkele klacht. Natuurlijk iets zwaarder dan het tikje dat je tegen een Ultegra of 105 shifter moet geven, maar technisch nooit problemen gehad.

Desondanks zou ik de Topstone met Sora toch niet aanraden; als je toch voor zo'n nieuwe gaat waar je het volle pond voor betaalt, ga dan voor hydraulische remmen en niet voor mechanische schijfremmen. Ik ben 'begonnen' met dit 'allroad' gebeuren op een budget cyclocross bike met eenvoudige mechanische schijfremmen en ik kan niet benadrukken hoeveel fijner ik de Shimano 105 hydraulische remmen vind die ik op mijn Topstone heb...
edit: bovendien zijn de 'sprongen' in de 9-speed 11-34 cassette wel echt enorm. Ik vind de sprongen al flink in de 11-speed 11-34 op mijn Topstone en die heeft nog twee tussenstappen extra...

Afbeelding
https://tweakers.net/ext/f/NxNWS1WT8Ywr ... 1/full.jpg

Afbeelding
https://tweakers.net/ext/f/WWvdK1L24NAr ... Z/full.jpg

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 14 mei 2019 17:17

estorino schreef: 14 mei 2019 14:30
Tomme schreef: 13 mei 2019 15:42 Iemand al ervaring met dit model of de sora groep? Pro's & cons? Meningen allerhande? Eventueel alternatieve suggesties waar jullie wel al ervaringen mee hebben?
Ik heb zelf een Topstone met 105, maar heb ook ervaring met de R3000 Sora groep, maar dan met de velgremmen.
Om met de Topstone te beginnen; zeer blij mee. Ik vind het weggedrag heerlijk, duidelijk rustiger en stabieler dan een "gewone" racefiets in dezelfde maat. Dat zal vooral komen door de lange wielbasis en de minder stijle hoek van de balhoofdbuis.
Wat de schakelkwaliteiten van de Sora R3000 groep; bijna een jaar mee gereden en geen enkele klacht. Natuurlijk iets zwaarder dan het tikje dat je tegen een Ultegra of 105 shifter moet geven, maar technisch nooit problemen gehad.

Desondanks zou ik de Topstone met Sora toch niet aanraden; als je toch voor zo'n nieuwe gaat waar je het volle pond voor betaalt, ga dan voor hydraulische remmen en niet voor mechanische schijfremmen. Ik ben 'begonnen' met dit 'allroad' gebeuren op een budget cyclocross bike met eenvoudige mechanische schijfremmen en ik kan niet benadrukken hoeveel fijner ik de Shimano 105 hydraulische remmen vind die ik op mijn Topstone heb...
edit: bovendien zijn de 'sprongen' in de 9-speed 11-34 cassette wel echt enorm. Ik vind de sprongen al flink in de 11-speed 11-34 op mijn Topstone en die heeft nog twee tussenstappen extra...

Afbeelding
https://tweakers.net/ext/f/NxNWS1WT8Ywr ... 1/full.jpg

Afbeelding
https://tweakers.net/ext/f/WWvdK1L24NAr ... Z/full.jpg
Je kunt natuurlijk de mechanische remmen wel vervangen voor een setje Trp HyRd waar ik overigens zeer goede ervaringen mee heb. Maar zelfs met goed shoppen ben je zo 200,- euro extra kwijt voor een setje.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 15 mei 2019 19:59

Decathlon op het gravel pad. Best scherpe prijzen.

https://www.decathlon.be/nl/landing/_/R ... ent=gravel

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 15 mei 2019 20:37

Pelep schreef: 15 mei 2019 19:59 Decathlon op het gravel pad. Best scherpe prijzen.

https://www.decathlon.be/nl/landing/_/R ... ent=gravel
1000 euro voor Shimano 105 is inderdaad niet veel..... maar als ik de lasnaden van het frame bekijk ........ :o
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 15 mei 2019 21:16

LongTallErne schreef: 15 mei 2019 20:37
Pelep schreef: 15 mei 2019 19:59 Decathlon op het gravel pad. Best scherpe prijzen.

https://www.decathlon.be/nl/landing/_/R ... ent=gravel
1000 euro voor Shimano 105 is inderdaad niet veel..... maar als ik de lasnaden van het frame bekijk ........ :o
Dat hebben ze gecopieerd van de Canyon Grail AL.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 15 mei 2019 21:18

2de hands Canyon Inflite AL 9,0 met Ultegra en hydro schijfremmen als gravelracer: goed idee of niet?
Dit model heeft wel nog post-mount en quick releases....

Afbeelding

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 15 mei 2019 22:46

LacsapOV schreef: 10 mei 2019 20:18... En Brian heeft voor mij ...
Brian van Reefos?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mei 2019 00:05

roelw schreef: 15 mei 2019 21:18 2de hands Canyon Inflite AL 9,0 met Ultegra en hydro schijfremmen als gravelracer: goed idee of niet?
Dit model heeft wel nog post-mount en quick releases....

Afbeelding
Post mount is niet echt een beperking, quick relase ook technisch gezien niet echt maar het probleem is het kopen van nieuwe, goedkope wielen. Dat wordt steeds lastiger. Ook het wisselen van wielsets kan wat meer gepriegel zijn. Laat je eventuele nieuwe wielen bouwen en rijdt je niet met tig verschillende wielsets dan kun je er ook nog jaren probleemloos mee vooruit en tweedehands zijn er juist af en toe heel goede koopjes te vinden.

Dat kleurtje is wel lekker zeg!
Campagnolo Ultra Dork

Pilostilo
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jan 2015 09:47

Pilostilo 16 mei 2019 08:02

Als ik lang op mijn mtb rijd krijg ik soms last van slaperige handen. Nu wil ik mijn mtb gebruiken om een week op fietsvakantie te gaan. Hoe gemakkelijk is het een mtb groep (Shimano xtr 1x11) te combineren met hydraulische shifters van Sram force 1x11 of de nieuwe Shimano GRX 1x11?

Is het het gemakkelijkst om de shifters inclusief leiding en remmen te kopen, zodat je het stuur in zijn geheel kan verwijderen zonder bleeden en je alleen de versnellingskabels hoeft te vernieuwen, of mis ik nu een denkstap?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 mei 2019 08:19

Pilostilo schreef: 16 mei 2019 08:02 Als ik lang op mijn mtb rijd krijg ik soms last van slaperige handen. Nu wil ik mijn mtb gebruiken om een week op fietsvakantie te gaan. Hoe gemakkelijk is het een mtb groep (Shimano xtr 1x11) te combineren met hydraulische shifters van Sram force 1x11 of de nieuwe Shimano GRX 1x11?

Is het het gemakkelijkst om de shifters inclusief leiding en remmen te kopen, zodat je het stuur in zijn geheel kan verwijderen zonder bleeden en je alleen de versnellingskabels hoeft te vernieuwen, of mis ik nu een denkstap?
Als je een dropbar op je MTB wilt zetten zul je ook concessies aan geometrie moeten doen, of een extreem korte stuurpen moeten nemen.

Daarnaast passen Shimano Road shifters niet op je xtr derailleur zonder tussenkomst van een cable pull adjuster.

“Gewoon” een compleet dropbar stuur met shifters inclusief remleidingen omzetten gaat alleen indien je leidingen nu buiten om lopen. En je een shifter/caliper combinatie hebt die ook op je frame past.
De meeste Road shifter/caliber combinaties hebben flatmount dus dat gaat niet passen op een mtb.


Alles kan, wat je in principe wilt, maar er zitten haken en ogen aan.

Geometrie verandert.
Je hebt een shift-mate of tanpan nodig om de cable pull verschil op te heffen.
En waarschijnlijk zul je geen direct 1 op 1 setje shifters/calipers vinden die je zo kunt overzetten.

de combinatie st-rs685 en br-rs785 zou je kunnen gebruiken, icm een cable pull adjuster

Plaats reactie