Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Wie schijft die blijft

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 11 mar 2019 14:08

HarryuitHilversum schreef: 11 mar 2019 13:47 Ik blijf me verbazen over het discipel standpunt van Fiets. Ik vind dat nogal discutabel. Is het niet hun journalistieke taak om ons voor te lichten ipv te overtuigen? Ik heb ook een abo op het duitse blad Roadbike. Daar lees ik toch echt wat evenwichter info over schijfremmen op de racer. Daar heb je als lezer gewoon wat meer aan. Mijn mening, op basis van de info van onze Duitse vrienden: er is niets mis met schijfremmen op de racer, maar een enorme meerwaarde tov velgremsystemen zie ik niet.

Wat echt jammer is, zijn de onjuistheden in het artikel. Om de twee ergste maar even te noemen: Schijfremsystemen zijn allerminst probleemloos en onderhoudsarm: Schijfremmen vragen meer onderhoud (checken slijtage/vervangen blokken/stellen/bleeden) dan velgremmen. Bij velgremmen moet je af en de blokjes vervangen en klaar is kees.
2: Velgremmen presteren ook in de regen acceptabel, ook op carbon. De absolute remkracht van velgremmen is zelfs hoger dan de schijf. Schijven grijpen eerder aan en als je ze hydraulisch rijdt, kost remmen minder kracht en is het beter doseerbaar.
1: Inkomsten van abonnees zijn maar een deel van de inkomsten. Dus een blad zal nooit ongekleurde info geven. Maar dat zou voor Roadbike ook kunnen gelden. We kennen natuurlijk niet het businessplan van Fiets

2: Waarschijnlijk is de marge op carbonnen wielen hoger, daarom wil je die verkopen als fabrikant en aftermarket. En dat kan het meest risicoloos met schijfremmen, want de wereld is niet plat, en carbon is iets gevoeliger voor slijtage en bijkomende garantieperikelen.

Dus volgens mijn mening zal het toch vooral ten goede komen aan diegene die fietsen maken, de overstap naar schijfremmen.... (toen ik nog wel eens in de bergen fietste met mijn ligfiets was dat 20" voorwieltje ook makkelijk warm te stoken. 1 keer een probleem mee gehad.)

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 10 mei 2019 14:42

- De inkomsten bij Fiets komen voor driekwart uit abo's en losse verkoop. Merkneutrale info is derhalve onze business. We geven wel onze mening; daar vragen jullie ons altijd om (wat vinden jullie er nou van?).
- als je bij velgremmen alleen de blokjes moet vervangen tegenover al dat bleeden van schijfremmen, dan doe je waarschijnlijk niks aan onderhoud. In de praktijk vervang je vaker je remkabels dan dat je schijfremmen moet bleeden. Als je dan toch argumenten voor je velgremmetjes zoekt, moet je wel eerlijk blijven. Maar veel succes met het door je frame heen vrotten van je remkabel.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 11 mei 2019 11:22

Rodrick schreef: 10 mei 2019 14:42 - De inkomsten bij Fiets komen voor driekwart uit abo's en losse verkoop. Merkneutrale info is derhalve onze business. We geven wel onze mening; daar vragen jullie ons altijd om (wat vinden jullie er nou van?).
- als je bij velgremmen alleen de blokjes moet vervangen tegenover al dat bleeden van schijfremmen, dan doe je waarschijnlijk niks aan onderhoud. In de praktijk vervang je vaker je remkabels dan dat je schijfremmen moet bleeden. Als je dan toch argumenten voor je velgremmetjes zoekt, moet je wel eerlijk blijven. Maar veel succes met het door je frame heen vrotten van je remkabel.
Misschien nog van voor jou tijd Rodrick, maar remkabels liepen toen buiten het frame langs. Zijn heel makkelijk te vervangen, en gezien de plaats waar ik woon ( Texel) is het niet vaker nodig om ze slechts eens in de 3 a 4 jaar te vervangen.

En mocht je nu denken, rijdt hij nu op een ouderwets stalen Gazelle champion Mondial ab frame met 6 kransjes achter. Ja....die heb ik inderdaad, en laat ik af en toe uit. Maar mijn huidige fiets is een trek Domane 4.3 modeljaar 2014 met bekabeling buitenom.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 mei 2019 11:31

Ik heb op mijn LIV Allure RS2 wel schijfremmen maar op de Ghost Nivolet racefiets niet. Maar ik merk geen verschil ze remmen allebei goed.
Ghost Nivolet 6LC

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 11 mei 2019 13:11

Ik heb vanaf 1979 (bijna 40 jaar) op racefietsen met velgremmen gereden. Bij nat weer en in steile lange afdalingen met slecht wegdek, miste ik betere remmen, verder nooit. Vorig jaar als test een disc fiets aangeschaft, aanvankelijk het plan de oude fiets met velgremmen ernaast te houden. Die disc fiets bevalt zo goed dat ik mijn oude fiets en spullen er omheen dit voorjaar heb verkocht. Ik ga niet meer terug, heerlijk die rembekrachtiging, brede banden, steekassen altijd direct goed. Als je in een afdaling achter een auto zit die plotseling remt, ben ik blij dat ik op mijn fiets ook schijven heb en met twee vingers krachtig kan remmen. Als je er wat handigheid in krijgt is het bleeden van de remmen, het richten van de calipers en schijven een eenvoudig klusje. Enige nadeel is dat het bergop wat langzamer gaat, maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen :).
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mei 2019 15:22

Als je op zoek bent naar een nieuwe racefiets kan je ondertussen niet meer om de vraag "wel of geen schijfremmen" heen.
Naast de vele vragen in het "nieuwe racefiets" hoofdstuk is dit al zeker het derde topic dat over wel, of moet ik schrijven, "geen schijfremmen" kopen gaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 11 mei 2019 15:55

Dit is een reactie op een artikel in blad met als doel wat tegengeluid te geven op de lofzang over schijfremmen. Iedereen moet zelf weten wat hij of zij koopt en daarbij belangrijk vindt.
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 13 mei 2019 11:13

Rodrick schreef: 10 mei 2019 14:42
- als je bij velgremmen alleen de blokjes moet vervangen tegenover al dat bleeden van schijfremmen, dan doe je waarschijnlijk niks aan onderhoud. In de praktijk vervang je vaker je remkabels dan dat je schijfremmen moet bleeden. Als je dan toch argumenten voor je velgremmetjes zoekt, moet je wel eerlijk blijven. Maar veel succes met het door je frame heen vrotten van je remkabel.
In waardeer ik dat je de moeite neemt te reageren. De ad hominem had daarbij van mij achterwege kunnen blijven. Veel succes met je blad. Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik dit kritisch blijf lezen.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 23 mei 2019 17:31

HarryuitHilversum schreef: 13 mei 2019 11:13
Rodrick schreef: 10 mei 2019 14:42
- als je bij velgremmen alleen de blokjes moet vervangen tegenover al dat bleeden van schijfremmen, dan doe je waarschijnlijk niks aan onderhoud. In de praktijk vervang je vaker je remkabels dan dat je schijfremmen moet bleeden. Als je dan toch argumenten voor je velgremmetjes zoekt, moet je wel eerlijk blijven. Maar veel succes met het door je frame heen vrotten van je remkabel.
In waardeer ik dat je de moeite neemt te reageren. De ad hominem had daarbij van mij achterwege kunnen blijven. Veel succes met je blad. Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik dit kritisch blijf lezen.
Graag gedaan, Harry ea. Uiteraard vind ik het prima dat je ons kritisch blijft volgen. Leuk zelfs. Ik vind het in zijn algemeenheid jammer dat we soort van worden verdacht van een dubbele agenda als we schrijven wat we vinden. In het huidige medialandschap moet je blij zijn met media die hun mening geven, ook al is het niet de jouwe. Maar dat terzijde. Nogmaals: we zijn helemaal niet voor of tegen. Je moet zelf beslissen. Iedereen die mij advies heeft gevraagd, en dat gebeurt nogal eens, krijgt meteen als wedervraag: wat wil je ermee? En dan krijg je mijn advies. En dat wil ik nog wel eens uitleggen tijdens een andere gelegenheid. Leuk man, op een of andere gelegenheid OH-en over spullen.

Plaats reactie