Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Weer gaan fietsen na ongeval

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 12 mei 2019 14:28

@Carjans.Nee, ik heb niet meer kunnen fietsen en is wel een emotionele aderlating.Vorige week een 'second opinion' gaan halen, op aanraden van een andere orthopedist die beweerde dat er wel mogelijke oplossingen zijn om de pijnen en beperkingen aan te pakken. Doch, dat advies viel erg tegen aangezien de enige oplossing is het verwijderen van de patella (wat er nog van rest). In ieder geval moeten de ijzerdraden en pinnen eruit om de pijn te verzachten (deze drukken op, en bijna , door mijn huid) Recreatief/prestatiegericht trainen zit er zo wie zo niet meer in. Ik ben van een krasse tachtiger verworden tot een kreupele tachtiger (ik klom nog op mijn dak om herstellingen uit te voeren) En dat allemaal door de schuld van een onvoorzichtige autobestuurder. Besluit: blijf maar positief denken hé. :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2019 08:45

bever schreef: 12 mei 2019 12:09
Nee_Nee schreef: 09 mei 2019 18:01 verlichting gaat je niet helpen. Een spiegeltje ook niet. Je wordt over het hoofd gezien. Je snelheid wordt verkeerd ingeschat. Eens in de 10.000.000 keer gaat het fout. Je leert vanzelf defensief te rijden en er bij wijze van spreke vanuit te gaat dat je over het hoofd gezien wordt.
In De VS fietsen ze allemaal met een achterlampje overdag. Wordt daar ook wel actief aangemoedigd.
Ik ben daar ook absoluut voorstander van. Ik heb bij mijn auto ook de achterlichten deels laten aanzetten bij de dagrijverlichting.

Bizar dat dat nog niet standaard is. de achterverlichting is net zo belangrijk als voor zeker als je tegen de zon in rijd.

Ik zit er ook aan te denken het deze zomer te doen in Italie. In een klim heb je donkere en lichte stukken als je in de auto een zonnebril op hebt heb je hele stukken die niet zichtbaar zijn tijdens de overgang van licht naar donker en soms ook schiterringen.

Defensief rijden daar ben ik het dus niet mee eens. Liever wat duidelijk laten zien wat je gaat doen. Defensief rijden is twijfel rijden, niet doen! Een veel belangrijkere regel die vrijwel niemand toepast. Je moet stil kunnen staan binnen je zichtbereik.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2019 09:00

Zag een paar maanden geleden in de buurt van Nijmegen ook iemand fietsen met zo'n daylight achterlicht, lekker irritant knipperend, maar dan wel volledig zwarte kleding aan trekken en zonder helm fietsen. Nu val je er nog mee op, het is namelijk afwijkend, maar als iedereen het dadelijk heeft dan is de meerwaarde ook weer weg.

Misschien heb jij een andere definitie van defensief rijden, voor mij is dat de ruimte zoeken om het op te lossen als ik denk dat iemand mij over het hoofd gaat zien. Dat kan remmen zijn, maar vaak ik is de mogelijkheid hebben om uit te kunnen wijken voldoende. Als ik daarmee stopt dan boor ik mij minimaal één keer per maand in de deur van een auto.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 13 mei 2019 09:48

ottorongo schreef: 12 mei 2019 14:28 @Carjans.Nee, ik heb niet meer kunnen fietsen en is wel een emotionele aderlating.Vorige week een 'second opinion' gaan halen, op aanraden van een andere orthopedist die beweerde dat er wel mogelijke oplossingen zijn om de pijnen en beperkingen aan te pakken. Doch, dat advies viel erg tegen aangezien de enige oplossing is het verwijderen van de patella (wat er nog van rest). In ieder geval moeten de ijzerdraden en pinnen eruit om de pijn te verzachten (deze drukken op, en bijna , door mijn huid) Recreatief/prestatiegericht trainen zit er zo wie zo niet meer in. Ik ben van een krasse tachtiger verworden tot een kreupele tachtiger (ik klom nog op mijn dak om herstellingen uit te voeren) En dat allemaal door de schuld van een onvoorzichtige autobestuurder. Besluit: blijf maar positief denken hé. :mrgreen:
Goh.............heftig allemaal..................hoop voor jou ook op een voorspoedig herstel...............En zorg goed voor jezelf ;)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 mei 2019 10:55

Defensief rijden is voor mij de aanname doen dat je niét gezien wordt.
Als je met een achterlicht wilt gaan rijden, dan ben ik de laatste die daar bezwaar tegen zal maken. Ik stel alleen voor mezelf de vraag waar het bij zal helpen. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt of gehoord of vernomen dat iemand achterop werd gereden, omdat de automobilist hem niet zag. De verhalen die ik ken uit de afgelopen veertig jaar gaan over uitritten en zijwegen. Over voorrang dat je wel hebt, maar niet krijgt. Over je snelheid die verkeerd wordt ingeschat. Over autodeuren die ineens open gaan. Over auto's die ineens rechtsaf slaan, terwijl ze je 5 seconden daarvoor ingehaald hebben en om je heen gereden zijn.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 13 mei 2019 11:37

+1, Nee_Nee. In landen zoals de VS, Canada en Nieuw-Zeeland komt dat van achter geschept worden wél voor, maar hier is het verwaarloosbaar in de fiets-ongevalsstatistieken. En lampjes helpen daar amper, want een chauffeur die 100 rijdt ziet ook dat lampje pas als het al te laat is. Bovendien is die hele fietscultuur in die landen angsthazerig, en daar willen we toch niet heen, dat je van alles aan je fiets moet hangen en aan moet trekken eer je de fiets op kunt.

En ik vind ook dat defensief rijden een verstandige vorm van anticiperen is.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mei 2019 11:56

wasbeer2006 schreef: 13 mei 2019 08:45
Defensief rijden daar ben ik het dus niet mee eens. Liever wat duidelijk laten zien wat je gaat doen. Defensief rijden is twijfel rijden, niet doen! Een veel belangrijkere regel die vrijwel niemand toepast. Je moet stil kunnen staan binnen je zichtbereik.
Alle motorrijders (behoren te) leren defensief rijden bij het rijopleiding. Dat heeft helemaal niets met angst of twijfel van doen! Is juist, wat AMclassic zegt, ruimte om je heen houden en een uitweg hebben (plan B).

Voor een motorrijder kan dat zijn een dot gas geven op de invoegstroker om (ruim) voor de vrachtwagen in te voegen ipv er vlak achter. Is op een middelste rijstrook rijden altijd plek links of rechts leeg te hebben, dreigt dat te mislukken (je wordt ingehaald), dan een dot gas erbij zodat je vlotter om je wagen rechts heen bent en je dus weer ruimte rechts hebt terwijl je zelf op links wordt ingehaald. Het is uitgaan dat je niet gezien wordt en dus moet kunnen stoppen voor je begint met sturen, want remmen en sturen tegelijkertijd kan op een motor maar heel beperk, en zeker als je plots een noodstop moet maken leg je de machine dan gewoon plat. Dus moet je voor de bocht/rotonde al voldoende marge hebben om, bij twijfel, nog voor de bocht te kunnen stoppen. En niet zo kort op je voorganger rijden dat je ruimte hebt om te stoppen, een auto staat op een kortere afstand stil dan een motor namelijk (veel meer rubber, en groot gewicht op de remmende voorkant).
Tuurlijk, zat motorrijders die dit allemaal niet doen. Maar het zijn zo even een handvol voorbeelden over defensief rijden die niets met angst te maken hebben.

Vertalend naar een fiets, is het ver vooruit kijken, eventuele uitwijk (richting berm) beschikbaar hebben, enige afstand bewaren met overig verkeer, uitgaande dat je niet gezien bent een plan B hebben (stoppen/uitwijken). Dat soort zaken.
Dat je dan een helm draagt, verlichting (ook overdag) op je fiets doet en opvallende kleding draagt, mag daar prima onderdeel van zijn (Y)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

el_loco
Forum-lid
Berichten: 968
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 13 mei 2019 11:59

Ik vind fietsers met knipperende rode lampen achterop rete irritant. Bovendien ook overbodig mijns inziens, tenminste overdag. In het donker volstaat een constant brandende achterlamp prima, als het licht is voegt het niet zoveel toe. Zelf goed opletten en af en toe mazzel hebben dat anderen dat ook doen is veel belangrijker. Ik rijd (vooral in stedelijk gebied) erg defensief (inderdaad: ruimte houden en vooruit kijken/anticiperen), maar af en toe heb je gewoon pech...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 mei 2019 12:22

Knipperende achterlichten worden bij de randonneurs (die veel nachtritten rijden) sterk afgeraden om de simpele reden dat je door het knipperen de afstand tot het achterlicht niet kunt inschatten. In een groepje fietsers is het onderling helemaal irritant, want het leidt enorm af

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2019 13:18

Ik ben het met de uitleg van jullie versie defensief rijden zeker eens.
Kom alleen veel mensen tegen die hun rijstijl defensief noemen, maar het vaak twijfelachtig is of onbenullig. waardoor je juist ellende krijgt en het is vaak ook wel droevig gesteld met de kunde van de wielrenner.

Toch ben ik dat van de lamp niet eens. Los dat een knipperende lamp zeer zeer irritant is en hetgeen Neenee aangeeft merk ik ook. je kan de afstand niet meer inschatten. Net als een koplamp van 1200lm op een verlicht fietspad dat ook irritant is.

Een normale lamp, met een normale lichtsterkte kan best iets toevoegen in bepaalde omstandigheden. Maar op een dag als vandaag zou ik hem hier in de randstad niet meenemen, zou me meer om vakanties gaan in het gebergte waar je continu op provinciale wegen rijd.

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 13 mei 2019 14:43

Afgelopen vrijdag voor het eerst bijna van m'n sokken gereden. Ik fietste op een rotonde en naast mij reed een streekbus (zo'n uit de kluiten gewassen mercedesbusje). Dit soort passagiersbusjes worden over het algemeen niet door de meest ervaren chauffeurs bestuurd en dat klopte in dit geval ook weer. Ik draaide de rotonde af (fietspad op de rotonde en er af is zeker anderhalve meter breed) en de bus in kwestie draaide ook de rotonde af. Ondanks dat er echt heel veel ruimte was op de weg, vond de chauffeur het een prima plan om het fietspad te gebruiken tijdens het verlaten van de rotonde. Ik ben echt net niet onder zijn wielen terecht gekomen. Chauffeur in kwestie had niets in de gaten en tufte rustig door :-(

In ieder geval weer een extra puntje van aandacht tijdens het fietsen op een rotonde.
Felt AR4

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 13 mei 2019 16:12

Streekbusjes en Taxibusjes inderdaad meestal niet bestuurd door chauffeurs met enig verkeersinzicht. Ik ben altijd extra op mijn hoede als ik ze tegen kom.

Plaats reactie