Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Makkelijke mtb-routes

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 mei 2019 07:09

Ik kan niet voor allemaal spreken, maar in het licht van de topicstarter zijn ze te zwaar. Ze zijn niet zo flowy ontworpen als op de Heuvelrug. Zoetermeer heeft een harde ondergrond met wat aangebrachte technische geintjes als rock garden, Vlaardingen heeft wat technische geintjes als north shores waar de topicstarter niet op zat te wachten.

Het zijn allemaal single track 'technische' paden, geen lange halen door het bos zoals de topicstarter zoekt.

Als ik in de auto stap voor een MTB route, rijd ik liever voor de 30e keer iets op de UHR dan iets in ZH. Maar als het dichtbij voor je is houd niets je tegen natuurlijk.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 mei 2019 09:17

Twiske is ook leuk en op de gravelbike prima te doen.
Maar ik ga hier in de buurt het liefst toch naar PWN gebied of rond Hilversum.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 mei 2019 13:58

Heb onlangs een rondje (75 km) door het Noordhollands Duinreservaat e.o. gereden. Over onverharde paden door de duinen (±20 km), gecombineerd met 23 offroad-secties (bos-, gras-, gravel- en schelpenpaden) in de polder. Van de totale route was bijna 50% offroad. Om maar enig idee te geven... ;)

Afbeelding

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 11 mei 2019 23:00

anderson99 schreef: 10 mei 2019 18:41 Noordwijk is heel erg makkelijk maar wel heel erg kort.
Valt goed mee, start in De Zilk, Ruigenhoek en het is een heel leuk en simpel beginners ritje.
De echte mtb route Noordwijk is ook goed te doen. Weekenden en vakantie zijn echter wel druk soms.
Succes.

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 05 aug 2019 15:05

buzz schreef: 11 mei 2019 13:58 Heb onlangs een rondje (75 km) door het Noordhollands Duinreservaat e.o. gereden. Over onverharde paden door de duinen (±20 km), gecombineerd met 23 offroad-secties (bos-, gras-, gravel- en schelpenpaden) in de polder. Van de totale route was bijna 50% offroad. Om maar enig idee te geven... ;)

Afbeelding
Klinkt goed! Is daar een tcx of gpx van?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 aug 2019 17:23

@ilanman: Vooralsnog heb ik geen tcx/gpx van bovenstaande route. Bedenk wel dat het onverharde traject (±20 km) vanuit Heemskerk door het Noordhollands Duinreservaat (NHD) vóór 10u30 afgelegd moet worden. Bovendien heb je voor het NHD een toegangskaart nodig (dagkaart €1,80 of jaarkaart €12,50). De vraag is dan ook of jij — komende vanuit Haarlem — daar zin in hebt?

Heuvelrug5311
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2019 20:00

Heuvelrug5311 10 sep 2019 20:55

Als mijn MTB binnen is ben ik van zins om de MTB routes rondom Zeist “aan te vallen”. Nou fiets ik al jaren op een racefiets, een MTB is echter voor mij nieuwe koek.

Ben dan ook benieuwd of er bepaalde do’s en dont’s zijn. Gedragscodes en dat soort dingen. Ik ben waarschijnlijk nog vrij traag en afwachtend, en ik kan me voorstellen dat ik mensen in het begin in de weg rij.

Daarnaast benieuwd wat jullie onderweg bij jullie hebben ...

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 11 sep 2019 06:57

Je rijdt niet in de weg hoor, die paden zijn voor iedereen en voor elk niveau, van wereldkampioen tot vader met 7 jarig zoontje. Laat je dus niet aan de kant schreeuwen, die idioten zijn er namelijk om hun strava beste tijd te verbeteren. Sowieso als mensen denken verbaal agressief te moeten zijn om langs me te komen laat ik ze er sowieso niet voorbij. Als er een snellere is dan kies jij voor jou een veilig moment om plaats te maken, in de regel is dat na een singletracstuk of als je weer op een verbindingsstuk of gewone weg bent. Laat je niet gek maken en concentreer je gewoon op jezelf.

Mtb routes rij je met de verplichte route mee, dus gewoon de paaltjes met routeaanduiding volgen.

Je hoeft geen speciale ding mee te nemen anders dan wat eten en drinken dat ook op de racer zou doen en wat reserve materiaal zoals een bandje en een multitool.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 sep 2019 10:18

Je gaat op een tweebaansweg ook niet aan de kant voor een snelle achteropkomer, dus dat doe je op de MTB ook niet. Je wacht gewoon tot het pad wat breder is en dan maak je een beetje ruimte en je houdt een beetje in. Verder is inhalen altijd het probleem van de achterste van de twee. Die heeft nl het meeste overzicht, want jij hebt geen ogen in je rug en je kijkt uiteraard naar voren.

Do's en don'ts leer je bij een clinic en daar ga je als ervaren racefietser annex onervaren mtb-er baat bij vinden.

Wat mee te nemen? Zelfde als voor een ritje op de racefiets. Niet meer, niet minder.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 sep 2019 10:59

Ruimte maken waar het kan. Dus niet onmiddelijk de berm induiken, maar ook niet onnodig lang in de weg blijven rijden (ik zie overigens het eerste veel vaker gebeuren dan het tweede). Plaats maken kan als het stuk singletrack voorbij is, maar dat kan bij het rondje Zeist zowat een half rondje duren (lang leve de UHR trails!), dus dan is het wel zo vriendelijk om ergens op een iets breder stukje even plaats te maken, of tenminste even in te houden. Als je zelf inhaalt waar het twijfelachtig is of de langzamere fietser je door heeft, altijd even vragen of je er langs mag (op een plek waar passeren zonder risico kan) of tenminste aangeven dat je er (links of rechts) langs komt (en ff bedanken natuurlijk!).

NB: ik fiets vanaf zijn 4e jaar regelmatig met mijn zoontje (bijna altijd routes op de Utrechtse Heuvelrug), en zeker in het begin werden we heul veul ingehaald. Leverde vrijwel nooit problemen op.

Overigens is het MTB publiek over het algemeen een stuk relaxter dan het racefiets publiek. De meeste "aan-de-kant!" schreeuwers kom je in de winter op zondagochtend tegen, en dat zijn vrijwel zonder uitzondering racefietsers aka boswielrenners...

Een ander "dingetje" in het MTB wereldje is trailrespect. D.w.z. dat je niet gaat fietsen als het aannemelijk is dat je schade aanbrengt aan het parkoers. Bijvoorbeeld in een periode dat er heel veel regen is gevallen, of juist als de trails door de regen volledig zanderig zijn geworden. Meestal wordt dat van te voren wel aangegeven op de respectievelijke (facebook) pagina's van de trails of op het forum van mountainbike.nl
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 sep 2019 14:19

@53x11 kan je je broer niet gewoon bellen :like:

De andere forumleden hebben natuurlijk al veel aangegeven, misschien nog wat extra,s

Ik geef aan beginners altijd de regel aan:
Je moet kunnen remmen en stilstaan in het stuk wat je kan zien. (dat geld eigenlijk voor alles, maar op de MTB nog belangrijker)

Als je ineens de bocht omkomt en er licht een boomstam is het fijn als je een keuze hebt.

Je rijd echt niet zomaar in de weg.

Wat tips (die voor een groot deel ook al op de racer gelden):
-Kleine veranderingen in bandenspanning hebben heel veel effect. Zet ze op de juiste spanning. Nu is de juiste spanning van veel afhankelijk, maar laten we even zeggen tot een 90KG niet meer dan 2 bar! en voor 0,2 minder.
-Probeer een beetje in een flow te komen en bouw het op;
-Stuur zo min mogelijk met het stuur en zoveel mogelijk met je gewicht;
-Je fiets kan veel meer dan je denkt, schrik niet te snel;
-Natte boomworstel en nat hout zijn heel glad!!!
-zit ontspannen op je fiets niet knijpen met je handen, ellebogen gebogen;
-Een MTB remt op stevige bosgrond ontzettend hard, bouw het rustig op;
-Heb vooral veel plezier en geniet van de schitterende routes en natuur bij de UHR

Plaats reactie