Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano GRX

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 mei 2019 14:27

iemand al enig idee van prijs ranges waar ze mee willen komen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 mei 2019 15:36

MarkVeenstra schreef: 09 mei 2019 14:27 iemand al enig idee van prijs ranges waar ze mee willen komen?
Ik verwacht prijzen die enigszins in de buurt van de normale road groep componenten zullen liggen, mogelijk zelfs hoger als je kijkt wat het prijsverschil tussen een gewone Ultegra derialleur en een Ultegra rx is.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 mei 2019 20:08

wouterf schreef: 09 mei 2019 09:40
EmPeHa schreef: 08 mei 2019 21:47 Ik zit te kijken of ik dit als super compact kan gebruiken op de weg. Of heeft Shimano daar al een andere optie voor? Op de weg zou ik het wel willen combineren met velgremmen.
Lijkt prima te kunnen. Kettinglijn is wel ietsje anders, dus mogelijk heb je inderdaad die andere voorderrie nodig. Door die andere kettinglijn verlies je deels het voordeel van het kleinere voorblad (omdat je ketting minder efficient is op de grotere achterkettingwielen). Je krijgt er dan wel die 30T voor terug, dus als dat je doel is....
Ja, als alternatief voor een triple. Ik ben alleen een beetje bang dat het idee met velgremmen een probleempje kan worden. De kabel "pull" van de shifters moet passen bij de voor- en achter der.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 10 mei 2019 09:21

EmPeHa schreef: 09 mei 2019 20:08
wouterf schreef: 09 mei 2019 09:40
EmPeHa schreef: 08 mei 2019 21:47 Ik zit te kijken of ik dit als super compact kan gebruiken op de weg. Of heeft Shimano daar al een andere optie voor? Op de weg zou ik het wel willen combineren met velgremmen.
Lijkt prima te kunnen. Kettinglijn is wel ietsje anders, dus mogelijk heb je inderdaad die andere voorderrie nodig. Door die andere kettinglijn verlies je deels het voordeel van het kleinere voorblad (omdat je ketting minder efficient is op de grotere achterkettingwielen). Je krijgt er dan wel die 30T voor terug, dus als dat je doel is....
Ja, als alternatief voor een triple. Ik ben alleen een beetje bang dat het idee met velgremmen een probleempje kan worden. De kabel "pull" van de shifters moet passen bij de voor- en achter der.
Je hebt nu een triple? En zou deze crank willen gebruiken?
Welke triple heb je?
Alleen de 3x10 tiagra zal 1 op 1 werken. Oudere 3x10 105 en Ultegra niet, die hebben inderdaad andere cable pull.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 10 mei 2019 19:28

Ik zou dan een volledige groep samenstellen met nieuwe delen. Ik denk dat de Tiagra 2x10 shifters dan de meest logische keuze zijn. Ik lees alleen dat daar ook een nieuwe versie van komt met de nadruk op schijven. Ik las in de reacties op Cyclingnews een combinatie van SRAM delen die ook als een super compact groep kan werken. Ik heb geen haast, maar vind het leuk om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

jardinero
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 18:44

jardinero 11 mei 2019 16:30

MarkVeenstra schreef: 09 mei 2019 14:27 iemand al enig idee van prijs ranges waar ze mee willen komen?
Onderaan dit artikel staan wat (advies?)prijzen.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

jardinero
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 18:44

jardinero 18 mei 2019 11:27

Op bike-discount zijn inmiddels de eerste GRX onderdelen verschenen. Levertijd nog onbekend.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

sleech
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mei 2009 12:24

sleech 08 jun 2019 09:11

jardinero schreef: 18 mei 2019 11:27 Op bike-discount zijn inmiddels de eerste GRX onderdelen verschenen. Levertijd nog onbekend.
Is nu wel online verkrijgbaar en op voorraad bij online verkopers in Duitsland. Prijzen vallen mee...

hugo147
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 apr 2013 10:51

hugo147 23 dec 2019 10:46

Philippos schreef: 08 mei 2019 17:16
bucharestblues schreef: 08 mei 2019 17:00 Die 30-46 crackset lijkt me wel aardig. Ik snap dat 2.5mm verhaal niet helemaal, maar zou dat inhouden dat mijn huidige 105 r7000 voorderrie niet met die cranckset werkt? Kosten zullen niet de wereld zijn, maar toch.
Officieel en op papier werkt het niet nee.

Kosten zullen niet de wereld zijn, maar je kunt niet 'effe' tussen de twee cranksets switchen, mocht je dat willen afhankelijk van wat je plannen zijn. Dan zou je iedere keer ook de derailleur moeten vervangen en afstellen.
Tenzij je voor een vaste setup gaat, dan is het een eenmalige exercitie uiteraard.
Officieel en op papier werkt het niet staat hier.

Werkt dat wel dan in de praktijk, heeft iemand het al geprobeerd?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 dec 2019 11:42

Ik heb mijn onderdelen van Bike-components.de, snelle levering.

Tot nu toe bevalt alles prima, ik vind wel dat de boel "zwaar" draait op de grotere kransjes met de clutch erop. Dit is niet te voelen tijdens het fietsen trouwens, wel als de fiets in de montagestandaard hangt.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 dec 2019 11:50

hugo147 schreef: 23 dec 2019 10:46
Werkt dat wel dan in de praktijk, heeft iemand het al geprobeerd?
Kan van frame tot frame afhankelijk zijn.

Je kunt het zelf uitproberen door bij je huidige derailleur zowel in lage gearing de L limit screw 2.5mm naar buiten de draaien en voor hoog ook.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 dec 2019 12:00

Ik heb die kluts ook op mijn 11sp ATB derrie zitten; tijdens het fietsen lijk je er niks vna te merken, maar als je aan het afstellen bent in de standaard voelt het inderdaad wel heel zwaar.
Less is bore

Plaats reactie