Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Longen pas vol gebruiken na 10/15 kilometer

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 08 mei 2019 09:06

Jans schreef: 08 mei 2019 08:22
plantagenet schreef: 07 mei 2019 23:10 Ik zou ook wat aandacht aan je cadans besteden. Je zou toch vrij soepel rond 90 rpm moeten kunnen draaien. Probeer ook eens op hogere cadans van 100+ wat intervallen te doen. Dat voelt heel vreemd in het begin, maar het helpt je zeker om souplesse te ontwikkelen.
Ja, en als je met souplesse je kracht niet meer kwijt kunt? Ik denk dat met 60 rpm op het vlakke niet ideaal.is, maar of 90 rpm voor iedereen de ultieme cadans is? Ik betwijfel het.
Dan zou ik wat aandacht besteden aan je cadans. Je zou toch vrij soepel rond 90 rpm moeten kunnen draaien. Bijvoorbeeld door intervallen op een cadans boven de 100 te doen. Dat voelt heel vreemd in het begin, maar het helpt je zeker om souplesse te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 mei 2019 09:50

Daar gaan we weer, waarom zou toch "iedereeen" hetzelfde moeten zijn. Er is helemaal niets mis mee om het eens een tijdje te proberen, maar soms kom je tot de conclusie dat iets niet bij jou hoort. Ik ben op het moment bezig om te kijken of mijn l/r balans verbeterd kan worden. Ieder zo zijn ding.
Mijn rpm is trouwens ook nog best afhankelijk van wind en hoogtemeters.
Voor mij blijft toch echt "lekker fietsen" het belangrijkste.

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 08 mei 2019 10:09

Nou, gisteren een poging gedaan om mijn omslagpunt en hartslagzones te bepalen. Eerst ruim 10 kilometer warm gereden en zoals hier aangegeven rustig aan gedaan. Dat scheelde inderdaad gigantisch. Niet buiten adem, geen hoge hartslag (rond de 125/130 en lekker warm gereden). Vervolgens door de Heinenoordtunnel (dat ging nu ook beter dan andere keren) richting het wedstrijdparcours van de Hoeksche Renners (openbare weg vrijwel zonder verkeer) en gaan trappen.

Het is vooral duidelijk dat ik nog ernstig aan mijn conditie moet werken. Tot 166 bpm ging het redelijk, daar boven ging ik kapot. Wel een behoorlijk gemiddelde op dat wedstrijdparcours gereden (ruim boven de 30 km/u voor ongeveer 35 minuten), dus daar ben ik niet ontevreden mee. In het totaal een gemiddelde van 28,2 over 40 km met ruim 10 km heel rustig warm rijden. Cadans over de volledige rit was 82. Dit over een maandje of twee/drie nog maar eens stilletjes overdoen om de twee pogingen met elkaar te vergelijken.

Ik ga me samen met een fietsmaatje (die serieus veel fiets en een licentie heeft) binnenkort wel inschrijven voor de koppeltijdrit van Abbenbroek. Heb er zin in!
Felt AR4

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 08 mei 2019 10:21

Jans schreef: 08 mei 2019 09:50 Daar gaan we weer, waarom zou toch "iedereeen" hetzelfde moeten zijn. Er is helemaal niets mis mee om het eens een tijdje te proberen, maar soms kom je tot de conclusie dat iets niet bij jou hoort. Ik ben op het moment bezig om te kijken of mijn l/r balans verbeterd kan worden. Ieder zo zijn ding.
Mijn rpm is trouwens ook nog best afhankelijk van wind en hoogtemeters.
Voor mij blijft toch echt "lekker fietsen" het belangrijkste.
Precies. Mooi voorbeeld, Remco Grasman een van de snelste Elite tijd rijders van Nederland zonder contract (bij een ploeg) steevast is hij de snelste tijdens regionale tijdritten. Ook diverse Profs moeten aan hem geloven. Fietst ook altijd op een lage cadans van rond de 70/75 maar wel met een gemiddelde snelheid van 46 tot 48 km/h (afhankelijk van de afstand van de tijdrit).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 mei 2019 10:31

hubertroth schreef: 08 mei 2019 10:09 Nou, gisteren een poging gedaan om mijn omslagpunt en hartslagzones te bepalen. Eerst ruim 10 kilometer warm gereden en zoals hier aangegeven rustig aan gedaan. Dat scheelde inderdaad gigantisch. Niet buiten adem, geen hoge hartslag (rond de 125/130 en lekker warm gereden). Vervolgens door de Heinenoordtunnel (dat ging nu ook beter dan andere keren) richting het wedstrijdparcours van de Hoeksche Renners (openbare weg vrijwel zonder verkeer) en gaan trappen.

Het is vooral duidelijk dat ik nog ernstig aan mijn conditie moet werken. Tot 166 bpm ging het redelijk, daar boven ging ik kapot. Wel een behoorlijk gemiddelde op dat wedstrijdparcours gereden (ruim boven de 30 km/u voor ongeveer 35 minuten), dus daar ben ik niet ontevreden mee. In het totaal een gemiddelde van 28,2 over 40 km met ruim 10 km heel rustig warm rijden. Cadans over de volledige rit was 82. Dit over een maandje of twee/drie nog maar eens stilletjes overdoen om de twee pogingen met elkaar te vergelijken.

Ik ga me samen met een fietsmaatje (die serieus veel fiets en een licentie heeft) binnenkort wel inschrijven voor de koppeltijdrit van Abbenbroek. Heb er zin in!
Focus eens niet op snelheid,dat zegt niet alles.
35 min boven de 30km/u gereden zegt eigenlijk niets.
Bouw een goede basis en van daar uit ga je verder.
Maar heb wel het gevoel dat je het belangrijk vindt😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 08 mei 2019 10:35

nijkie schreef: 08 mei 2019 10:31 Maar heb wel het gevoel dat je het belangrijk vindt😉
Haha, klopt, is verkeerd, realiseer ik me, maar ik wil graag zo snel als mogelijk (zonder te forceren) een beetje mee kunnen komen met die fietsmaat van me. Ik hoef niet de snelste van het parcours te zijn, maar gemiddeld 30 en dat als relatief rustig rijden ervaren is wel een doel dat ik mijzelf gesteld heb voor de zomer (doelen stellen is niets verkeerd mee toch?). Vandaar dat ik daar wellicht wat te veel op focus.
Felt AR4

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 mei 2019 10:46

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, misschien al ergens vermeld, maar... wat is je leeftijd? Op zich zegt die 166 niet veel.

Training en verbetering van je conditie is een proces van lange adem ;)
Net zoals de meesten van ons zit je te veel gefixeerd op gemiddelde snelheid van je ritten.
Trage duurtrainingen zijn bij de opbouw van de conditie super belangrijk.
En ja, dan kom je soms met een laag gemiddelde thuis. Niets om je zorgen over te maken. Het is pas als de basisconditie er is dat je vlotjes tegen de 30/h gemiddeld zal fietsen aan een lage(re) hartslag.
Geef jezelf de tijd om geleidelijk op te bouwen. De boel forceren kan een averechts effect hebben.

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 08 mei 2019 10:47

Jans schreef: 08 mei 2019 09:50 Daar gaan we weer, waarom zou toch "iedereeen" hetzelfde moeten zijn. Er is helemaal niets mis mee om het eens een tijdje te proberen, maar soms kom je tot de conclusie dat iets niet bij jou hoort. Ik ben op het moment bezig om te kijken of mijn l/r balans verbeterd kan worden. Ieder zo zijn ding.
Mijn rpm is trouwens ook nog best afhankelijk van wind en hoogtemeters.
Voor mij blijft toch echt "lekker fietsen" het belangrijkste.
+1...............

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 08 mei 2019 10:52

patrickvb schreef: 08 mei 2019 10:46 Ik heb het hele topic niet doorgelezen, misschien al ergens vermeld, maar... wat is je leeftijd? Op zich zegt die 166 niet veel.

Training en verbetering van je conditie is een proces van lange adem ;)
Net zoals de meesten van ons zit je te veel gefixeerd op gemiddelde snelheid van je ritten.
Trage duurtrainingen zijn bij de opbouw van de conditie super belangrijk.
En ja, dan kom je soms met een laag gemiddelde thuis. Niets om je zorgen over te maken. Het is pas als de basisconditie er is dat je vlotjes tegen de 30/h gemiddeld zal fietsen aan een lage(re) hartslag.
Geef jezelf de tijd om geleidelijk op te bouwen. De boel forceren kan een averechts effect hebben.
Ik ben 46 en verder helemaal mee eens, daar ben ik inmiddels ook achter. Vandaar dat ik gisteren mijn warming-up aanzienlijk rustiger aan heb gedaan en dat is enorm goed bevallen. Ook mijn rit naar huis na de Hoeksche Waard ging daardoor veel makkelijker. Het niet forceren was overigens één van mijn redenen om dit topic te openen :-)
Felt AR4

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 mei 2019 10:56

En nu haalde je 166 op je eentje in maximum inspanning; een volgende keer als je probeert iemabd te volgen geraak je vermoedelijk 10 slagen hoger (of je bent een van die zeldzamen die bij een eerste volle inspanning ook echt hun fysieke limiet halen; bij de meesten ligt die toch in competitie en aanmoediging met anderen).

Walter

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 mei 2019 11:34

hubertroth schreef: 08 mei 2019 10:35
nijkie schreef: 08 mei 2019 10:31 Maar heb wel het gevoel dat je het belangrijk vindt😉
Haha, klopt, is verkeerd, realiseer ik me, maar ik wil graag zo snel als mogelijk (zonder te forceren) een beetje mee kunnen komen met die fietsmaat van me. Ik hoef niet de snelste van het parcours te zijn, maar gemiddeld 30 en dat als relatief rustig rijden ervaren is wel een doel dat ik mijzelf gesteld heb voor de zomer (doelen stellen is niets verkeerd mee toch?). Vandaar dat ik daar wellicht wat te veel op focus.
Zet je tellertje maar eens aan als je 30 rijd en uit als je 30 rijd met een rit van 1 uur en zet je tellertje eens aan met rustig in en uitrijden bij een rit van 1 uur en zie je gem snelheid😂.Maar ik begrijp je gedachte heel goed,Altijd leuk als mensen mee gaan net een 5 uurs rit als ze aangeven rond de 30km gem te rijden✌️✌️✌️
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 mei 2019 11:45

mrcoffee schreef: 07 mei 2019 11:54 Ikzelf had vorig jaar hier ook last van, zeker als het koud is. Op ECG was niks te zien dat is dan een geruststelling dus ligt het probleem ergens anders. Bij mij waren het de voorste luchtwegen. Met een tijdje gebruik van cortisonen neusspray is het voor mij eigenlijk opgelost.
Gebruik je die cortisone alleen vlak voordat je gaat fietsen om je probleem op te lossen?
...

Plaats reactie