Longen pas vol gebruiken na 10/15 kilometer
Probleem bij fietsen is dat je al snel gefocust bent op de (gemiddelde) snelheid. Hoe je het went of keert dit is toch altijd een dingetje. Als je 30 gemiddeld (deze snelheid even als voorbeeld) wil fietsen dan moet je dus ook flink vaak boven de 30 fietsen. Want het gemiddelde zakt als een baksteen als af en toe moet remmen en bij bochten. Heb je nog niet zoveel conditie dan fiets je al snel boven je kunnen om dat gemiddelde vast te houden. Wil je een goede basisconditie opbouwen dan moet je gewoon je gps computer uit het zicht houden. Schakel het scherm uit of stop hem desnoods in je achterzak. Gewoon rustig op gevoel fietsen en probeer zoveel als mogelijk door je neus te ademen. Zolang je namelijk door je neus kunt ademen fiets je lekker in een lage hartslagzone. Dan ga je misschien niet zo snel maar je hoeft ook niet bang te zijn dat je teveel vraagt van je lichaam. Pas als je thuis komt kijk je naar je gemiddelde snelheid. Gewoon ter aanname. Fiets een tijdje op deze manier en je basisconditie vliegt omhoog. Al snel zal dat happen naar lucht verleden tijd zijn. En zaken als intervallen is in deze fase helemaal overbodig. Eerst de basis op orde dan pas gerichte prestatie trainingen.
Overigens is het nut van fietsen wel of niet op hogere cadans een hele wetenschap op zich. Je leest al snel overal, je moet fietsen op 90 rpm want is goed om dit of dat blablablabla typisch een (wedstrijd)wielrenners ding.
Ik ben van mening dat je moet fietsen waarop je het gewoon prettig en comfortabel vind. Zeker in de opbouwfase. Cadans van rond de 70? Nou en. Als je dan lekker trapt dan moet je dat gewoon doen. Persoonlijk hou ik ook helemaal niet van dat zenuwachtig gedraai op 90 rpm. Ik kan mijn kracht dan helemaal niet kwijt en lijk wel stil te vallen. Zeker als ik tempo ritten maak (tussen de 35 en 40 gemiddeld) werkt dit voor mij totaal niet. Misschien wel voor een ander en misschien uiteindelijk ook voor jou maar zoiets moet je ook naar toe werken/trainen.
Ik ben van mening dat je moet fietsen waarop je het gewoon prettig en comfortabel vind. Zeker in de opbouwfase. Cadans van rond de 70? Nou en. Als je dan lekker trapt dan moet je dat gewoon doen. Persoonlijk hou ik ook helemaal niet van dat zenuwachtig gedraai op 90 rpm. Ik kan mijn kracht dan helemaal niet kwijt en lijk wel stil te vallen. Zeker als ik tempo ritten maak (tussen de 35 en 40 gemiddeld) werkt dit voor mij totaal niet. Misschien wel voor een ander en misschien uiteindelijk ook voor jou maar zoiets moet je ook naar toe werken/trainen.
Is toch echt een wielertoerist issue waar je zelf een keuze in maakt. Vraag je eens af waarom dit "een dingetje" is. Het zegt helemaal niets namelijk (behalve wat je gemiddelde snelheid is (geweest)).
Even voor de duidelijkheid het is voor mij persoonlijk geen issue maar heel veel (vooral beginnende) wielrenners meten hun eigen “prestatiegroei” wel af aan de gemiddelde snelheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19
Dank voor de uiteenzetting. Ik denk inderdaad dat het per persoon verschillend is. Wat ik wel merk met het op cadans letten is dat ik begon met 69 gemiddeld en nu rond de 82 zit en dat voor mij heel fijn trapt. Kan me voorstellen dat ik nog iets hoger wil met cadans, maar 90 lijkt me idd niet prettig. Maar goed, eerst maar eens lekker conditie opbouwen
Ook even m'n complimenten voor alle reacties. Ik kan hier echt wat mee. Geweldig forum!
Ook even m'n complimenten voor alle reacties. Ik kan hier echt wat mee. Geweldig forum!
Felt AR4
Er zijn mensen die van nature een groot hart hebben, iig groter dan normaal. Dat noemt men, ook medici een sporthart. Maar het kan zijn dat iemand een sporthart heeft zonder dat hij veel (duur)sport.walter- schreef: ↑07 mei 2019 12:31Ik schreef dat als je een sporthart hebt je je best laat controleren. Van een paar uur sporten per week kom je daar niet.
Mijn punt is enkel dat je door serieus aan sport te doen je het risico loopt wel een hartconditie op te doen en best laat controleren.
Ben je recreatief bezig -wat een paar uur is, lijkt het me minder noodzakelijk.
Walter.
Over het algemeen vind je terug dat naar wielrennen veelal verwezen worden omwille van en de lange duur van de inspanningen en de zeer hoge intensiteit. Als je beide doet, best eens op controle gaan.
Maar het ging hier over de topic starter die een aantal keer per weer een paar uur fietst. Vind je van jezelf dat je meer doet, niets houdt je tegen op controle te gaan.
Walter
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik merk, nu ik wat ouder wordt, dat ik langer nodig heb om op te warmen. Met name bij ochtendritten. Ik denk daarom dat je je niet druk hoeft te maken over dat gevoel in die eerste 10-15 km.
Als je net begint met fietsen, maakt het verder niet zoveel uit hoe je dat aanpakt qua training of zo. Ga lekker fietsen. Op een bepaald moment (jaartje of 1-2) merk je dat je niet beter wordt. Dat is dan een mooi moment om je te verdiepen in trainen, rustige duurtrainingen en dat soort zaken.
Als je net begint met fietsen, maakt het verder niet zoveel uit hoe je dat aanpakt qua training of zo. Ga lekker fietsen. Op een bepaald moment (jaartje of 1-2) merk je dat je niet beter wordt. Dat is dan een mooi moment om je te verdiepen in trainen, rustige duurtrainingen en dat soort zaken.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Helemaal mee eensRVV schreef: ↑07 mei 2019 14:21 Overigens is het nut van fietsen wel of niet op hogere cadans een hele wetenschap op zich. Je leest al snel overal, je moet fietsen op 90 rpm want is goed om dit of dat blablablabla typisch een (wedstrijd)wielrenners ding.
Ik ben van mening dat je moet fietsen waarop je het gewoon prettig en comfortabel vind. Zeker in de opbouwfase. Cadans van rond de 70? Nou en. Als je dan lekker trapt dan moet je dat gewoon doen. Persoonlijk hou ik ook helemaal niet van dat zenuwachtig gedraai op 90 rpm. Ik kan mijn kracht dan helemaal niet kwijt en lijk wel stil te vallen. Zeker als ik tempo ritten maak (tussen de 35 en 40 gemiddeld) werkt dit voor mij totaal niet. Misschien wel voor een ander en misschien uiteindelijk ook voor jou maar zoiets moet je ook naar toe werken/trainen.
Ghost Nivolet 6LC
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik zou ook wat aandacht aan je cadans besteden. Je zou toch vrij soepel rond 90 rpm moeten kunnen draaien. Probeer ook eens op hogere cadans van 100+ wat intervallen te doen. Dat voelt heel vreemd in het begin, maar het helpt je zeker om souplesse te ontwikkelen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ja, en als je met souplesse je kracht niet meer kwijt kunt? Ik denk dat met 60 rpm op het vlakke niet ideaal.is, maar of 90 rpm voor iedereen de ultieme cadans is? Ik betwijfel het.plantagenet schreef: ↑07 mei 2019 23:10 Ik zou ook wat aandacht aan je cadans besteden. Je zou toch vrij soepel rond 90 rpm moeten kunnen draaien. Probeer ook eens op hogere cadans van 100+ wat intervallen te doen. Dat voelt heel vreemd in het begin, maar het helpt je zeker om souplesse te ontwikkelen.