Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

BRM 600 Merselo/Groningen (Vlucht naar Groningen/Van Stad naar de Peel) 11-05-2019

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 01 mei 2019 19:06

Op 11 en 12 mei vindt het eerste 600km brevet van 2019 plaats en de eerste mogelijkheid om de kwalificatie voor Paris-Brest-Paris af te ronden. Er zijn twee startplaatsen (Merselo en Groningen), maar de route is voor iedereen gelijk. Een van de eigenaardigheden van dit brevet is dat vanuit Merselo het rondje met de klok mee gaat en vanuit Groningen tegen de klok in. Als het goed is komen de rijders elkaar onderweg twee keer tegen!

De eerste 260 km laat vele mooie en verscheidene kanten van Nederland zien: het Rijk van Nijmegen, de Veluwe, de dijk langs de IJssel en het Zwarte Water, de Weerribben, de Drents-Friese Wouden en het Fochteloërveen (vanuit Merselo gezien dan, de Groningers gaan de andere kant op). In dit korte stukje pakken we toch mooi even 7 provincies mee.

Om dit een redelijke makkelijke 600 te maken, gaat de afsluitende 340 km voornamelijk door Duitsland met zijn vele 24-uurs McDonald’s-en en tankstations. Wellicht niet zo spannend, maar wel een makkelijke en snelle manier om de benodigde brandstof naar binnen te krijgen, ook diep in de nacht. Hier komen we nog door genoeg mooie stukken met een korte doorsteek door het Teutoburgerwald, waar twee keer moet worden geklommen, en een lang stuk door de Drentse bossen en het prachtige cultuurlandschap in het stroomdal van de Drentse Aa (vanuit Groningen gezien dan, de Merselo-starters gaan eerst door Drenthe en dan pas richting het Teutoburgerwald).

Als je in Merselo wilt starten. Inschrijven via https://randonneurs.nl/event/brm-600-me ... oningen-2/
Merk op dat de start niet bij de molen in Merselo is, maar bij La Place “de Wuust“ aan de A73, net ten zuiden van Venray.

Als je in Groningen wilt starten. Inschrijven via https://randonneurs.nl/event/brm-600-gr ... -weerom-2/
Merk op dat de finish (bij een van de organisatoren thuis) op een andere plek is dan de start (dat is Wielercafé Spaak in de binnenstad). Parkeren kan het beste bij de finish (zie instructies in de link).

De start is in beide gevallen om 8 uur 's ochtends, de startplaats is open vanaf 7 uur.

Wat de handigste keuze voor een startplek is, laat ik aan jullie over. De meesten zullen kiezen voor een startplek dicht bij huis. Als je op gelijke afstand van beide startplekken woont: vanuit Groningen gaan we in zuid/zuidwestelijke richting naar Limburg. Dus grote kans op eerst wind tegen en daarna met wind in de rug naar de finish. In Merselo zal dat andersom zijn. Er is een grote “maar”. Het eerste stuk bevat alle open vlaktes, waar de wind de grootste rol zal spelen. Dus Merselo-starters kunnen geluk hebben en met wind mee naar het noorden zeilen en vervolgens weinig last hebben van de wind in het “binnenland”. Maar, nogmaals, de keuze is aan jullie!
Laatst gewijzigd door slugbait op 01 mei 2019 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 01 mei 2019 19:07

Ik ben een van de organisatoren uit Groningen (samen met WalterG). Wij hebben de route op 13/14 april voorgefietst. Dit was mijn korte verslag op Strava voor dit tocht: “Zware omstandigheden voor zo’n lange rit, met een ijzige (Noordooster) wind die vanaf Venray ongunstig stond (de laatste 340 km dus), temperaturen ’s nachts onder nul en zaterdag overdag hagel (alhoewel we daar het ergste van hebben kunnen ontwijken). Onder deze omstandigheden de hele nacht doorfietsen bleek onmogelijk, daarom in Legden maar de foyer van de locale bank binnengelopen (daar staat meestal het pinautomaat en toegankelijk met je pinpas). Een klein dutje daar bleek genoeg om de ergste slaap tegen te gaan, maar echt comfortabel slaapt het niet op een koude, harde vloer (vloerverwarming zou een uitkomst zijn). Zondag was het weer beter, maar de wind bleef voor problemen zorgen (waarschijnlijk te danken aan onze “uitputting”)

Jan (onze mede-organisator) kwam ons nog tegemoet rijden in de buurt van Venray. Onverwacht, maar handig om even bij te praten. Geheel onverwacht kwamen we in de McDonald’s in Isselburg nog een bekende randonneur tegen, die zijn 400 aan het controleren was.

In ieder geval is de route voor 11 mei goedgekeurd: de delen die we bij daglicht hebben gezien (Groningen-Weeze en Ibbenbüren-Groningen) fietsen lekker door en gaan door een mooie omgeving. Vooral het stuk ten zuiden van Nijmegen was een grote verassing (een stuk waar Jan verantwoordelijk voor was).”

(Bron: https://www.strava.com/activities/2289309446)

Stel gerust vragen over de route en voorzieningen onderweg. Ik beantwoord ze met plezier.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 01 mei 2019 19:08

Ik zal er bij zijn met start dicht bij huis, in Merselo. Ondanks de dichtbije start kies ik voor een overnachting op een camping in de buurt.

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 02 mei 2019 07:03

Ik ben zelf geen randonneur, maar ken de regio wel. Dus misschien een tip voor toekomstige routes voor de routebouwers.

Van Rheine naar Ochtrup en van Rheine tot voorbij Darfeld (2 keuzes al naar gelang de richting, of geheel als Rheine een keerpunt is) ligt een breed fietspad op een oude spoorbaan.

Tis maar een tip, succes aan de bikkels die 600km gaan fietsen 🤗
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 mei 2019 19:42

Mij wat te gek, maar hoeveel mensen doen hier nu aan mee?

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 02 mei 2019 20:28

RVV schreef: 02 mei 2019 19:42 Mij wat te gek, maar hoeveel mensen doen hier nu aan mee?
In Groningen zitten we net boven de 20 (op dit moment, daar komen nog wel wat bij). De laatste keer dat ik met "Merselo" sprak, had hij 29 aanmeldingen. Vorig jaar had Boekelo 48 finishers, Merselo 61 finishers en Maastricht 42 finishers. Dus geen immense aantallen, maar altijd wel een mooi groepje.

Micjes
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2018 21:04

Micjes 02 mei 2019 21:10

Ik wil de weersvoorspelling nog wat afwachten. Tot wanneer kan men (vooraf) inschrijven (kan donderdagavond nog?)

Vraagje: ivm de keuze "Fochteloërveen": aangezien bij nat weer aangeraden wordt om rond te rijden, is het rechtdoor dan onverhard?

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 02 mei 2019 21:35

Micjes schreef: 02 mei 2019 21:10 Ik wil de weersvoorspelling nog wat afwachten. Tot wanneer kan men (vooraf) inschrijven (kan donderdagavond nog?)

Vraagje: ivm de keuze "Fochteloërveen": aangezien bij nat weer aangeraden wordt om rond te rijden, is het rechtdoor dan onverhard?
Als je twijfelt: schrijf je gewoon in, maar betaal nog niet. Dan kan ook contant bij de start (wel graag gepast). Mensen die niet komen opdagen zijn voor ons makkelijker dan mensen die pas op het allerlaatste moment inschrijven.

Het "Fochteloërveen" is een stukje gravel. Tijdens het voorfietsen (droog weer) heb ik het gedaan op 25mm racefiets-banden zonder problemen. Echter, in december heb ik hetzelfde traject gedaan in de stromende regen op 32mm-banden en dat was krap aan (ik gleed een paar keer echt weg). Het veen is momenteel goed droog (en ze hebben dit voorjaar het wegdek vernieuwd), dus veel problemen verwacht ik daar niet.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 05 mei 2019 00:44

Ik denk dat ik mij ga inschrijven vanuit Merselo. Dan heb ik als het lukt de kwalificatie voor PBP erop zitten. Het lijkt wel opnieuw een nat en koud wekend te gaan worden; dat het al lang en breed voorjaar is is hierboven nog niet doorgedrongen :-)

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 05 mei 2019 07:04

@aloisvonesterhazy: Je moet het maar zien als goede training ;-) Bij PBP kun je ook niet een week met goed weer uitkiezen.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 05 mei 2019 10:44

@slugbait: Hoewel je helemaal gelijk hebt betekent dat nog niet dat ik het prettig moet vinden ;-)

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 05 mei 2019 21:07

ultra_ivo schreef: 01 mei 2019 19:08 Ik zal er bij zijn met start dicht bij huis, in Merselo. Ondanks de dichtbije start kies ik voor een overnachting op een camping in de buurt.
Dat was ik ook van plan. Op welke camping sta jij?
Ik twijfel wel ivm het weer. Maar daar is al genoeg over gezegd. 😀

Plaats reactie