Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2019

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 26 apr 2019 13:51

Dat is echt heel triest nieuws, ik stond er nog geen 100 meter vandaan...zo komt het wel heel dichtbij.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 26 apr 2019 14:02

https://www.bndestem.nl/wielrennen/de-a ... ~a1ec20c9/
De Waalse Pijl voor vrouwen was nergens te zien.

Het is 2019. De Chinezen staan op de donkere kant van de maan en Facebook weet welk merk pindakaas je morgen op je bammetje smeert, maar een peloton fietsende vrouwen in beeld brengen is blijkbaar een stuk moeilijker. De organisatie van de Waalse Pijl vond het niet nodig. Ja, een pruts van een samenvatting, op YouTube, úren na afloop van de race. Live beelden? Non.

De organisatie van de Waalse Pijl is dezelfde als die van Luik-Bastenaken-Luik en de Tour de France: de ASO – een Frans familiebedrijf. Het is veruit de rijkste en machtigste partij in het wielrennen. Maar tegelijkertijd de meest gierige en de minst verantwoordelijke. Het liefst hebben ze dat alles blijft bij het oude. Dat de koek verdeeld wordt tussen de ASO, de ASO en de ASO – en dat de rest met elkaar vecht voor de kruimels.

Van de stijgende aandacht voor vrouwensport moeten ze bij de ASO niet veel hebben. Te ingewikkeld. Te duur. Te nieuwerwets. Het vrouwenwielrennen wordt in rap tempo professioneler, de koersen zijn vrijwel allemaal spektakelstukken en het niveau is nog nooit zo hoog geweest – maar de bijdrage van de ASO daaraan is nul komma nul. Integendeel: het is een remmende factor.

Ze hebben de vrouwen aan het lijntje gehouden. Marianne Vos lobbyde jarenlang voor een vrouwenkoers tíjdens de Tour de France. Ze gaven haar, met zichtbare tegenzin, een kermisrondje op de Champs-Elysées. Van een échte uitbreiding kwam het niet. Komend jaar rijden de vrouwen een halfslachtig heuvelritje rond Pau – en dat is het dan wel. Tourdirecteur Christian Prudhomme drukte alle hoop de grond in door in een interview te zeggen dat de ASO een Tour de France voor vrouwen nooit zal kunnen organiseren. Hij haalde daarbij de woorden kunnen en willen door elkaar.

Het past perfect in het patroon dat de ASO geen live beeldregistratie voor de Waalse Pijl organiseerde. Komende zondag zal die er ook niet zijn bij Luik-Bastenaken-Luik voor vrouwen. Ze laten er nog maar eens mee zien dat ze merde hebben aan het vrouwenwielrennen. En aan de regels; WorldTour-wedstrijden zijn verplicht om voor live beelden te zorgen.

Het zou zomaar kunnen dat de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik voor vrouwen volgend jaar niet meer tot de WorldTour behoren. Jammer, maar uiteindelijk mis je er niks aan. Je kunt beter bouwen aan nieuwe, veelbelovende wedstrijden dan afhankelijk zijn van een stelletje ouderwetse, gierige Fransen.

De tijd haalt ze vanzelf wel in.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 26 apr 2019 16:09

Mooi verwoord. Het slaat inderdaad helemaal nergens op.

Ik heb de afgelopen jaren bijvoorbeeld erg genoten van de veldritten bij de vrouwen, die gelukkig wel steeds werden uitgezonden. Het vrouwenwielrennen heeft zich inmiddels lang en breed bewezen.
Om de top breder te trekken is televisieaandacht erg belangrijk.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 apr 2019 17:20

Tja ASO zijn een stelletje aso's. Maar dat wist we al!!
Ben nooit zo gesteld op die columns van hem, hou niet van zijn arrogante toon en beperkte taalvaardigheid.
Maar in dit geval heeft hij echt 100% gelijk!
Do or don’t, there is no try

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 26 apr 2019 18:29

robbebopper schreef: 26 apr 2019 16:09Het vrouwenwielrennen heeft zich inmiddels lang en breed bewezen.
Om de top breder te trekken is televisieaandacht erg belangrijk.
Daar hebben ze bij Lotto Soudal speciaal iemand voor aangenomen.............. :mrgreen:
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 apr 2019 19:26

:lol: :lol:
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 apr 2019 09:45

vandaag LBL met toch al dumoulin als topper en nibali.
Maar waar vroeger alle toppers van ronderenners aanwezig waren ontbreken er toch spijtig genoeg weer een paar.
Ook bij lotto-visma weer niet hun beste renners aan de start? Spijtige evolutie vind ik.
Soit, hopelijk geen alaphilippe vandaag aan de winst, niet echt mijn lievelingscoureur.
Met de nieuwe finale is er veel mogelijk, ik denk dat het aantal kanshebbers merkelijk gestegen is met de nieuwe finale.
En dat er wat regen en wind mag bijkomen heeft Tim Wellens misschien ook een kans :)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 apr 2019 11:00

Ik vrees dat het weer die pratende geit wordt. Bijna niet te kloppen dit jaar. Beetje Phil in zijn topjaar.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 apr 2019 11:05

10 euro gezet op Alaphilippe (quote is 1:3,5 bij BWIN).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 apr 2019 11:15

Regen en wind: check
Zou het ook wel mooi vinden als er eens een Lotto renner mee zit voor de kansen!

Maar wat te denken van die nieuwe Sky mannen? Ik weet niet of het echt uitgemaakte zaak is voor Alaphilippe hoor, het is toch nog een heel eind vlak naar de streep.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 28 apr 2019 17:20

Vond deze LBL veruit de saaiste (gesloten) wedstrijd van het klassieke voorjaar. Wel blij met Fuglsang als winnaar.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 28 apr 2019 17:30

havana schreef: 28 apr 2019 11:05 10 euro gezet op Alaphilippe (quote is 1:3,5 bij BWIN).
Die ben je dus kwijt. Je had beter op Fuglsang kunnen wedden. :lol:

Plaats reactie