Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Werelduurrecordpoging Victor Campenaerts

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 19 apr 2019 13:53

Tijanus schreef: 19 apr 2019 13:48
gede schreef: 19 apr 2019 13:30
Lcsmet schreef: 19 apr 2019 13:08 Er zitten in dit topic, net als in iets te veel andere topics op dit forum, een stelletje betweters eerste klasse.
Campenaerts heeft gedaan wat vele anderen dachten te kunnen.
+1
Amen to that !!
Het is over vier dagen weer dinsdag.
Even de lokale wielerbaan bellen... ;)

(En dan na afloop gaarne niets dan +1, joepie, like, 'Tijanuz roelz' en 'Hollanders kunnen altijd alles beter dan Walen' in de berichten, en zeker geen inhoudelijke communicatie! Dat moeten we niet willen op een forum... )
Oeverloos leuteren over berekeningsmodelletjes en 'marginale' 27 watt, dat is inderdaad geweldig inhoudelijk. :roll: Het werelduurrecord wordt gevestigd door op een fiets een uur misselijkmakend snel te fietsen, niet door achter de pc wat modelletjes met allerlei parameters te gaan fitten. :-)

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 apr 2019 14:19

Er zijn mensen die meteen luidruchtig juichen bij een nieuw WERELDUURRECORD, anderen fronzen de wenkbrauwen en doen een poging tot relativering.

De Data-analist is niet meer weg te denken uit de wereld van de topsport (zie laatste uitzending Sportlab Sedoc - wat 'n prachtige fiets trouwens van TU Delft !!!). Afijn, Campenaerts rijdt een geweldige afstand, maar de vraag blijft hangen hoe zijn prestatie zich verhoudt tot die van Wiggins en tot die van Merckx. In hoeverre zijn de omstandigheden debet (doorslaggevend?) geweest aan het doorbreken van een nieuwe grens? Stroomlijn (CdA), luchtdichtheid (rho), zuurstofopnamevermogen (percentage van VO2max) voor het geleverde vermogen, etc, etc, doen allemaal een duit in 't zakje.

Even een zijpaadje. Een idioot voorstel? De Etna krijgt een fietsbaar pad tot boven de 3000m hoogte. Mij lijkt het interessant om exact één Uur tegen zo'n berg op te fietsen om te zien wie er binnen een uur het verste komt. Verschillen in afstand worden teruggerekend naar tijd voor het klassement.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 apr 2019 14:22

Campenaerts en zijn begeleiding hebben maanden lang achter de pc wat modelletjes met allerlei parameters zitten fitten. Tandje meer, tandje minder, 1 minibar luchtdruk minder of meer.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 19 apr 2019 14:24

EmPeHa schreef: 19 apr 2019 14:22 Campenaerts en zijn begeleiding hebben maanden lang achter de pc wat modelletjes met allerlei parameters zitten fitten. Tandje meer, tandje minder, 1 minibar luchtdruk minder of meer.
En daarna heeft hij het gewoon gedaan. :-)

Ik zeg ook niet dat dat niet mag. Dit hoort prima bij een wetenschappelijke voorbereiding, maar die 'modelletjes' nu gaan gebruiken om te komen vertellen dat die of die wel sneller had kunnen zijn of zal zijn, vind ik wat flauw. Dat ze het eerst maar bewijzen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 19 apr 2019 15:12

gede schreef: 19 apr 2019 13:34
Als je het uiterste al hebt gegeven, dan is 27 watt gemiddeld erbij inderdaad marginaal weinig. :roll: :roll:

Het feit dat sommige hollanders het er kennelijk heel erg moeilijk mee hebben doet het nog veel zoeter smaken. :-)

Thanks aan iedereen die deze kampioen wel het respect kan geven dat hij verdient.
Zo beleef ik de sport gelukkig niet. Als je plezier haalt uit het feit dat Hollanders niet jubelen bij een Belgische prestatie dan vraag ik mij af of je zelf kan genieten van Van der Poel of een Tom Dumoulin. Je doet net alsof het WUR afgepakt is van een Nederlander en wij huilen alsof 'onze' man onterecht zijn WUR kwijt is geraakt. De realiteit is dat Campenaerts het record van Wiggins heeft overgenomen en juist het vergelijken maakt het interessant. Vooral omdat Wiggins een renner was met een enorme motor, vergeleken ze mij maar eens met hem. :cry:

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 19 apr 2019 15:25

bve schreef: 19 apr 2019 15:12
gede schreef: 19 apr 2019 13:34
Als je het uiterste al hebt gegeven, dan is 27 watt gemiddeld erbij inderdaad marginaal weinig. :roll: :roll:

Het feit dat sommige hollanders het er kennelijk heel erg moeilijk mee hebben doet het nog veel zoeter smaken. :-)

Thanks aan iedereen die deze kampioen wel het respect kan geven dat hij verdient.
Zo beleef ik de sport gelukkig niet. Als je plezier haalt uit het feit dat Hollanders niet jubelen bij een Belgische prestatie dan vraag ik mij af of je zelf kan genieten van Van der Poel of een Tom Dumoulin. Je doet net alsof het WUR afgepakt is van een Nederlander en wij huilen alsof 'onze' man onterecht zijn WUR kwijt is geraakt. De realiteit is dat Campenaerts het record van Wiggins heeft overgenomen en juist het vergelijken maakt het interessant. Vooral omdat Wiggins een renner was met een enorme motor, vergeleken ze mij maar eens met hem. :cry:
Ik beleef de sport net helemaal niet zo. VDP is voor mij het grootste talent op eendagsvlak dat ik al heb zien binnenkomen...

Maar sommigen hier schijnen met het werelduurrecord van Campenaerts heel veel moeite te hebben. Ze doen alle moeite om het te minimaliseren. Ik kan maar 1 reden bedenken :-)

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 19 apr 2019 16:27

Aangezien er voor het WUR geen regels zijn als dat het op een laaglandbaan moet plaatsvinden, op een 'dinsdagmiddag', en dergelijke, heeft Campenaerts het record gewoon geweldig gepakt. Dan hadden anderen maar zo slim moeten zijn om op hoogte te gaan rijden.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 apr 2019 17:30

EmPeHa schreef: 19 apr 2019 14:22 Campenaerts en zijn begeleiding hebben maanden lang achter de pc wat modelletjes met allerlei parameters zitten fitten. Tandje meer, tandje minder, 1 minibar luchtdruk minder of meer.
Dat inkloppen kan ik ook wel, het uitvoeren zal dan aanzienlijk minder zijn.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 apr 2019 19:24

Campenaerts had voor zijn geslaagde recordpoging wel een Nederlands stuurtje nodig! :like: :D

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 apr 2019 20:07

Lcsmet schreef: 19 apr 2019 13:08 Er zitten in dit topic, net als in iets te veel andere topics op dit forum, een stelletje betweters eerste klasse.
Campenaerts heeft gedaan wat vele anderen dachten te kunnen.
Helmaal mee eens!! en mooi gezegd :winkthumb:
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 apr 2019 20:14

Even een zijpaadje. Een idioot voorstel? De Etna krijgt een fietsbaar pad tot boven de 3000m hoogte. Mij lijkt het interessant om exact één Uur tegen zo'n berg op te fietsen om te zien wie er binnen een uur het verste komt. Verschillen in afstand worden teruggerekend naar tijd voor het klassement.
Et voila!! een heel mooi idee. Heel wat beter dan die schijnvertoning die vorig jaar in de tour de France vertoond werd.
Ik ben op mijn huwelijksreis daar geweest. (lang geleden :roll: ) Huiske vlak onder de Etna, en ja; dat is echt een prachtig fietsgebied! Een Mont-Ventoux maar dan zonder die bossen aan de de voet ;) En minder wind!
Stel het voor!! wie weet dat de BOBO's happen.
Do or don’t, there is no try

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 20 apr 2019 23:41

Enzzo schreef: 19 apr 2019 20:14
Even een zijpaadje. Een idioot voorstel? De Etna krijgt een fietsbaar pad tot boven de 3000m hoogte. Mij lijkt het interessant om exact één Uur tegen zo'n berg op te fietsen om te zien wie er binnen een uur het verste komt. Verschillen in afstand worden teruggerekend naar tijd voor het klassement.
Et voila!! een heel mooi idee. Heel wat beter dan die schijnvertoning die vorig jaar in de tour de France vertoond werd.
Een interessant idee, gek genoeg bestaat er niet zoiets als een 'werelduurrecord VAM'.
Al heeft Emma Pooley namens GCN een luxe poging gedaan:

https://www.youtube.com/watch?v=UQmuQEB38Tg

Er is evenwel geen bestaande Alpenklim hoog én steil genoeg voor een topscore voor de profmannen die ook daadwerkelijk een uur duurt. De Mortirolo of de Zoncolan zijn voor ons nederige wielertoeristen misschien ideaal, maar de profs zijn daar ruim binnen het uur boven. De Madeleine, Gavia en Stelvio zijn weer niet steil genoeg voor een hoge VAM. Dus staat het officieuze record zo op het oog op de Ventoux: 1622 meter. Inclusief ruim vier minuten voor een biertje voor recordhouder Iban Mayo, want de Ventoux is... te kort (net zoals de Jebel al Akhdar. Sorry Emma!).

Dus maak vooral ergens een mooie geasfalteerde klim, niet te windgevoelig, lekker steil en een ronde 2000 meter hoogteverschil zou genoeg moeten zijn. Zeg 16 kilometer 12,5%? Misschien even een belletje doen naar meneer Zonneveld, wie weet maakt hij er een leuke website voor...

Plaats reactie