Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fitness of racefiets?

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 15 apr 2019 14:19

Allen al bedankt voor de vele reactie's.

Als ik het goed begrijp heeft het weinig zin om specifiek naar fitnessbikes te kijken omdat ik met mijn F3 al min of meer een gelijkaardige fiets heb. Het is ook niet de bedoeling om deze fiets aan te passen, spatborden, verlichting en bagagedrager heb ik wel degelijk nodig.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een sportievere fiets om bij goed weer in het zomerseizoen mee te gaan touren. Afmontage moet minstens zo goed en mag zelfs beter zijn. Het budget is niet echt een probleem maar ik wil ook weer niet overdrijven.

Het komt er op neer dat ik dan best kijk in het segment van de racefietsen. Mij misschien ook eens laat opmeten en zo de gepaste fiets kies. In het verleden kreeg ik vooral last aan polsen en ellebogen omdat ik met gestrekte armen reed doordat ik mijn handen altijd bovenaan het racefietsstuur hield. Vandaar mijn terughoudendheid tegenover een racefietsstuur. Mocht het stuur tegenvallen dan kan ik die nog altijd ombouwen naar flatbar. Je hebt wel meer mogelijke handpositie's met een racefietsstuur. Je kan ook dieper zitten bij veel tegenwind, maar daar ben ik nooit mee bezig geweest. Dat kan nu met mijn F3 ook niet. Dit is niet echt een noodzaak voor mij.

Ik heb ook eens die Cannondale Synapse met flatbar bekeken en dit lijkt me wel wat. Is dat dan een racefiets met flatbar of ook weer niet en is dit dan gewoon een fitnessbike?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 apr 2019 15:30

krispie76 schreef: 15 apr 2019 14:19 Is dat dan een racefiets met flatbar of ook weer niet en is dit dan gewoon een fitnessbike?
What is in a name? Ik beschouw deze als identiek. Fitnessbikes hebben raceremmen en kale hybrides hebben een langere vork met v-brakes, magura's of (steeds meer) schijfremmen en er passen dan ook dikkere banden in.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 apr 2019 16:06

Waar in welke zin denk je dat die bagagedrager en verlichting je nu tegenhouden? Als je diep zitten met tegenwind al niet nodig vindt, lijkt het mij geen bezwaar om een paar kilo extra mee te nemen.

Wat je nu het meest ophoudt zijn waarschijnlijk de banden en een heel klein beetje de naafdynamo. Met een ander setje wielen, bij voorkeur met hetzelfde type achternaaf en andere banden zul je al een stuk sneller gaan.

Voor het gemak en voor de leuk een andere fiets kopen mag natuurlijk altijd maar dan zou ik altijd kiezen voor een racefiets want anders is het verschil te klein met wat je nu hebt. kijk dan vooral naar de zgh. endurance modellen. Daarop zit je wat rechter en worden je handen en polsen minder belast.
Campagnolo Ultra Dork

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 15 apr 2019 20:45

Ik vind het wel wat kort door de bocht om te stellen dat het verschil tussen de Koga van TS en een hybride erg klein is. Als ik de geo van de Koga bekijk dan zit er minstens zo'n groot verschil tussen deze geo en die van mijn gravelfiets als tussen die van de gravelfiets en van mijn racer. En aangezien ik dat verschil goed kan merken zal het verschil met een nog slackere en langere Koga zeker te merken zijn. Voeg daar nog eens andere banden en meer gewicht bij en het verschil zou ik toch aanzienlijk willen noemen.

Natuurlijk kun je er over twisten in hoeverre je dat terug gaat zien in pure snelheid, maar je gaat het verschil zeker voelen als je i.p.v. de Koga een hybride van het type 'racefiets met recht stuur' neemt. En aangezien ik zelf niet heel snel ben vind ik het erg prettig als m'n fiets in ieder geval snel aanvoelt. ;) Ik denk dat dat voor velen onderdeel van de lol is. Of TS dat verschil ook voelt of belangrijk vindt zal hij zelf moeten uitproberen, maar ik zou een hybride niet op voorhand afschrijven.

Los daarvan ben ik het wel eens met de suggestie om naar een 'echte' racefiets te kijken. Alleen als dat qua zithouding echt niet kan of je hebt gewoon een enorme voorkeur zou ik naar een flatbar kijken.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 19 okt 2020 19:47

Ernie C. schreef: 15 apr 2019 16:06 Wat je nu het meest ophoudt zijn waarschijnlijk de banden en een heel klein beetje de naafdynamo. Met een ander setje wielen, bij voorkeur met hetzelfde type achternaaf en andere banden zul je al een stuk sneller gaan.
Ondertussen merk ik dat de velgen van mijn F3 7.0 al redelijk wat remslijtage hebben opgelopen. Ik ben dan ook aan het kijken om deze fiets te vervangen door een fiets met Rohloffnaaf.

Dat betekent dan meteen misschien het ideale moment om mijn F3 7.0 om te bouwen tot fitnessbike.
Alleen ken ik niet veel van wielen.
Heb je misschien wat tips, merken/websites waar ik kan naar kijken om wat ideeen op te doen. Waar moet ik op letten? Ik weet dat de wielen geschikt moeten zijn voor velgremmen en de achternaaf moet compatibel zijn met een Deore XT 10 speed cassette. Het voorwiel hoeft geen naafdynamo meer..
Het is ook niet de bedoeling om de duurste wielen te kopen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 okt 2020 20:26

Vreemd: je wil een Rohloff en een cassette....? Wielen voor cassette kun je kopen. Los achterwiel met Rohloff kun je ook kopen of laten bouwen door goede wielbouwer. Bij Roseversand is heel veel te vinden.
Wat is de uitvalmaat? 130 of 135mm. Bij een cassette is beide mogelijk. Bij een Rohloff moet het 135mm (of meer) zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 okt 2020 21:13

Hij wil een nieuwe fiets met Rohloff en de oude op dieet zetten voor de sportievere ritjes.

Als je al een kant en klaar wiel kunt vinden met 135mm inbouw achter, geschikt voor velgremmen, dan zal dat vrijwel altijd een zware touring/stadsfietsvelg zijn. Zelf laten spaken is dan de kortste weg naar een lichte wielset. Ik kan daarvoor CNC bike aanbevelen. Dat is een Duits bedrijf waar je de wielen naar wens kunt bestellen. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen opteren voor Novatec Light naven met DT RR460 velgen met 28 spaken voor en 32 achter.
Campagnolo Ultra Dork

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 20 okt 2020 13:06

Ik heb eens vlug gekeken op de site van CNC bike.
Je vindt wel kant en klare wielsets met DT R460 velgen en Novatec naven, maar ik heb begrepen dat ik die niet kan gebruiken omdat de inbouwbreedte van deze wielen 130mm is.

Op mijn fiets wordt inderdaad achteraan 135mm gebruikt met 32 spaken en vooraan 100mm met ook 32 spaken. Is dat omdat er nu een naafdynamo inzit?

Dus ik moet dan naar de MTB naven kijken? Hoe ga ik te werk want ik vind precies de mogelijkheid om een wiel zelf te configureren niet terug. Moet ik hen daar persoonlijk voor contacteren?

p.s. Vergeet de Rohlofffiets. Die heeft hier verder niets mee te maken. Dat is een compleet nieuwe fiets dit ik plan te kopen, mijn excuses dat ik hier niet duidelijker in was.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 okt 2020 14:42

Naven voor mountainbikes/trekkingfietsen hebben/hadden 135mm inbouwmaat, ook voor velgremmen, maar pasop: inmiddels zijn er ook naven (allemaal voor schijven) van 142 en 148mm. Er zijn ook merken, zoals Tune, die sets maken om een wegnaaf voor velgremmen van 130mm om te bouwen naar 135mm.
De XT naven voor velgremmen lijken uit productie te zijn en dat wordt dus zoeken.
Deore is gewoon nog te koop.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2020 22:27

krispie76 schreef: 20 okt 2020 13:06 Ik heb eens vlug gekeken op de site van CNC bike.
Je vindt wel kant en klare wielsets met DT R460 velgen en Novatec naven, maar ik heb begrepen dat ik die niet kan gebruiken omdat de inbouwbreedte van deze wielen 130mm is.

Op mijn fiets wordt inderdaad achteraan 135mm gebruikt met 32 spaken en vooraan 100mm met ook 32 spaken. Is dat omdat er nu een naafdynamo inzit?

Dus ik moet dan naar de MTB naven kijken? Hoe ga ik te werk want ik vind precies de mogelijkheid om een wiel zelf te configureren niet terug. Moet ik hen daar persoonlijk voor contacteren?

p.s. Vergeet de Rohlofffiets. Die heeft hier verder niets mee te maken. Dat is een compleet nieuwe fiets dit ik plan te kopen, mijn excuses dat ik hier niet duidelijker in was.
Als je bij de afdeling velgen kijkt, als je een velg hebt aangeklikt. kun je de optie "serviceleistung einspeichen" selecteren voor zowel voorwiel als achterwiel voor 30 euro per wiel.

je moet dan natuurlijk wel de naven, spaken en nippels ook in je winkelmandje hebben zitten.

een mailtje dat je hetzelfde wil als die standaard set maar dan met 135mm achter kan misschien ook. Mijn ervaringen zijn louter positief en hij reageert snel op de mail.

Ik denk dat alle naafdynamo's 32 of 26 spaakgaten hebben. Ook voor dat type fiets zonder naafdynamo is dat de standaard maar voor echt sportief gebruik mag het best nog wat lichter en aerodynamischer. Een 28 spaaks voorwiel moet stijf genoeg zijn.
Campagnolo Ultra Dork

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 22 okt 2020 19:55

Ik heb ondertussen via e-mail contact opgenomen met CNC bike. Inderdaad snel antwoord gekregen.
Ik kan dus inderdaad een wielset kiezen en dan vragen om die te spaken met een 135mm naaf.
Ofwel alle onderdelen afzonderlijk in mijn winkelmandje doen. Dan had ik meteen het volgende probleem want welke spaaklengte moet ik dan kiezen, ook hier geen probleem, gewoon een willekeurige lengte in het winkelmandje doen, zij bepalen zelf de juiste lengte die nodig is.

Plaats reactie