Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra Shifter ST-6800 (links) probleem met afschakelen

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 10 apr 2019 12:04

Ik heb een probleem met mijn Shimano Ultegra Shifter ST-6800 (links) die dus gebruikt wordt voor mijn voorderailleur.
Het opschakelen naar het grote kettingwiel gaat zonder problemen maar als ik wil afschakelen naar het kleine ketting wiel lukt dat regelmatig niet.
Ik schakel met de kleine hendel maar er gebeurt vervolgens niets: de ketting blijft op het grote kettingwiel zitten.
Wanneer ik een klap met mijn hand geef op de shifter lukt het vervolgens weer wel. De kleine hendel grijpt binnenin dus weer iets en het gaat weer goed: de ketting gaat naar het kleine kettingwiel.
De fietsenmaker kan er niets aan doen en wilt de shifter opsturen naar Shimano in de hoop dat die de shifter kan repareren
Hoe schatten jullie die kans in?
Wat denken jullie dat er aan de hand kan zijn.

PS.Heel vaak gaat het wel goed, maar rergelmatig niet. Als ik naar de bergen ga heb ik dat kleine kettingwiel wel nodig.;)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 apr 2019 13:16

Standaard oplossing de shifter eens doorspuiten met wd40 in de hoop dat een mogelijk vuil dat het probleem veroorzaakt weggenomen wordt. Eventueel een nachtje laten trekken met overvloedig wd40.

Ik zou dat eerst doen.

De 6800 is vermoedelijk buiten garantie.
En van een reparatie van een shimano heb ik nog nooit gehoord....

Walter

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 11 apr 2019 18:42

Dank voor de reactie.
Alvorens de wd40 truc te gaan proberen, ga ik binnenkort eens naar een Shimano Service Center relatief in de buurt. Zij vertelden mij dat ze eenvoudig zouden kunnen constateren of hij daadwerkelijk defect is of dat de wd40 truc zou kunnen helpen.
Wordt tzt vervolgd.
ps wat zijn die shifters toch schrikbarend duur..

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 apr 2019 19:01

walter- schreef: 10 apr 2019 13:16 CUT
En van een reparatie van een shimano heb ik nog nooit gehoord....

Walter
OP Duitse forums verschijnen wel eens berichten van mensen die toch Shimano shifters hebben gedemonteerd en gerepareerd, onmogelijk is het dus niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 11 apr 2019 19:04

wowo schreef: 11 apr 2019 18:42 ps wat zijn die shifters toch schrikbarend duur..
Bij Bikester.be 130,99 euro, Bikester.nl: 144,99 :shock:

Bij salden 189,00 euro voor de 2 shifters. Lijkt me een scherpe prijs.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 apr 2019 21:48

Keezx schreef: 11 apr 2019 19:01
walter- schreef: 10 apr 2019 13:16 CUT
En van een reparatie van een shimano heb ik nog nooit gehoord....

Walter
OP Duitse forums verschijnen wel eens berichten van mensen die toch Shimano shifters hebben gedemonteerd en gerepareerd, onmogelijk is het dus niet.
Goed ;-). Bij een probleem met een oudere 10 speed heb ik nooit zo een filmpje gevonden. Volgende keer zoek ik harder.
Maar mijn opmerking was vooral dat shimano geen shifters repareert.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 12 apr 2019 10:50

De truc met de wd40 werkt voor shifters die al wat ouder en een tijd niet of weinig gebruikt zijn. Het vet op een veertje verhard en daardoor werkt dat veertje niet goed meer.
Met een harde slag krijg je dit niet terug werkend.

Wat wel nog zou kunnen is dat de kabelspanning te hoog is. Als je naar het grote blad schakelt gaat dat dan makkelijk of moet je dan op het laatste echt hard duwen om hem te doen klikken?
Als hij net erin gaat dan kan het zijn dat het binnenin niet volledig doorklikt (ofzo) en dan wil hij ook niet (of slecht) afschakelen.
Test eens door ofwel de limietschroef bij te stellen zodat de derailleur iets verder naar buiten kan. Wel oppassen dat de ketting niet over het grote kettingblad vliegt dus beetje voorzichtig doen. Ofwel de kabelspanning iets verlagen zodat hij makkelijker klikt als je hem op het grote blad legt.
Natuurlijk zou het toch kunnen dat de shifter stuk is....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 apr 2019 10:55

En ook zou kunnen dat er zoveel wrijving in de kabels/buitenkabels zit door vuil, roest,... dat gewoon de kabels wisselen het probleem oplost...

Dat kan je testen door te schakelen van groot naar klein, als de derailleur dan idd niet schakelt, met de hand aan de derailleur kabel trekken wat de wrijving overtreft. Dan loslaten en de derailleur schakelt eventueel. Lukt dat echt niet, zit het probleem idd in de shifter.

Walter

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 15 apr 2019 22:15

Kijk eens op https://www.youtube.com/watch?v=v23tclM9cKg.
Heeft mij geholpen; had al (moeizaam) een nieuwe besteld, maar geannuleerd. :winkthumb:

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 16 apr 2019 12:42

@martinbo bedankt. Eindelijk eens een goed filmpje over het binnenwerk van een shifter (weliswaar 6700 serie maar misschien is er niet zoveel verschil?).
Wanneer iemand nog meer goede links heeft over het binnenwerk van een linker Shimano ST-6800 shifter , hou ik mij aanbevolen.
Tot nu toe kan ik het nog redden met een tik te geven tegen de linkershifter als hij hapert.
Mijn reserve fiets is helaas in de kreukels (slag achterwiel; derailleur krom; pad krom....)
Wanneer die weer klaar is ga ik verder kijken.
Bedankt alle anderen voor het meedenken.

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 30 apr 2019 10:49

Hier hetzelfde met de ST6800. Het lijkt alsof er iets niet pakt, alsof je in het luchtledige schakelt. Maar dus niet altijd.
Bij mij resulteerde meer smering erin dat het hardnekkiger werd...
Tita Gazelle V8
Afbeelding

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 01 mei 2019 12:52

@vincenth Ik ga er binnenkort mee aan de slag want mijn derailleurpad van mijn oude fiets heb ik gekregen dus die kan in mekaar gezet worden. Als mijn oude fiets weer rijklaar is, kan ik weer verder naar kijken.
Op dit moment kan ik als ik in het luchtledige schakel met een tik tegen de shifter de boel weer aan de gang krijgen.

Ik heb de volgende vraag:
Heb jij wd40 gebruikt (en zo ja welke) of een andere dikkere olie?
Ik heb altijd begrepen dat wd40 een vrij vluchtige olie is en eigenlijk geen goede smering geeft.
Ik denk dat als je hem met wd40 (spuitbus?) behandeld, dat hij daar schoon meegemaakt kan worden en dat het eigenlijk geen kwaad zou mogen doen.
Maar ik ben een leek op dit gebied dus zeker weet ik het niet.

Plaats reactie