Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Op welke banden rijden onze forum leden

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 apr 2019 10:48

Inderdaad bekend probleem. De Senso Superiore die nu op mijn 38mm wielen liggen hebben er ook last van.

Voor mij voorlopig ook geen Vredestein meer, de kwaliteit is gewoon niet constant genoeg.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 07 apr 2019 12:58

Ik dacht dat het vooral een probleem was met de gekleurde banden. Niet dus. Bummer. Door de doorn precies in de scheur heb ik er niet zoveel vertrouwen meer in dus maar eens op zoek naar wat anders.

Maar wat? Zo ongeveer alle populaire banden lijken problemen te hebben (GP4000, One)...

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 07 apr 2019 13:37

klaastuin schreef: 07 apr 2019 12:58 Ik dacht dat het vooral een probleem was met de gekleurde banden. Niet dus. Bummer. Door de doorn precies in de scheur heb ik er niet zoveel vertrouwen meer in dus maar eens op zoek naar wat anders.

Maar wat? Zo ongeveer alle populaire banden lijken problemen te hebben (GP4000, One)...
Waarom ga je dan niet eens een keertje voor een niet populaire band? Bv. van Maxxis, Vittoria, Kenda, Panaracer. Zelf Goede ervaringen met Maxxis (zonder biba) en Panaracer (met biba)

Wie nooit iets anders probeert dan de massa, zal ook niet zelf weten hoe een andere band bevalt.

Anders zal de GP5000 of de Pro One wellicht iets beter zijn dan de GP4000 of One.

Ben dit jaar weer op mijn 2e setje Maxxis Padrones TR aan het koersen (vorig jaar Mavic en Specialized geprobeerd, waarvan Specialized nog het minst beviel door snel lek. Echter reed ik vorig jaar wedstrijden met dezelfde wielen/banden als voor woon werk. Sinds dit jaar aparte wielen voor races.

Maxxis vond ik probleemloze banden (tubeless montage kan wat lastig zijn) Voor woon-werk Kenda Valkyrie TLR Pro op mijn fixie, op mn normale racefiets weliswaar nu ook Vredesteins, maar wel de Fortezza Tubeless Ready. Die Vredesteins (vb 6600km, ab. 600km) overigens nog geen rare slijtage bij mij. Kenda banden zijn niet zo netjes geproduceerd, hele lichte slag in. De Maxxis banden wel zijn wel super.

Eigenlijk werd ik enthousiast voor Maxxis omdat ze bij mountainbikes zo populair zijn en ik ze zelf ook op de mountainbike rijd. Dus best gek dat je je zo weinig op racefietsen vindt. Ook heb ik op mijn vorige auto een setje Maxxis banden gehad, welke daar ook best ok waren. Vind het alleen raar dat mountainbikebanden en autobanden van Maxxis best ok geprijst zijn, maar racefietsbanden zelden. (af en toe in buitenlandse shops),

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 07 apr 2019 16:41

klaastuin schreef: 06 apr 2019 23:55 Dit is de achterband, maar de voorband is niet veel beter. Vorig jaar mei er op gelegd. Ik schat iets van 3000 of 4000km mee gereden. Ondergrond zal 95% (zo niet meer) asfalt of beton (rond ernem) zijn. Zelden in slecht weer. Nu net precies voor het eerst lek gereden wat ook de reden was dat ik de banden eens van dichterbij bekeek. Er zat een doorn precies in de 'scheur' aan 1 van de kanten van het middelste vlak.
4.000 km voor een achterband mag je niet klagen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 07 apr 2019 18:35

Is de Vittoria Corsa Control niets? Hoor daar wel redelijk goede berichten over..
Heb me er overigens nog niet echt i verdiept. Heb zelf net nieuwe Conti’s GP4k2.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 07 apr 2019 18:38

Als mijn band er na 4000km zo uit zou hebben gezien, had ie er al lang afgelegen. Maar 3000 of 4000km scheelt nogal veel zeker als het geschat wordt. Dan kan het net zo goed 5000km of 6000km zijn. Want met 4000km per jaar fiets je niet zo heel veel op de betreffende fiets, dus staat de fiets vaak stil. Hoe berg je fiets op? Banden hard genoeg?

Op Strava kun je precies bijhouden wanneer je iets hebt gemonteerd.

Mijn Vredestein Fortezza Tubeless Ready ziet er na 6600 km nog best goed uit. Niet zo mooi als nieuw meer, maar nog met 9 voor schaal 1;10 nog best ok. Achterband kan ik nog weinig over zeggen, aangezien die er nog maar 600km op zit. Lijkt wel iets harder te slijten al dan andere banden die ik gewend ben, maar wel een nette slijtage.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 07 apr 2019 19:52

Even Strava opgeteld en dan kom ik op net iets meer dan 2000km (kan dat ook op een handige manier? Per fiets zien wanneer je wat gefietst hebt?) Schatting was dus veel te hoog. Wat me vooral tegenvalt zijn die 'scheuren' in de lengterichting. Dat is naar mijn idee geen normale slijtage en dat wordt ook bevestigd door anderen. Hoe dan ook, ik ga deze wel vervangen en zal de hier gedane suggesties eens bekijken. Waarvoor dank!

Het klopt trouwens dat ik niet heel veel km maar op deze fiets. (Of uberhaupt niet; vorig jaar 7k). Maar hij wordt de helft van het jaar 2x per week gebruikt voor woon-werk en soms nog een rondje in het weekend. Maar dat kan ook met de gravelfiets of MTB zijn, dus dan tikken de km's niet hard aan. Maar het is dus niet zo dat de fiets tijden niks staat te doen en met lege banden in de schuur staat uit te drogen ;-)
Laatst gewijzigd door klaastuin op 07 apr 2019 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 07 apr 2019 20:11

Dus totaal maar 2000km, of 2000km hoger dan eerder ingeschat? Op Strava kun meerdere fietsen toevoegen hoor. Ik heb ook MTB, racefiets, fixie woon-werk en fixie wedstrijd. Per fiets kun je onderdelen toevoegen en/of weghalen. Bij o.a. banden houd ik het wel bij, net als alle draaiende delen met lagers etc. Weet alleen niet of dat ook op de gratis app kan trouwens. Doe dat soort dingen altijd via de computer, maar heb daarnaast ook premium. Geen idee of de gratis Strava versie dat ook heeft.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 07 apr 2019 20:48

Totaal 2000km. Schatting was dus te hoog, niet te laag.

Ik heb wel verschillende fietsen aangemaakt in Strava, maar ik zie geen manier om te filteren op fiets. Ooit wel gelukt, maar hoe? Gratis versie hier. Zowel app als pc gecheckt.

Edit: onderdelen toevoegen kan idd ook met de gratis versie. Ook met terugwerkende kracht dus ik kan nu zonder tellen zien hoeveel km ik er mee gereden heb (2252,2km). Lang geen 3k of 4k dus.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 08 apr 2019 18:40

klaastuin schreef: 07 apr 2019 20:48 Totaal 2000km. Schatting was dus te hoog, niet te laag.
Ok, dan is het wel erg slecht van de Vredesteins. dat zie ik niet gebeuren met mijn Vredesteins, maar wellicht is het karkas bij de Tubeless ready banden heel veel anders dan van de normale Vredesteins. Neem aan dat het rubbercompound op het loopvlak niet anders is. Profiel van de Fortezza Tubeless Ready is in ieder geval wel hetzelfde als bij de Senso's.

Echter rijd ik de mijn Fortezza Tubeless Ready banden met een 0,5 bar meer dan ik gewend was met mijn Schwalbe Pro Ones. Dan bollen ze toch iets lekkerder.

Misschien bandendruk nog een rol had kunnen spelen, of het gewicht van de berijder. Zoals je Vredestein eruit ziet heb ik in ieder geval nog nooit meegemaakt bij zo'n lage kilometerstand. Eigenlijk alleen zoiets meegemaakt in het verleden met gekleurde Schwalbe Ultremo's.

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 08 apr 2019 20:02

klaastuin schreef: 06 apr 2019 19:21 Sinds vorig jaar liggen er Vredestein Fortezza Senso AW op mijn racefiets. Die zien er nu zo uit:

Afbeelding

Toch niet echt wat ik verwachtte...
Gisteren de banden van mijn 'vakantiewoningfiets' (hoeveel punten in scrabble? ;) ) vervangen. De blauw-zwarte Fortezza's zagen er ook zo uit. Naar schatting toch 4000 km mee gereden, zonder lek te rijden. De verregaande staat van aftakeling van de Ardeense wegen heeft zeker zijn tol opgeëist.
Vervangen door Conti 5000 25 maar nog niet mee gefietst.
Ruimte tussen band en liggende achtervork is niet ruim.
Benieuwd of het voldoende zal zijn, anders terug naar 23 :(
De fortezza's op mijn madam haar Moozes liggen er naar schatting 1500 km op, nog geen scheuren te zien.

bolster
Forum-lid

bolster 08 apr 2019 20:21

Al 5-tal jaar Continental GP4000, tot alle tevredenheid.

Plaats reactie