Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Interpretatie weerstand/vermogen Tacx Vortex

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 01 apr 2019 15:49

Ik heb sinds vorige week een Tacx Vortex en heb mijn eerste ritje ermee gemaakt van 1 uur.
Ik heb altijd alleen snelheid als referentie gehad bij het fietsen op de weg dus dit is allemaal even nieuw en anders.

Ik heb zoals onderstaande grafiek laat zien ruim 50 minuten de weerstand op 150W gezet en daarna nog even op 180W.

Dit is, zoals ik begrijp, de weerstand van de magneetrem en die is onafhankelijk van het verzet waarmee je trapt (deze heb ik namelijk gaandeweg enkele keren veranderd).

Hoe moet ik de waardes interpreteren die de grafiek toont? Dus de 187W gemiddeld etc. Is dit de waarde die ik trap of moet daar nog de 150W bij opgeteld worden?
Ik zie ook niet echt heel veel verschil na het omschakelen naar 180W. Mijn vermogen loopt geleidelijk gewoon door.

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2019 18:34

Die 187 Watt is het vermogen dat je trapt, maar erg betrouwbaar is dat getal niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 01 apr 2019 19:12

amclassic-fan schreef: 01 apr 2019 18:34 Die 187 Watt is het vermogen dat je trapt, maar erg betrouwbaar is dat getal niet.
Wat is het nut van de weerstand opschroeven? Ik heb daar eigenlijk niks van gemerkt. Is in de grafiek ook te zien.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 02 apr 2019 17:21

Eerst even checken: Heb je de Tacx gecalibreerd?

Komt dat screenshot uit de Tacx iOS app oid?

Begrijp ik het goed dat je in die app de ' Power Based Workout' hebt gestart? En dus de instelling in het begin op 150w had staan en daarna verhoogde naar 180w.

Enig idee in welke versnelling je reed?

Die Power Based Workout is inderdaad een soort ' ERG Mode' (een term die je veel langs ziet komen), waarin het vermogen door de software wordt ingegeven en de Tacx probeert jou dat vermogen te laten trappen door constant de weerstand te wijzigen. Dus bij een lagere cadans een hogere weerstand, bij een hogere cadans een lagere weerstand. Levert uiteindelijk allebei hetzelfde vermogen op.

Het is inderdaad even de vraag waarom je niet duidelijker een verschil ziet.

Alle haters springen meteen op dat zo'n Tacx niet heel accuraat is. Dat zal best, maar zou ik lekker even geen boodschap aan hebben.

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 02 apr 2019 19:35

wouterf schreef: 02 apr 2019 17:21 Eerst even checken: Heb je de Tacx gecalibreerd?

Komt dat screenshot uit de Tacx iOS app oid?

Begrijp ik het goed dat je in die app de ' Power Based Workout' hebt gestart? En dus de instelling in het begin op 150w had staan en daarna verhoogde naar 180w.

Enig idee in welke versnelling je reed?

Die Power Based Workout is inderdaad een soort ' ERG Mode' (een term die je veel langs ziet komen), waarin het vermogen door de software wordt ingegeven en de Tacx probeert jou dat vermogen te laten trappen door constant de weerstand te wijzigen. Dus bij een lagere cadans een hogere weerstand, bij een hogere cadans een lagere weerstand. Levert uiteindelijk allebei hetzelfde vermogen op.

Het is inderdaad even de vraag waarom je niet duidelijker een verschil ziet.

Alle haters springen meteen op dat zo'n Tacx niet heel accuraat is. Dat zal best, maar zou ik lekker even geen boodschap aan hebben.
Tacx is gecalibreerd en dit is uit de Tacx app (Android).
Versnelling weet ik niet precies, maar ben geëindigd op de zwaarste. Heb een triple 3x10.

Vreemde is als de trainer zich aan zou passen om mij 150 Watt te laten rijden, ik wel een grafiek krijg met waardes daarboven en zelfs boven de 200 Watt. Dat kan ik niet echt rijmen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 02 apr 2019 20:43

Ik denk het volgende, maar dat is iets wat je misschien moet toetsen of kan weerleggen obv je eerdere ervaring:

Ik zie de groene lijn van vermogen bij jou in de eerste minuten nog 'strak' op de 150. Daar lijkt de ERG mode dus te werken.

Daarna gaat het vermogen alleen maar omhoog. Mogelijk is dat omdat de snelheid van het vliegwiel dan zo hoog is, dat de weerstand van de rem niet nog lager kan en dus de unit niet de ERG mode kan uitvoeren.

Ik denk dat als je de snelheid van het vliegwiel verlaagt, door in een lichtere versnelling te gaan rijden, je de ERG mode terug in werking krijgt.

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 02 apr 2019 20:53

wouterf schreef: 02 apr 2019 20:43 Ik denk het volgende, maar dat is iets wat je misschien moet toetsen of kan weerleggen obv je eerdere ervaring:

Ik zie de groene lijn van vermogen bij jou in de eerste minuten nog 'strak' op de 150. Daar lijkt de ERG mode dus te werken.

Daarna gaat het vermogen alleen maar omhoog. Mogelijk is dat omdat de snelheid van het vliegwiel dan zo hoog is, dat de weerstand van de rem niet nog lager kan en dus de unit niet de ERG mode kan uitvoeren.

Ik denk dat als je de snelheid van het vliegwiel verlaagt, door in een lichtere versnelling te gaan rijden, je de ERG mode terug in werking krijgt.
Thanks, je hebt helemaal gelijk. Ik vond het al vreemd dat ik in de zwaarste versnelling het idee had dat ik nog veel harder kon. Maar door een beetje ermee te spelen met vermogen en verzetten heb ik de werking ervan gevonden.
Bedankt voor de tips!

Net meteen mijn eerste FTP test gedaan. Pffft afzien. Moet mijn conditie echt weer op gaan bouwen, hele tijd niet gefietst en sporten op een laag pitje gehad.

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 07 apr 2019 08:45

Ik ben op zoek naar een achterwiel om snel te kunnen wisselen van buiten naar binnen op de Tacx.

Heb nu op mijn fiets Shimano Ultegra 10 speed 12-25 zitten.

Ik heb nu een wiel op marktplaats op het oog, maar daar zit een Shimano Hyperglide 12-28 op.

Gaat dit 1 op 1 werken? Of moet ik na het verwisselen telkens e,e,a, nastellen? Daar zit ik namelijk niet echt op te wachten.

Plaats reactie