Ik heb e.e.a even in de "rekenmachine" gegooid. Allereerst wordt de dichtheid van lucht bepaald via deze webstek: https://www.gribble.org/cycling/air_density.html.walter- schreef: ↑25 mar 2019 20:46 2 renners op verschillende dagen rijden eenzelfde tijdrit.
Beide dagen zowat windstil: nu zaterdag was 1 dag, met 11 graden. Vorig jaar mei zelfde parcours, toen 25 graden. 2 renners van een 60 kilo (de rappe vermoedelijk eerder 62 kilo, maar iets kleiner) .
Volgens Strava rijdt trage renner op koude dag gemiddeld over deel 1 (13.8km) van de tijdrit 330Watt, aan 44,9KM/u. De rappe renner rijdt op de warme dag 319Watt 46,7km/u. Dus de rappe is bijna 2km/u rapper. Of over de 13,4km geeft dat zowat 1 minuut verschil.
Moet de trage renner zich zorgen maken over zijn fiets/houding/... of mag hij het volledige verschil in snelheid toeschrijven aan de temperatuur? Dus 15°C verschil kan 2km/u verschil in snelheid geven rond 45km/u (eventueel nog een heledere zonnige dag versus een bewolkte dag)
Ik vind zelf niet direct cijfers.
wlter
rho[1018 hPa dew 7,5ºC 11ºC] = 1,2433kg/m3
rho[1018 hPa dew 7,5ºC 25ºC] = 1,1849kg/m3 ==> ca. 4,7% lagere dichtheid
Dan, de energie die nodig is om voort te bewegen; hoogtemeters doen niet mee (vlak parcours). De formule: P=0,98*(0,5*rho*cda*v^3+crr*m*g*v)
Die 0,98 betekent dat er zo'n 2% mechanisch verlies is: wrijving ketting, frame bewegingen etc.
Vervolgens gebruik ik de equation-solver om de zaak op te lossen via deze webstek:
https://www.symbolab.com/solver/equation-calculator
De cijfers:
Renner A: P[11º]=0,98(0,5*1,2433*CdA*(44,9/3,6)^3+0,004*60*9,8*(44,9/3,6))=330 ==> CdA=0,2549
Renner B: P[25º]=0,98(0,5*1,1849*CdA*(46,7/3,6)^3+0,004*60*9,8*(46,7/3,6))=319 ==> CdA=0,2281
A: P[330]=0,98(0,5*1,1849*0,2549*v^3+0,004*60*9,8*v)=330 ==> v = 12,66713 m/s = 45,6 km/u
B: P[11º,CdA=0,2281]=0,98(0,5*1,2433*0,2281*44,9/3,6)^3+0,004*60*9,8*(44,9/3,6)) = 298w
B: P[11º,CdA=0,2281]=319 ==> v=12,77263m/s = 46,0km/u
Conclusie: Renner A zou vooral aan zijn stroomlijn moeten werken; zijn atletische vermogen is beter dan van renner B, maar hij verliest een hoop energie aan luchtweerstand. Bij 25ºC had zijn snelheid 45,6km/u geweest.
Renner B had bij 11ºC slechts 298w nodig om gelijke tred (44,9km/u) met renner A te houden. Renner B zou met zijn 319 w zelfs 46,0km/u gereden hebben.