Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rugklachten door reach stuurbocht?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 24 mar 2019 18:53

Sinds ik mijn crosser heb, nu 2.5 jaar, heb ik ook last van mijn onderrug. In eerste instantie was ik me er niet van bewust dat dit door de crosser kwam maar de oorzaak was niet te vinden. Dit besef is langzaam maar zeker ontstaan.

Na een fietsmeting is mijn crosser exact gelijk aan mijn racer afgesteld. En toch bleef ik problemen houden. Met name als ik mijn handen op de remhendels leg. En dat doe ik graag als ik harder ga rijden omdat ik dan wat dieper zit. Sinds de aanpassingen viel het me op dat ik op mijn crosser wel erg ver naar voren moest schuiven op mijn zadel om in de gewenste positie te komen en mijn ellebogen lichtjes gekromd te hebben.

Vandaag kreeg ik een brainwave en heb ik het verschil gemeten bij beide fietsen van het midden van mijn stuur naar de bovenkant van de remhendels. Wat blijkt: 2.5 centimeter verschil. 12.5 cm bij mijn racer en 15 cm bij mijn crosser.

Dat lijkt een hoop te verklaren. Is er iemand op het forum met een vergelijkbare ervaring? En zo ja was het probleem op te lossen door een stuurbocht met een kleinere reach te monteren?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mar 2019 19:11

Zeker! Op de racer ben ik inmiddels helemaal gefinetuned, maar een cm te weinig reach op de MTB gaf mij instant lage rugklachten. Blijkbaar luistert dat heel nauw.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 24 mar 2019 21:31

Blij dat ik in ieder geval een stukje herkenning krijg. Wel is het verschil dat in beide keren als het goed is een langere stuurpen is gemonteerd. Voor mij zou het precies andersom zijn. Ik wil eigenlijk alleen de remhendels dichterbij hebben. Met de handen boven op het stuur is er niks aan de hand.

En zoals ik begrepen heb wordt bij lage rugklachten vaak een langere stuurpen gemonteerd om meer gestrekt te zitten. Andersom ben ik nog niet tegen gekomen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 mar 2019 09:21

Kortere stuurpen monteren of hetzelfde stuur als op je racer! ;)

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 25 mar 2019 10:30

Daarnaast merk ik zelf ook wel, dat ik in bos gewoon meer kracht uit m'n onderrug haal.. Het steeds zittend accelereren, in zand, corrigeren van instabiliteit.. telt voor mij wel mee.. (op dezelfde fiets naar het werk is pijnvrij.. het bos in, na een uurtje toch zeurderig pijntje)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 mar 2019 10:54

Een cyclocross duurt niet voor niets maar éen uur en en éen ronde. Om je rug te ontlasten kun je je aanleren om lichter te trappen. In het veld is je trapfrequentie sowieso je belangrijkste parameter. En waarom zou je zittend accelereren als het ook staand kan?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 25 mar 2019 17:31

scottpch schreef: 25 mar 2019 09:21 Kortere stuurpen monteren of hetzelfde stuur als op je racer! ;)
Dan zou ik voor hetzelfde stuur gaan. Omdat ik bang ben dat ik anders weer te krom op de fiets kom te zitten.

Maar omdat ook de geometrie compleet anders is en ik de fiets tegenwoordig alleen nog maar op de weg gebruik (ik heb een MTB aangeschaft i.v.m. de rugklachten) denk ik er over de crosser in te ruilen. Dan koop ik een lichtere aluminium fiets met schijfremmen. Dan kan dit een beter alternatief zijn voor mijn carbon fiets, in geval van nood. Ik nu in ieder geval waar ik goed op moet letten bij de aankoop.

Ook al hoort dat in een ander subforum thuis, ik overweeg een CAAD12 Ultegra met schijfremmen te kopen.

Plaats reactie