Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 21 mar 2019 12:27

NuitKor schreef: 21 mar 2019 12:05
wouterf schreef: 21 mar 2019 11:54 Ik zou bovenkant D1 qua HR in het geval van wat verklaarbare stress oid (iets te warm aangekleed, hoge cadans, wind) prima vinden als je daarmee qua vermogen uit de herstelzone blijft.

Dus ik snap dat reacties hier boven wel qua focus op hartslag in duurtraining, maar die benoemen niet echt expliciet dat ze accepteren dat je daarmee mogelijk in Herstelvermogen gaat trainen om je Hartslag maar optimaal te houden. Ben benieuwd naar hun zienswijze daarop.
Ja dat is precies wat ik bedoel. Wanneer hartslag bovenkant D1 is en vermogen halverwege of laag D1 dan is dat allemaal niet zo spannend. Maar wat als vermogen onder D1 zit maar hartslag halverwege of laag D1. Wat doe je dan?
Heb je die laatste zin goed geschreven? Lijkt me dat je dan gewoon harder moet trappen ;).
Bonusvraag: mijn hartslag omslagpunt is 185. Daarmee komt mijn D1 op hartslag: 127-154, Daarbij voelt 135-140 gewoon lekker rustig D1, ik kan in principe door mijn neus ademen (mits niet verkoud :mrgreen: ). Maar hf 150 voelt alweer heel anders, is dat dan nog steeds D1?
Tsja het blijft een schaal natuurlijk, het is logisch dat hoog D1 erg lijkt op laag D2. Je kan je afvragen of jouw Duurzone wel volledig overeenkomt met het bekende rekenmodel. Dan kom je toch weer terug op het idee om zoveel mogelijk midden in de zone te blijven. Eventueel middels Aerobic Decoupling beoordelen of je inspanning wel past bij de duur van je training en je niveau.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 21 mar 2019 12:32

NuitKor schreef: 21 mar 2019 12:05
Ja dat is precies wat ik bedoel. Wanneer hartslag bovenkant D1 is en vermogen halverwege of laag D1 dan is dat allemaal niet zo spannend. Maar wat als vermogen onder D1 zit maar hartslag halverwege of laag D1. Wat doe je dan?

Bonusvraag: mijn hartslag omslagpunt is 185. Daarmee komt mijn D1 op hartslag: 127-154, Daarbij voelt 135-140 gewoon lekker rustig D1, ik kan in principe door mijn neus ademen (mits niet verkoud :mrgreen: ). Maar hf 150 voelt alweer heel anders, is dat dan nog steeds D1?
Over de eerste vraag. Als je halverwege D1 in herstelvermogens terecht komt, dan zou ik inderdaad iets hoger in D1 gaan zitten en zorgen dat je in de beoogde zone komt qua vermogen. Want bij een normale duurtraining heb je inderdaad qua trainings zwaarte bar weinig aan herstelvermogens.

Wel zou ik zelf eens nagaan hoe je hartslagbereik en zones overeenkomen met beoogde wattages.

H = x BPM = Gem. X watt
D1 = x BPM = Gem. X watt
Je snapt het wel.

Je hebt tenslotte al een tijd met powermeter gereden en dit zou actueel heel anders kunnen zijn dan vijf jaar geleden.

Laatste punt blijft voor mij. Duurtraining is de training van het cardiovasculaire onderdeel van je lichaam. Dit is afhankelijk van de prestaties van je hart, het verhogen/bewaren van het omslagpunt. Als je dan toch hogere wattages wil gaan rijden ben je bezig met de spieropbouw, en dat is nou net waarvoor we de interval trainingen hebben.
Laatst gewijzigd door TheUnexpected op 21 mar 2019 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mar 2019 12:33

wouterf schreef: 21 mar 2019 12:27
NuitKor schreef: 21 mar 2019 12:05
wouterf schreef: 21 mar 2019 11:54 Ik zou bovenkant D1 qua HR in het geval van wat verklaarbare stress oid (iets te warm aangekleed, hoge cadans, wind) prima vinden als je daarmee qua vermogen uit de herstelzone blijft.

Dus ik snap dat reacties hier boven wel qua focus op hartslag in duurtraining, maar die benoemen niet echt expliciet dat ze accepteren dat je daarmee mogelijk in Herstelvermogen gaat trainen om je Hartslag maar optimaal te houden. Ben benieuwd naar hun zienswijze daarop.
Ja dat is precies wat ik bedoel. Wanneer hartslag bovenkant D1 is en vermogen halverwege of laag D1 dan is dat allemaal niet zo spannend. Maar wat als vermogen onder D1 zit maar hartslag halverwege of laag D1. Wat doe je dan?
Heb je die laatste zin goed geschreven? Lijkt me dat je dan gewoon harder moet trappen ;).
Bonusvraag: mijn hartslag omslagpunt is 185. Daarmee komt mijn D1 op hartslag: 127-154, Daarbij voelt 135-140 gewoon lekker rustig D1, ik kan in principe door mijn neus ademen (mits niet verkoud :mrgreen: ). Maar hf 150 voelt alweer heel anders, is dat dan nog steeds D1?
Tsja het blijft een schaal natuurlijk, het is logisch dat hoog D1 erg lijkt op laag D2. Je kan je afvragen of jouw Duurzone wel volledig overeenkomt met het bekende rekenmodel. Dan kom je toch weer terug op het idee om zoveel mogelijk midden in de zone te blijven. Eventueel middels Aerobic Decoupling beoordelen of je inspanning wel past bij de duur van je training en je niveau.
Yep die aerobic decoupling hou ik ook in de gaten om mijn duurvermogen te beoordelen, die zit meestal wel goed. Ik heb vorig jaar een test gedaan en kwam mijn aerobe drempel (vetdrempel) op 205w. Mijn vermogen op omslagpunt was tijdens die test 273w, dus komt wel overeen met het bekende rekenmodel. Inmiddels is mijn FTP in de winter wat gedaald, dus natuurlijk ook mijn zones.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mar 2019 12:38

TheUnexpected schreef: 21 mar 2019 12:32
Ja dat is precies wat ik bedoel. Wanneer hartslag bovenkant D1 is en vermogen halverwege of laag D1 dan is dat allemaal niet zo spannend. Maar wat als vermogen onder D1 zit maar hartslag halverwege of laag D1. Wat doe je dan?

Bonusvraag: mijn hartslag omslagpunt is 185. Daarmee komt mijn D1 op hartslag: 127-154, Daarbij voelt 135-140 gewoon lekker rustig D1, ik kan in principe door mijn neus ademen (mits niet verkoud :mrgreen: ). Maar hf 150 voelt alweer heel anders, is dat dan nog steeds D1?
[/quote]

Over de eerste vraag. Als je halverwege D1 in herstelvermogens terecht komt, dan zou ik inderdaad iets hoger in D1 gaan zitten en zorgen dat je in de beoogde zone komt qua vermogen. Want bij een normale duurtraining heb je inderdaad qua trainings zwaarte bar weinig aan herstelvermogens.

Wel zou ik zelf eens nagaan hoe je hartslagbereik en zones overeenkomen met beoogde wattages.

H = x BPM = Gem. X watt
D1 = x BPM = Gem. X watt
Je snapt het wel.

Je hebt tenslotte al een tijd met powermeter gereden en dit zou actueel heel anders kunnen zijn dan vijf jaar geleden.

Laatste punt blijft voor mij. Duurtraining is de training van het cardiovasculaire onderdeel van je lichaam. Dit is afhankelijk van de prestaties van je hart, het verhogen/bewaren van het omslagpunt. Als je dan toch hogere wattages wil gaan rijden ben je bezig met de spieropbouw, en dat is nou net waarvoor we de interval trainingen hebben.
[/quote]
Je ik zal dat eens nagaan. Het valt mij altijd op dat hoe hoger het vermogen, hoe minder hard de hartslag stijgt.

Bijvoorbeeld 130W = HF 135 = Efficiency factor (EF) 0,96
155W = HF 145 = EF 1.06

Zegt dat nog iets?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 21 mar 2019 13:05

NuitKor schreef: 21 mar 2019 12:38 Je ik zal dat eens nagaan. Het valt mij altijd op dat hoe hoger het vermogen, hoe minder hard de hartslag stijgt.

Bijvoorbeeld 130W = HF 135 = Efficiency factor (EF) 0,96
155W = HF 145 = EF 1.06

Zegt dat nog iets?
Wat raar, want op 12 maart schreef je in een andere draad dit:
In het begin van de test blijft je hartslag relatief laag, omdat je door een goede basis conditie het vermogen prima kan wegtrappen, zodra je dichter bij je FTP komt zal die lijn steeds steiler stijgen.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 21 mar 2019 13:22

Klein_Verzet schreef: 21 mar 2019 13:05
NuitKor schreef: 21 mar 2019 12:38 Je ik zal dat eens nagaan. Het valt mij altijd op dat hoe hoger het vermogen, hoe minder hard de hartslag stijgt.

Bijvoorbeeld 130W = HF 135 = Efficiency factor (EF) 0,96
155W = HF 145 = EF 1.06

Zegt dat nog iets?
Wat raar, want op 12 maart schreef je in een andere draad dit:
In het begin van de test blijft je hartslag relatief laag, omdat je door een goede basis conditie het vermogen prima kan wegtrappen, zodra je dichter bij je FTP komt zal die lijn steeds steiler stijgen.
Ik denk dat NuitKor in dit topic spreekt over D1 tot D2 . Dus warm rijden onder de 100 BPM met bijkomend vermogen. Vervolgens neemt de kracht fors toe als hij door rijdt richting de 150 BPM. of hoger.

Bij FTP ga je veel hoger in hartslag zitten vlak voor dat je echt verzuurt (175 BPM+). Dan moet je hart veel meer werk doen om alle afvalstoffen af te kunnen voeren, en dus een hogere hartslag. Als je vanaf rust tot einde FTP test kijkt zie je wel degelijk een vlakkere lijn in het midden (D1 tot eind D2/begin D3) waarbij die lijn aan het eind heel sterk piekt.

Maar ik hou verder even op met speculeren, want ik rij al sinds afgelopen herfst zonder powermeter. Dus mijn visie is misschien niet het meeste waard.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12473
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 mar 2019 15:02

NuitKor schreef: 21 mar 2019 12:38 Je ik zal dat eens nagaan. Het valt mij altijd op dat hoe hoger het vermogen, hoe minder hard de hartslag stijgt.

Bijvoorbeeld 130W = HF 135 = Efficiency factor (EF) 0,96
155W = HF 145 = EF 1.06

Zegt dat nog iets?
Maar je hartslag begint niet bij 0. In het voorbeeld vind ik het verschil nog laag. Ik zit met een hr van 130 aan het einde van een rit op z,n 160 a 170 watt normalized power. Met 160 hr zit ik al gauw op 260 a 270.

Ik kan met de mijn laatste bereik 150 a 155 naar 170 a 175 trap ik ook zomaar een 25 tot 30% meer vermogen.

En de ene rit is de andere niet. Met een wat lagere cadans trap je ook altijd een wat hoger vermogen bij dezelfde hartslag, of tenminste ik :D
Is ook vrij normaal lijkt me. Als je hard of maximaal rijd ga je toch vanzelf je ideale cadans rijden en in D1 probeer ik ook een wat hogere cadans te rijden over het algemeen voor je herstel .

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mar 2019 16:03

wasbeer2006 schreef: 21 mar 2019 15:02
NuitKor schreef: 21 mar 2019 12:38 Je ik zal dat eens nagaan. Het valt mij altijd op dat hoe hoger het vermogen, hoe minder hard de hartslag stijgt.

Bijvoorbeeld 130W = HF 135 = Efficiency factor (EF) 0,96
155W = HF 145 = EF 1.06

Zegt dat nog iets?
Maar je hartslag begint niet bij 0. In het voorbeeld vind ik het verschil nog laag. Ik zit met een hr van 130 aan het einde van een rit op z,n 160 a 170 watt normalized power. Met 160 hr zit ik al gauw op 260 a 270.

Ik kan met de mijn laatste bereik 150 a 155 naar 170 a 175 trap ik ook zomaar een 25 tot 30% meer vermogen.

En de ene rit is de andere niet. Met een wat lagere cadans trap je ook altijd een wat hoger vermogen bij dezelfde hartslag, of tenminste ik :D
Is ook vrij normaal lijkt me. Als je hard of maximaal rijd ga je toch vanzelf je ideale cadans rijden en in D1 probeer ik ook een wat hogere cadans te rijden over het algemeen voor je herstel .
Ja dat valt mij ook op. Ik rij met een cadans van 86-88 een hoger vermogen bij een lagere hartslag dan met een cadans van 95.

Vandaag een rit gedaan met een avg power van 160 en een avg hf van 140. Dinsdag reed ik nog avg power van 144 en een avg hf van 140. Dat valt mij dus vaker op, dat bij een lager vermogen de hf niet zozeer lager wordt of visaversa.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8449
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 mar 2019 09:05

Gem vermogen en gem hartslag zegt niets over je inspanning als je de rit niet specificeert.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 22 mar 2019 14:43

TheUnexpected schreef: 21 mar 2019 12:32 Laatste punt blijft voor mij. Duurtraining is de training van het cardiovasculaire onderdeel van je lichaam. Dit is afhankelijk van de prestaties van je hart, het verhogen/bewaren van het omslagpunt. Als je dan toch hogere wattages wil gaan rijden ben je bezig met de spieropbouw, en dat is nou net waarvoor we de interval trainingen hebben.
Huh? Dat is niet helemaal correct.

Duurtraining heeft juist veel effect op je spieren, onder andere door een toename van mitochondriën. Dat effect is het sterkst op het moment dat je glycogeendepletie van al je spiervezels, ook de langzamere, in je spieren bereikt, bijvoorbeeld bij langere duur van de training.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 22 mar 2019 16:20

athhretjt schreef: 22 mar 2019 14:43
TheUnexpected schreef: 21 mar 2019 12:32 Laatste punt blijft voor mij. Duurtraining is de training van het cardiovasculaire onderdeel van je lichaam. Dit is afhankelijk van de prestaties van je hart, het verhogen/bewaren van het omslagpunt. Als je dan toch hogere wattages wil gaan rijden ben je bezig met de spieropbouw, en dat is nou net waarvoor we de interval trainingen hebben.
Huh? Dat is niet helemaal correct.

Duurtraining heeft juist veel effect op je spieren, onder andere door een toename van mitochondriën. Dat effect is het sterkst op het moment dat je glycogeendepletie van al je spiervezels, ook de langzamere, in je spieren bereikt, bijvoorbeeld bij langere duur van de training.
Klopt, excuus! Dit klopt inderdaad niet. Gelukkig wordt er 'ge-fact checked'. Wat ik bedoelde te stellen was dat men in duurtraining niet het piek vermogen traint, maar de duur icm met een gemiddeld vermogen.

En daarvoor zou ik dus niet op wattages rijden, maar op hartslag. Je traint om zo lang mogelijk in de aerobe zone te rijden en het daar bij horende wattage is het resultaat. Ga je op wattage rijden dan ga je op een gegeven moment een paar zones hoger in hartslag totdat je uiteindelijk je anaerobe drempel tegen komt en je benen vol voelt lopen en je wattage zakt.

Dit is altijd wat mijn hardloop coaches mij aan het verstand probeerde te peuteren. Dus laat ik het maar over aan de mensen met verstand van de materie.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 mar 2019 08:48

TheUnexpected schreef: 22 mar 2019 16:20 Dit is altijd wat mijn hardloop coaches mij aan het verstand probeerde te peuteren.
Maar laten die nou juist niet met vermogensmeting werken ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie