Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Leden activeren binnen vereniging en waar loop je als bestuurder tegenaan?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 mar 2019 18:02

De Tukker schreef: 15 mar 2019 17:09 .............
Ik realiseer me dat ik na deze opmerkingen waarschijnlijk bij geen enkele club meer welkom ben :lol:
Maar jij wil toch helemaal niet bij een club. :mrgreen:
Dat heb je ondertussen al ettelijke keren aangegeven.

Geen idee ook waarom je dan je eigen topic zo loopt te verneuken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 mar 2019 18:24

Lcsmet schreef: 15 mar 2019 18:02
De Tukker schreef: 15 mar 2019 17:09 .............
Ik realiseer me dat ik na deze opmerkingen waarschijnlijk bij geen enkele club meer welkom ben :lol:
Maar jij wil toch helemaal niet bij een club. :mrgreen:
Dat heb je ondertussen al ettelijke keren aangegeven.

Geen idee ook waarom je dan je eigen topic zo loopt te verneuken.
Dat heb je me nergens zien schrijven. Ik wil alleen niet verplicht in kledij rondfietsen die me niet aanstaat en op moeten draven wanneer het mij niet uitkomt. En daar wil ik me al helemaal niet bezwaard over moeten voelen.

Tot nu toe heb ik aan alle verenigingen waarvan ik lid ben of ben geweest ruimschoots voldoende bijgedragen, als sponsor, als vrijwilliger en als bestuurdslid.
Nu vraag ik me via dit topic af hoe je anderen bij de vereniging kunt betrekken, zodat het organiseren en uitvoeren van activiteiten niet altijd op dezelfde personen terechtkomt. Dat is wat mij betreft de kern van dit topic.

Dus als er een vereniging is die mij niet verplicht om hun kleding te dragen en die mij ook niet verplicht om minstens 10 van de 36 ritten mee te fietsen op straffe van uitsluiting, dan kan die rekenen op mijn warme belangstelling. Dan betaal ik met genoegen de contributie en zal ik ook daar mijn bijdrage leveren aan de activiteiten van de club. En dan hoef ik zelfs geen geld terug als ik 20 ritten heb meegefietst.

PS: mocht ik je beledigd hebben door de logo's op jullie clubkleding lelijk te noemen, dan wil ik me daar wel voor verontschuldigen hoor als je dat wat milder stemt ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 15 mar 2019 19:21

Lcsmet schreef: 15 mar 2019 15:55 Er is lelijkere clubkledij dan deze, toch.
Kledij 2019-2021.jpg
De kleding ziet er inderdaad niet verkeerd uit, kwa kleurstelling. :winkthumb:
Echter gaat het mij niet alleen of de kleding de goede kleurstelling heeft maar wat ik nog belangrijker vind is of het ook lekker zit.

Tevens wens ik ook niet als een reclamezuil rond te rijden! Ik zie daar absoluut niet de toegevoegde waarde in. Dan rijd/loop ik nog liever rond met reclame van mijn eigen bedrijf (wat is bij enkele evenementen ook doe ;) .
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 mar 2019 22:27

walter- schreef: 15 mar 2019 16:54
Ofwel betaalt de sponsor mee aan de kleding en dan lijkt het aan de sponsor om de regels te bepalen waaronder iemand de goedkopere kleding krijgt.
Hier trek ik even aan de rem. Het is niet degene die betaalt die bepaalt natuurlijk. Sponsoren zorgen voor inkomsten maar het bestuur (en ALV) gaat over de besteding ervan. Denk niet dat de directie van Ziggo zich bemoeit met het aankoopbeleid van Ajax of de prijs van de seizoenskaarten..... dus dat doen shirtsponsoren bij ons ook niet.

Hetzelfde geldt overigens voor de vrijwilligers. We hebben een actieve sponsorcommissie met veel contacten. In korte tijd hebben ze 30 bedrijven gestrikt voor onze Club van 100, die bedrijven betalen elk €100/jaar voor een periode van drie jaar. Dat wil echter niet zeggen dat de leden van die commissie gaan bepalen wat er met dat geld gaat gebeuren.

Lijkt me gezond om dat uit elkaar te houden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 mar 2019 22:44

Joseba schreef: 15 mar 2019 22:27
walter- schreef: 15 mar 2019 16:54
Ofwel betaalt de sponsor mee aan de kleding en dan lijkt het aan de sponsor om de regels te bepalen waaronder iemand de goedkopere kleding krijgt.
Hier trek ik even aan de rem. Het is niet degene die betaalt die bepaalt natuurlijk.
Als de sponsor specifiek betaalt voor de kleding dan valt er niet te kiezen door de vereniging. Ik weet met zekerheid een vereniging waar een sponsor specifiek bijdraagt aan een reis. Dan kan je als club enkel zeggen; we aanvaarden deze sponsoring of we aanvaarden de sponsoring niet. Maar het zou in dat geval gek zijn als de sponsor de reis -of beter de deelnemers- wil sponsoren dat je als vereniging dat geld voor iets anders gaat gebruiken. Dan moet je consequent zzijn en de sponsoring beter niet aanvaarden. Maar ik denk idd dat je beter af bent dat met een sponsor die gewoon de algemene kas sponsort en de club het geld vrij laat besteden. Dat lijkt me ook gezonder voor de club.

Walter

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 mar 2019 23:27

De sponsor betaalt niet voor de kleding, de sponsor betaalt voor zijn logo op de kleding. Bij ons betalen ze ook veel meer dan nodig is voor de kleding zelf. Besteden we ergens anders aan. Sponsoren die precies willen bepalen wat we met hun geld gaan doen wijzen we in het algemeen af. Als we al een activiteit hebben gepland en iemand wil daarvoor geld in de pot gooien is dat natuurlijk altijd goed. Maar dat wil niet zeggen dat hij/zij dan meer over de activiteit te zeggen krijgt.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 mar 2019 23:38

walter- schreef: 15 mar 2019 22:44
Als de sponsor specifiek betaalt voor de kleding dan valt er niet te kiezen door de vereniging. Ik weet met zekerheid een vereniging waar een sponsor specifiek bijdraagt aan een reis. Dan kan je als club enkel zeggen; we aanvaarden deze sponsoring of we aanvaarden de sponsoring niet. Maar het zou in dat geval gek zijn als de sponsor de reis -of beter de deelnemers- wil sponsoren dat je als vereniging dat geld voor iets anders gaat gebruiken. Dan moet je consequent zzijn en de sponsoring beter niet aanvaarden. Maar ik denk idd dat je beter af bent dat met een sponsor die gewoon de algemene kas sponsort en de club het geld vrij laat besteden. Dat lijkt me ook gezonder voor de club.

Walter
Jouw verhaal klopt wel, maar het gaat hier nadrukkelijk om een shirtsponsor/kledingsponsor. Dat is maar een van de vele types sponsors die er zijn. Die sponsor kan binnen grenzen (door de vereniging bepaald) invloed uitoefenen WAT er op de kleding komt te staan niet meer en niet minder.

Als we helemaal teruggaan naar de bron, dan is een sponsor een geldschieter. Iemand die (bijv.) een vereniging geld schenkt omdat hij/zij die vereniging een warm hart toedraagt. Oorspronkelijk stond er tegenover sponsoring ook geen tegenprestatie. Tegenwoordig is sponsoring helaas niet meer dan een product of dienst die de sponsor afneemt.

Overigens, als puntje bij paaltje komt is het is wel degelijk "wie betaalt, die bepaalt". Dat bepalen is daarbij slechts afhankelijk van de hoogte van het bedrag dat wordt gesponsord; m.a.w. ieder bestuur heeft zijn prijs :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 16 mar 2019 07:52

De Tukker schreef: 15 mar 2019 23:38
Overigens, als puntje bij paaltje komt is het is wel degelijk "wie betaalt, die bepaalt". Dat bepalen is daarbij slechts afhankelijk van de hoogte van het bedrag dat wordt gesponsord; m.a.w. ieder bestuur heeft zijn prijs :-)
Kijk, mooie bestuurlijke ethische vraag en ik ben het dus ook met je oneens. We zijn een wielercluppie, geen bedrijf. Dus ik ben niet op zoek naar maximalisatie van opbrengsten. Als er een hele dikke (veel euro's) sponsor komt die vervolgens het beleid op z'n kop wil zetten wijzen we hem vriendelijk de deur. Besturen van een vereniging is een vrijwilligerstaak. Steek ik weliswaar veel tijd in maar ik doe het vrijwillig en onbezoldigd.

Dan ga ik toch niet alleen voor het geld een beleid uitvoeren waar ik zelf niet mee kan leven. Dus nee, niet ieder bestuur heeft z'n prijs.

We stemmen plaatsing van logo's met shirtsponsoren af maar weigeren bijvoorbeeld ook om bedrijfskleuren te gebruiken. Kleding in clubkleuren, logo's in wit/grijs tinten. Anders wordt het kermis.

Overigens is er voor de sponsoren wel degelijk een tegenprestatie. Dat is dat er tijdens clubritten in die kleding en dus met die logo's wordt gereden. Verder zien we dat leden vaak een keuze voor de clubsponsor maken als men diensten of goederen aanschaffen. Denk aan de local bike shop, installateurs voor ketelonderhoud, bandencentra, kapper maar ook een fitness centrum waar je een deal mee sluit voor winterspinning. Sponsoring geeft je als bedrijf ook een gunfactor onder de leden van de club.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 23 apr 2019 14:52

Ik sprak een oud voorzitter van een wielervereniging (ongeveer 60 leden) die vertelde hoe zij het hebben opgelost.

Simpel gezegd komt het er op neer dat de vereniging niet vraagt maar aanwijst. Iedereen krijgt een beurt bij een evenement (uiteraard niet allemaal tegelijk). Hij vertelde dat ze het ooit eens met vragen hebben geprobeerd, maar dat dan iedereen 'wel wat anders heeft te doen' waardoor hij/zij niet kan meewerken.

Als een aangewezene echt niet kan, zorgt hij/zij voor vervanging. Dit blijkt al jaren (nog steeds) goed te werken.

Het zal duidelijk zijn dat de sociale druk hier een rol speelt en het niet een vereniging van 100+ leden is uit een (grote) stad :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 apr 2019 16:47

Dit vind ik wel een heel interessant topic. Volgens mij speelt dit bij zo'n beetje iedere vereniging, sportief of niet, met of zonder fietsen. Hoe je het oplost? Echt inmiddels geen enkel idee meer. Passieve leden hou je altijd, Soms zijn het ook gewoon leden die al lang geen echt lid meer zijn maar nog te veel trouw voor het clubje voelen om het lidmaatschap op te zeggen. Of gewoon niet realistisch genoeg zijn, naar zichzelf misschien wel, dat het er niet meer van komt om actief te zijn. Of die gewoon het clubblad nog in de brievenbus willen krijgen maar zich niet meer in kunnen of willen zetten voor de vereniging. Er zijn zoveel redenen waarom mensen ophouden met actief te zijn en vaak zo weinig wat je er aan kan doen.

Ik heb er ook heel lang tegen aan zitten hikken om ergens lid van te worden, er zitten ook veel nadelen aan. Alleen het lidmaatschapsgeld dat in veel gevallen best niet misselijk is, voor mensen met een kleine beurs dan nog. Het samen dingen doen met mensen die ik anders nooit had ontmoet is voor mij wel een extra, ik ben niet zo'n extravert die overal maar makkelijk sportvrienden opduikelt. En het mee kunnen doen, maar niet hoeven, met clubritten en trainingen vind ik ook prettig. Verder ook vrijwilligerswerk gedaan, ik ben af en toe bijrijder in de volgwagen (mijn navigatie kunsten zijn beter dan de TomTom:)) en ik heb bijvoorbeeld geholpen de kantine te schilderen. Vooral de bar is geweldig gelukt, die heb ik gedaan. :winkthumb: Verder help ik mee met een vrouwendag organiseren, zie bijbehorend topic.

Een tijdje geleden heb ik een paar keer meegelopen met introductietrainingen van een atletiek vereniging, met het doel wat meer uit hardlopen te halen. Met de training en de groep was niks mis maar men begon nu al(!) nog voor ik lid was te zeuren over bijdragen als vrijwilliger. Dat vind ik dermate beklemmend dat voor mij de toon van zo'n club al meteen is gezet; ik loop mijn rondjes wel alleen dan. (Of met Louise) 8-)
Veni. Vidi. Fietsie.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 apr 2019 19:56

Welkom terug TTT.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 apr 2019 11:49

Ik begrijp eigenlijk niet waarom een club zijn leden zou moeten "activeren" ?
Iemand die lid wil worden van een recreatieve fietsclub doet dat toch vooral omdat hij/zij wil fietsen in zijn/haar beperkte vrije tijd.

Zoals ik het hier nu lees - en ook mijn eigen ervaring is - wordt er dan ook nog eens verwacht dat je de handen uit de mouwen steekt bij allerhande evenementen die dan weer geld in de lade van de clubkas moeten brengen. Dat geld wordt dan weer aangewend ten voordele van de leden, gewoonlijk door een tussenkomst in de kledij of door het geven van een clubfeest of door tussenkomst in de kosten van een uitstap.....

Op zich allemaal OK, maar zoals gezegd zijn er genoeg mensen die gewoon willen fietsen en niet ook nog eens hun schaarse vrije tijd willen besteden aan al die bijkomende taken die een club verwacht.

Ik vind dan ook dat de clubs die verwachten dat hun leden nog bijkomende dingen doen hier heel duidelijk over moeten communiceren, kwestie van niet de "verkeerde" leden aan te trekken.
Ik vrees dan wel dat men op deze manier nog maar heel weinig nieuwe leden zal krijgen.

Ikzelf rijd in een clubje van 15 man. We fietsen 2 keer per week samen. We hebben geen enkele verplichting, we betalen onze kledij en onze uitstappen zelf, we hebben geen sponsors en ook geen bestuur. We hebben geen kosten en geen structuur en we hoeven aan niemand iets te verantwoorden.

Waarom zou je van een fietsclubje een half bedrijf maken ?
Waarom ingewikkeld als het ook makkelijk kan ?

Plaats reactie