Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 06 mar 2019 10:45

Ik doe eigenlijk hetzelfde als Rene. Alleen met de tufo extreme. Deze dicht ook echt serieuze gaten, Rij nu al een dik jaar met een veloflex tube met een behoorlijk gaatje.
Tot 2x toe (na opnieuw oppompen tot over de 8 bar) is de bescherming er weer uit geschoten maar na een aantal omwentelingen van het wiel dichtte deze vanzelf weer, Eens gecheckt hoeveel spanning dat scheelde maar dat was tot mijn verbazing slechts 1 bar!
Ik heb nu wel een reservetube mee want hij gaat het een keer begeven (wat Rene zei over het hard worden) en je moet ook de tube ook op spanning blijven houden (latex tubes kunnen soms redelijk snel hun spanning verliezen) anders verkleeft de binnenband aan elkaar en klapt ie bij het oppompen.
Dat is ook meteen de reden dat ik het niet als 'voorbehoedsmiddel' gebruik ;)

Andere alternatieven heb ik ook geprobeerd (stans, schwalbe) maar dat is, in mijn optiek alleen bruikbaar bij hele kleine gaatjes en voor tubeles rijden op de mtb.
Vittoria pitstop niet aan beginnen! Wat een drama, overal schuim en dan is de kans dat het gewerkt heeft nihil.

Ik rij zelden nog op clinchers. Een goed tube rijd zoveel fijner en als ik em zelf heb gemonteerd heb ik heel veel vertrouwen in de bochten. Gek genoeg kom je daar pas achter als je je tube eens moet verwisselen ;).
Lek rijden doe ik maar zelden al heb ik ook al eens een zo goed als nieuwe conti competition moeten weggooien.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 mar 2019 15:52

cubebiker schreef: 06 mar 2019 10:45 Ik doe eigenlijk hetzelfde als Rene. Alleen met de tufo extreme.
Ik heb nu wel een reservetube mee want hij gaat het een keer begeven (wat Rene zei over het hard worden) en je moet ook de tube ook op spanning blijven houden (latex tubes kunnen soms redelijk snel hun spanning verliezen) anders verkleeft de binnenband aan elkaar en klapt ie bij het oppompen.
Dat is ook meteen de reden dat ik het niet als 'voorbehoedsmiddel' gebruik ;)
Dit probleem heb ik inderdaad ook gehad met Tufo Extreme - ooit een tube weg gegooid ivm verkleving. Met Orange Sealant heb ik hier trouwens nog geen last mee gehad. Ook niet bij tubes die langer drukloos staan.

Ook 2 keer een flesje Tufo Sealant weg moeten gooien omdat het gewoon hard geworden was in het flesje , en dat probleem heb ik nog niet gehad met Orange Sealant.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 07 mar 2019 09:21

Tufo Extreme zou ook alleen voor Tufo banden zijn, alhoewel ik gok dat het allemaal geen bal uit maakt. Ik ga voor de zekerheid wel gewoon voor Orange (al is het maar voor het aan elkaar plakken van de binnenband).

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 09 mar 2019 12:30

Voor de liefhebbers :

Tubelijm verwijderen is een crime, ondanks alle tips trucs en oma's weetjes. Nu ben ik zelf van het lijmen ( Vittoria lijm of Continental lijm, het maakt me niet zo veel uit ) en als ik het zelf opgebouwd heb weet ik wat ik kan verwachten bij het verwijderen er van.

Nu was ik afgelopen week begonnen met het verwijderen van lijm van de set Campagnolo Bora's welke ik heb staan. Aangezien ik al eerder had gehoord van Effeto Mariposa remover - maar zelf nog nooit gebruikt had - wilde ik het een kans geven. Het achterwiel heb ik gedaan met ouderwetse elleboog stoom, terpentine en een lap/oude handdoek.

Het voorwiel is gedaan met de Effeto Mariposa - maar dat ging niet werken op 4 lagen oude lijm. Wat terpentine om het zachter te maken en Effeto Mariposa in combinatie ging beter dan verwacht. Zeker als de lagen zachter worden, zorgt de Effeto Mariposa dat de oude lijm een soort van samen klontert en in één laag er van af komt.

Velgen zijn nu zo als nieuw en kan ik beginnen met opnieuw lijmen van een paar tubes.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 mar 2019 13:37

@rene, ik weet lijmen is ansich “leuk” maar doe het mezelf niet meer aan. Het is best een werk, als je alles bij elkaar rekent.

Ik schat dat ik met Tufo tape in 1 uur 2 wielen schoonmaak en tubes leg, en ik kan direct gaan bollen...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 09 mar 2019 14:17

csteenbe schreef: 09 mar 2019 13:37 Ik schat dat ik met Tufo tape in 1 uur 2 wielen schoonmaak en tubes leg, en ik kan direct gaan bollen...
Kan , ik heb ooit eens het veel geprezen Effeto Mariposa tape gebruikt. Volgens vele testen en reviews zou dit het tape zijn. Ik had de tubes er op geplakt en een paar ritten gedaan hier door de polder, en vroeg mezelf af : Gaat René hier mee afdalen in de Alpen ? het antwoord was duidelijk: Nee dat ga ik niet doen, en ben sindsdien terug naar lijmen.

Het kan tussen de oren zitten maar niets zo mooi als een gelijmde tube, voor mij dan.

En als ik de velgen kaal heb en heb zelf de lijm opgebouwd weet ik waar ik mee rij , heb er het volste vertrouwen in en rij zeer tevreden rond. Het verwijderen van de lijm ben ik dan ook al lang vergeten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 mar 2019 14:32

Die Tufo tape zit muurvast, ik rijd er heerlijk mee door de bergen afgelopen zomer nog in de Dolomieten.

Maar als jij er geen vertrouwen in heb dan zeker niet doen!
YFood !!!

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 15 mar 2019 09:57

Ik ben zelf ook een lijmer, maar vraag me uit nieuwsgierigheid af: wat doe je bij een lekke tube met tape?
Nieuwe tape over de oude tape? Of reservetube op oude tape en voorzichtig verder?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 15 mar 2019 19:28

JDW schreef: 15 mar 2019 09:57 Ik ben zelf ook een lijmer, maar vraag me uit nieuwsgierigheid af: wat doe je bij een lekke tube met tape?
Nieuwe tape over de oude tape? Of reservetube op oude tape en voorzichtig verder?
Neem geen tape mee, gooi er een voorgelijmde tube op, en pomp hem zo hard mogelijk op. En rijdt dan rustig naar huis.
YFood !!!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 mar 2019 17:05

Vandaag eerste ritje gedaan op de A Dugast tubes 24mm voor en 25mm achter, omdat de 25mm net te weinig ruimte had onder de remhoef aan de voorkant. Wel fijne tubes op 6 bar druk zowel voor als achter, volgende keer nog eens een bar minder proberen. Binnenkort maar weer eens naar Vlaanderen voor de echte test.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 mar 2019 11:48

rene schreef: 03 mar 2019 10:52 @ Cees , bij Tredz online bikeshop in Engeland.
Mien God die leveren langzaam, @rene jij ook die ervaring.
YFood !!!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 mar 2019 11:55

csteenbe schreef: 19 mar 2019 11:48
rene schreef: 03 mar 2019 10:52 @ Cees , bij Tredz online bikeshop in Engeland.
Mien God die leveren langzaam, @rene jij ook die ervaring.
Weet ik niet meer , is al te lang geleden. Kan wel een weekje geweest zijn denk ik. Maar wat ik nog wel weet : grote fles was de dop van gescheurd , met als gevolg dat er op mee besteld stuurlint ook wat latex zat. Kreeg gelukkig nieuw stuurlint nageleverd, met een excuus briefje. Wel heb ik ze toen gevraagd of ze het beter wilden verpakken voortaan. :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie