Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Leden activeren binnen vereniging en waar loop je als bestuurder tegenaan?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 13 mar 2019 19:58

MarkVeenstra schreef: 13 mar 2019 19:54 Ja, maar die zuipen dan tenminste aan de bar nog wat omzet bij elkaar ;)
Slapend(lid) en zuipen :lol: D's weer eens wat anders dan comazuipen
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mar 2019 20:25

Het ging toch om diegene die net wèl komen opdagen? ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rovi
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2007 20:54

rovi 13 mar 2019 21:32

Ik volg dit topic met veel interesse. Zelf ben ik geen lid van een wielervereniging momenteel (met een paar jonge kinderen en een vrouw met wisselende werktijden kan ik me nu niet committeren aan vaste fietstijden en ik vind dat je wel regelmatig moet kunnen komen opdagen als lid).

In het verleden heb ik veel bestuurswerk gedaan in een zwemvereniging. Daar hanteerden we een opslag van circa 30% op de contributie. Deze betaalde je aan het begin van het jaar. Als je minimaal twee keer een taak als vrijwilliger had uitgevoerd kreeg je hem weer terug (of praktisch gezien hoefde je het volgende jaar de opslag niet te betalen). Ook voor jeugdleden hanteerden we deze opslag, daar mocht het vrijwilligerswerk ook door één van de ouders gedaan worden.

Nog steeds waren er veel mensen die niets deden en een kleine groep die veel deed (ik ben bang dat je dat in iedere vereniging hebt), echter er was ook een grote groep die keurig twee keer per jaar iets wilde doen en dat was ideaal om de niet repeterende grotere activiteiten te kunnen draaien (vergelijk het met de jaarlijkse toertocht). En uit die groep kwamen er altijd wel een paar die het echt leuk vonden en steeds meer gingen doen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 mar 2019 21:56

De Tukker schreef: 13 mar 2019 19:43
Joseba schreef: 13 mar 2019 19:11
mhr-zip schreef: 13 mar 2019 11:02 Aan de andere kant, is contributie van slapende leden ook niet gewoon een fijne extra inkomstenbron?
Niet echt, van de ongeveer €50 contributie mogen we er €35 aan de NTFU overmaken. Van de €15 die overblijft hoeven we het niet te hebben. Als een dergelijk passief lid wel komt opdagen als er eenmaal per vier jaar nieuwe kleding te bestellen is waar wij als vereniging een subsidie op geven dan is de netto bijdrage nul of zelfs negatief.
Help me even … dit snap ik niet. Wat je beschrijft geldt toch ook voor de leden dei WEL komen opdraven?
Ik help je even.... passieve leden zijn dus helemaal geen extra inkomstenbron zoals wordt gesteld.

In sommige gevallen profiteert men zelfs meer dan men bijdraagt. De vraag is of je passieve leden dit voordeel wil bieden. Om dat te doen ben je namelijk als bestuur samen een groep actieve vrijwilligers bezig om dit allemaal mogelijk te maken (door tochten te organiseren, sponsorcontracten te sluiten, pers te genereren, etc).

Passieve leden mag je wel administreren, hun NTFU lidmaatschap verzorgen, voor de kleding organiseer je pasavonden, regelt de uitlevering, evt garantie afhandeling etc etc... Dus je bent er wel druk mee/voor maar netto leveren ze niets op. Niet financieel en ook niet anderszins.

Ik wil de middelen die de club genereert ten gunste laten komen van actieve leden en niet van een stelletje snurkers die enkel hun neus aan het venster steken als er iets te halen is maar duiken als er iets meer dan contributie wordt gevraagd.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 13 mar 2019 22:31

Je punt is duidelijk en ik ben het daar ook helemaal mee eens, maar je moet even een onderscheid maken tussen passieve leden en slapende leden. Die laatste groep betaalt netjes contributie maar laat zich (om welke reden dan ook) helemaal niet zien.

Zo ben ik zelf lid van een club waarvoor ik gewoon jaarlijks contributie betaal maar waarvoor ik, sinds ik fiets, geen tijd meer heb en dus never en nooit nie op kom draven. Aan het eind van ieder jaar overweeg ik steeds het lidmaatschap op te zeggen, maar laat het dan gewoon doorlopen als 'sponsoring' omdat ik die club een warm hart toedraag.

En dat soort leden is het soort waar @Jans het volgens mij in haar post van vanochtend op doelde. :D
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 mar 2019 08:28

Slapende leden zijn eigenlijk donateurs,prima toch valt onder eigen keuze.
Ik ken er meerdere die ik nooit zie op de club.
Kleding gaat bij ons rechtstreeks via Bioracer en afhalen bij de sponsor in de zaak.
Ze worden wel per mail geïnformeerd 1x per maand maar als ik zie hoeveel de mail lezen is dat weer diep bedroevend.
2020 bestaan we 100 jaar en hopen we een eigen accommodatie en trainingscircuit te hebben.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 14 mar 2019 08:45

Joseba schreef: 13 mar 2019 19:11
mhr-zip schreef: 13 mar 2019 11:02 Aan de andere kant, is contributie van slapende leden ook niet gewoon een fijne extra inkomstenbron?
Niet echt, van de ongeveer €50 contributie mogen we er €35 aan de NTFU overmaken. Van de €15 die overblijft hoeven we het niet te hebben. Als een dergelijk passief lid wel komt opdagen als er eenmaal per vier jaar nieuwe kleding te bestellen is waar wij als vereniging een subsidie op geven dan is de netto bijdrage nul of zelfs negatief.
Hoe financier je dan met die 15 euro de ACTIEVE leden? Ik ben heel benieuwd naar je 'financieringsmodel' van zo'n vereniging.

Het lijkt mij waardevol om je leden mee te nemen in hoe je alles financiert, waarschijnlijk doe je dat elk jaar in de ALV of in het verslag van de penningmeester (wat mogelijk niemand leest). Maar praktischer wil ik als lid wel graag weten of ik iets doe waar de club onder lijdt of juist niet.

Gesubsidieerde kleding? Daar kies je als club toch voor? Die mensen rijden mogelijk niet 's ochtends met je groepje mee, maar rijden wel andere momenten in die kleding. Daar hebben je sponsoren toch ook aan bijgedragen? Een hoop slapende leden ga je waarschijnlijk niet actief krijgen, hooguit zeggen ze op en verschraal je je ledenaantal.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 mar 2019 09:32

wouterf schreef: 14 mar 2019 08:45
Hoe financier je dan met die 15 euro de ACTIEVE leden? Ik ben heel benieuwd naar je 'financieringsmodel' van zo'n vereniging.
Niet.

Belangrijkste inkomsten zijn shirtsponsoring, evenement sponsoring, overige sponsoring en subsidies. Dat is ook precies mijn punt. Deze inkomsten worden gegenereerd door het actieve deel van de club.

De kledingsubsidie is inderdaad een keuze, deze is ook al wat teruggeschroefd. Momenteel kunnen leden eenmalig een vijfdelige set aanschaffen voor €150 waar inkoop een bedrag van €205 tegenover staat, een subsidie van €55 p.p. Eenmaal in de vier jaar betekent dit dus 300 x €55 = €16.150 aan subsidie.

We zien rondom de komst van nieuwe kleding vaak een aanwas van nieuwe leden (die overigens wel lid blijven in de jaren daarna). Als ik kijk naar het aantal mensen dat gebruik maakt van dat aanbod is dat vele malen groter dan de groep actieve leden. Je bent dus als vereniging cadeautjes aan het uitdelen aan mensen die verder niets voor de club doen.

Ik zoek een goede manier om door actieve leden gegenereerde opbrengsten ook terecht te laten komen bij de actieve leden. Als er dan vervolgens slapende of passieve leden zijn die netto geld opleveren zou daar geen moeite mee hebben.

Seriph
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 jul 2014 13:21

Seriph 14 mar 2019 16:02

Hoezo cadeautjes aan het uitdelen? Een lid betaalt contributie en mag daardoor kleding met korting kopen. Of het lid wel of niet actief mee fietst maakt dan toch niks uit? Of hebben jullie neven inkomsten van actieve leden uit bijvoorbeeld de bar of betalen voor andere activiteiten?

Dat ik lid werd kon ik eenmalig met grote korting een jasje, een broek en een paar sokken kopen. Dit wordt gesponsord door de club (denk ik) Verdere aanschaf van kleding weet ik niet hoe dat zit. De prijzen zijn in elk geval niet heel hoog, De kleding is goed maar geen hoogstaand materiaal. Hun korte bib is te doen maar op een lange rit trek ik dan toch liever een andere broek aan. Hun jersey is een jersey, Mijn dikke buik heeft er wat moeite mee maar dat is met alle jerseys. De sokken zijn te klein maar dat heb je met maat 48. De armstukken zijn dan wel weer te lang maar dat mag de pret niet drukken.

De rest heb ik geen ervaring mee want nooit gedragen,

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mar 2019 16:56

Seriph schreef: 14 mar 2019 16:02 Hoezo cadeautjes aan het uitdelen? Een lid betaalt contributie en mag daardoor kleding met korting kopen. Of het lid wel of niet actief mee fietst maakt dan toch niks uit? ...........
Hoe kortzichtig kan je zijn.
Sommige clubs willen persé de grootste zijn en leggen, om dit te bereiken de lat zo laag dat iedereen er over kan.
Als je lid wil zijn van een club heb je rechten en plichten, een beetje zoals in het echte leven. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of de rechten (lees voordelen) opwegen tegen de verplichtingen.

Jammer genoeg zijn er in de echte samenleving ook hoe langer hoe meer mensen die steeds hameren op hun rechten en dan even hun plichten uit het oog verliezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 14 mar 2019 17:04

Joseba schreef: 14 mar 2019 09:32
wouterf schreef: 14 mar 2019 08:45
Hoe financier je dan met die 15 euro de ACTIEVE leden? Ik ben heel benieuwd naar je 'financieringsmodel' van zo'n vereniging.
Niet.

Belangrijkste inkomsten zijn shirtsponsoring, evenement sponsoring, overige sponsoring en subsidies. Dat is ook precies mijn punt. Deze inkomsten worden gegenereerd door het actieve deel van de club.

De kledingsubsidie is inderdaad een keuze, deze is ook al wat teruggeschroefd. Momenteel kunnen leden eenmalig een vijfdelige set aanschaffen voor €150 waar inkoop een bedrag van €205 tegenover staat, een subsidie van €55 p.p. Eenmaal in de vier jaar betekent dit dus 300 x €55 = €16.150 aan subsidie.

We zien rondom de komst van nieuwe kleding vaak een aanwas van nieuwe leden (die overigens wel lid blijven in de jaren daarna). Als ik kijk naar het aantal mensen dat gebruik maakt van dat aanbod is dat vele malen groter dan de groep actieve leden. Je bent dus als vereniging cadeautjes aan het uitdelen aan mensen die verder niets voor de club doen.

Ik zoek een goede manier om door actieve leden gegenereerde opbrengsten ook terecht te laten komen bij de actieve leden. Als er dan vervolgens slapende of passieve leden zijn die netto geld opleveren zou daar geen moeite mee hebben.
Dan hebben jullie gewoon een hele lage contributie, wat op zich leuk is voor de leden, maar ook tegen je kan werken.
Als een lidmaatschap niet veel kost, wordt er ook minder waarde aan gehecht, en dan krijg je meer slapende leden. Als het wat duurder is blijven alleen de renners lid die ook veel tijd met de club bezig zijn, anders is het het geld niet waard. En het budget voor de activiteiten is hoger.
Eventueel kun je ook budget uittrekken voor cursussen, bijvoorbeeld KNWU cursus wegkapitein/WT2, waarmee je vrijwilligers beter maakt in hun werk, en iets teruggeeft voor hun inzet.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 mar 2019 19:53

Lcsmet schreef: 14 mar 2019 16:56
Seriph schreef: 14 mar 2019 16:02 Hoezo cadeautjes aan het uitdelen? Een lid betaalt contributie en mag daardoor kleding met korting kopen. Of het lid wel of niet actief mee fietst maakt dan toch niks uit? ...........
Hoe kortzichtig kan je zijn.
Precies. De opvatting "ik betaal toch dus...." is er eentje die ik graag de wereld uit wil helpen. Ik vind dat je de voordelen van de club verdient door er een actieve bijdrage aan te leveren. Niet door enkel maar te betalen.

Plaats reactie