Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Steken binnenkant knie

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 12 mar 2019 22:31

Rompstabilisatie kan helpen.
Ik denk (maar wie ben ik) dat je kniepijn eerder een gevolg is dan een oorzaak.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 13 mar 2019 00:36

Holle onderrug en voorover gebogen schouders, hier idem.
Gevolg ; veel pijn (eerst ongemak) tussen nek en uiteinde schouder, meerdere keren, na ongv. 50K moeten stoppen tot pijn verminderde en dan terug op gang.Ik heb ontdekt dat ik niet recht op de fiets zit maar naar rechts overhel enkel met mijn bovenlijf niet met mijn heupen. Ik denk beiden zelfde kwaal. En dat al een eeuwigheid Ik heb het ontdekt door bij het fietsen naar beneden te kijken en daarbij vaststelde dat mijn fiets overhelde naar rechts (kijk naar beneden en de bovenbuis staat niet loodrecht boven de onderbuis. Even mijn lichaam wat naar links bewogen en de bovenbuis bedekte volledig de onderbuis (zicht)Zolang ik me herinner helde mijn fiets dus over naar rechts.(bij al mijn fietsen) Bij controle van de slijtage van de banden liepen die niet schuin af. Dus conclusie ik zat schuin op de fiets.Om dit te ontdekken heb ik jaren gedaan, dus daar ben ik niet fier op. :oops:

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 mar 2019 07:05

En wat heb je er aan gedaan? 😁 Gewoon er op gelet tijdens het rijden of ook bepaalde oefeningen?

Mja zonder die toevallige foto ging ik het Mss ook niet ontdekt hebben aangezien je ook zelf niet echt ziet hoe je op de fiets zit.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 13 mar 2019 23:12

Vooreerst; het is er nog altijd ook aan de computer.Op de fiets kan ik er niets over zeggen wegens immobiliteit sinds ongv. 2 jaar.Wat ik gedaan heb is 2 x 18 behandelingen bij 3 verschillende kine, haden alle drie een verschillende aanpak.
echt bevredigend resultaat had ik enkel bij diegene die alle handelingen manueel toepaste , maar was ook slechts tijdelijk. Nu pas ik zelf oefeningen toe voor de nek en schouderspieren, wat een beetje helpt. Ik reed met te gespannen houding in de schouders (plus het schuin zitten). Als ik mijn schouders (tijdens het rijden) ontspande voelde ik direct wat beterschap,maar je moet op zoveel letten tijdens het fietsen dat het slechts lukte voor een paar honderden meters om dan terug te hervallen in de verkeerde houding. Het probleem is , als ik wil doorfietsen span ik mijn schouders op.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 mar 2019 23:18

Ja, is dus precies wat ik doe.. Maar een echte oplossing heb je eigenlijk nooit gevonden dus?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 13 mar 2019 23:42

Ja, zo ervaar ik het. Maar misschien als 5x18 beurten zou volgen het wel helpt maar het ziekenfonds laat je al in de steek na 18 beurten (voor de maximale terugbetaling althans). Ik kreeg/krijg maar toestemming van de controle arts voor 18 beurten.Dus deed ik er 18 op het einde van het jaar, gevolgd door 18 in begin van het daaropvolgend jaar, zo kwam ik aan 36 beurten die op mekaar aansloten.
ps. na 18 beurten neemt het remgeld duidelijk toe, behoudens toestemming van de controlerende arts.

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 14 mar 2019 10:33

Bouw dan iets trager op in plaats van al direct te willen doorfietsen? Ik zou liever trager opbouwen maar pijnvrij rijden dan mezelf weer in de prak rijden.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 mar 2019 12:28

bdw schreef: 14 mar 2019 10:33 Bouw dan iets trager op in plaats van al direct te willen doorfietsen? Ik zou liever trager opbouwen maar pijnvrij rijden dan mezelf weer in de prak rijden.
Doe ik ook. Gewoon wat losrijden op 120 watt op zwift.. Het is niet de bedoeling dat ik de lappenmand in ga voor het seizoen nog maar begonnen is.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 15 mar 2019 00:21

O ja, nog een vergeten opmerking ; op de tacx heb ik er geen last van.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 18 mar 2019 11:21

Is de trainingsduur bij jullie het zelfde op de tacx als buiten?
De meeste renners zitten veel korter op de tacx, dus dan hebben de pijntjes geen tijd om te ontwikkelen.

Verder valt mij bij de eerder geplaatste foto ook op dat je je handen bovenop op het stuur hebt, in plaats van op de grips, en dat je allebei je armen volledig gestrekt hebt. Wellicht is dit ook maar een momentopname, maar het duidt op een slecht afgestelde fiets.
Bij een goed passende fiets kun je comfortabel de grips vasthouden, met je armen licht gebogen.
Helaas is het niet op één parameter terug te brengen, het kan zijn dat je stuur te laag staat, of te ver naar voren, of je zadel te schuin gekanteld, en waarschijnlijk nog heel wat andere afstellingen.

Fiets je veel met je handen bovenop het stuur?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 mar 2019 13:46

vermeulen schreef: 18 mar 2019 11:21 Is de trainingsduur bij jullie het zelfde op de tacx als buiten?
De meeste renners zitten veel korter op de tacx, dus dan hebben de pijntjes geen tijd om te ontwikkelen.

Verder valt mij bij de eerder geplaatste foto ook op dat je je handen bovenop op het stuur hebt, in plaats van op de grips, en dat je allebei je armen volledig gestrekt hebt. Wellicht is dit ook maar een momentopname, maar het duidt op een slecht afgestelde fiets.
Bij een goed passende fiets kun je comfortabel de grips vasthouden, met je armen licht gebogen.
Helaas is het niet op één parameter terug te brengen, het kan zijn dat je stuur te laag staat, of te ver naar voren, of je zadel te schuin gekanteld, en waarschijnlijk nog heel wat andere afstellingen.

Fiets je veel met je handen bovenop het stuur?
Ja dat was omdat het lastig begon te worden in die klim dat mijn handen op het stuur en op die manier waren. Ik kan anders wel met gebogen armen bij de remgrepen. Maar idd ik zit korter op de tacx dan op de weg.
Heb eens een foto toegevoegd van eerder op die dag.

Gisteren eens gereden en erop gelet dat ik mijn heup niet naar buiten draai en had idd geen steken. Maar na een uur en half had ik weer de neiging om scheef te gaan zitten met pijn in mijn linker pols en schouders als gevolg.

Ik kan precies die houding niet lang genoeg aan ofzo. Want het eerste uur en half zat ik echt goed zonder ergens last van te hebben.

Ik doe nu een 4 tal weken core oefeningen. Het helpt wel iets, maar Mss doe ik ze nog niet lang genoeg voor echt resultaat?

Nuja vanavond mag ik naar de sportarts hiermee en ga ik vragen naar een fysio.
Bijlagen
IMG_20190318_151218.jpg

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 mar 2019 19:11

Net naar de dokter geweest en mijn rechterschouder en bekken staat hoger.. Mijn knie was idd vastus medialis daar moet ik me niet veel zorgen om maken dat komt weer goed. En er gewoon op letten dat ik mijn heup niet zo naar buiten draai.

Hij heeft me een paar oefeningen mee gegeven om mijn achterkant van mijn schouders sterker te maken..

Wat ik raar vond is dat hij het niet nodig vindt om iets te veranderen aan mijn fiets terwijl hij zegt dat ik zoiezo scheef ga zitten omdat mijn lichaam scheef is.

Moet je dan net niet wel je fiets aanpassen anders blijf ik toch scheef zitten en last hebben van mijn schouders?

Ik heb ook een briefje gevraagd voor de fysio omdat ik naar een fysio-bikefitter zou gaan en daar eens ga luisteren. ( zal dan ondertussen de 3de bikefit zijn en ben het een beetje beu aan het worden)

Fysiek kan ik makkelijk 100km fietsen maar gewoon door die vervelende pijntjes kan ik het niet en is echt frustrerend.

Plaats reactie