Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Leden activeren binnen vereniging en waar loop je als bestuurder tegenaan?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mar 2019 23:48

Nee_Nee schreef: 12 mar 2019 19:26 Dan heet het een sportschool en is het een bedrijf. Ook een businessmodel, maar dan anders. Of is het bedoeld voor rijke kakkers en zodoende klootjesvolk buiten te houden?
Hoezo bedrijf? Ook binnen een vereniging kun je een keuze maken tussen alles zelf doen (als in: 20% actieve vrijwilligers doet alles voor de overige 80% van de leden), of iedereen een paar tientjes meer laten lappen om bestuur en andere vrijwilligers een beetje meer te kunnen ontzien.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 mar 2019 09:34

Financiële stuurmiddelen zie ik ook wel maar wil die kant eigenlijk niet op, is een beetje principieel. We zijn (letterlijk) een vereniging van mensen die samen iets willen doen (als het goed is). We zijn geen bedrijf waar leden zich als consumenten gedragen (ik betaal dus het moet maar geregeld worden).

Een andere gedachte waar ik mee speel is inactieve/passieve leden gewoon het lidmaatschap opzeggen. Mogen zich weer melden als ze wel iets willen betekenen of op zijn minst de bereidheid ertoe bevestigen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 mar 2019 09:42

Joseba schreef: 13 mar 2019 09:34 Een andere gedachte waar ik mee speel is inactieve/passieve leden gewoon het lidmaatschap opzeggen. Mogen zich weer melden als ze wel iets willen betekenen of op zijn minst de bereidheid ertoe bevestigen.
Inactieven en passieve leden zijn toch makkelijke geldschieters?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 mar 2019 09:44

Ik denk toch dat een positieve benadering beter werkt.

Je wilt toch ook geen angstcultuur creëren waarin er verhalen gaan (want die krijg je dan) over dat je eruit geflikkerd kunt worden.
Laatst gewijzigd door scepticus op 13 mar 2019 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 mar 2019 10:39

Volgens mij werkt zowel verplichten als de individuele aanpak prima. Ik ben zelf niet lid van een vereniging, maar mijn 2 kinderen hockey-en, doen aan atletiek en voetbal. Op de hockeyclub draai ik eens in de zoveel tijd een bardienst en mijn vrouw fluit af en toe een wedstrijd waarin mijn dochter speelt. Dat is "verplicht" (al zijn er vast geen consequenties als je weigert), en dat vind ik heel normaal.
Op de atletiekvereniging is er geen sprake van dit soort verplichtingen. Daar werd ik persoonlijk gevraagd door de voorzitter voor een functie waar ik eigenlijk niet zo'n zin in had. Toen ik na een week (door omstandigheden) nog niets van me had laten horen stond 'ie bij me op de stoep voor een kop koffie. :-)
Het resultaat is dat ik weliswaar niet die functie ben gaan vervullen, maar dat ik wel een week later op de MTB voorrijder was bij de jeugd-crosswedstrijd en dat ik nu wekelijks de jeugd train. Functies die ik met heel veel plezier vervul, maar die ik waarschijnlijk niet zo snel was gaan doen als er een algemene mail was uitgegaan met de vraag om vrijwilligers.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 13 mar 2019 10:48

Jans schreef: 13 mar 2019 09:42 ...
Inactieven en passieve leden zijn toch makkelijke geldschieters?
Ja, helemaal mee eens. Daar zou je er juist heel veel van moeten hebben. Zolang ze (op tijd) betalen en niet meedoen aan welke activiteit dan ook. :lol:
Het probleem zit meer in de groep leden die WEL aan georganiseerde activiteiten deelnemen maar te beroerd zijn om zelf eens de handen uit de mouw te steken. :mrgreen:

53x11 schreef: 13 mar 2019 10:39 .... Daar werd ik persoonlijk gevraagd door de voorzitter voor een functie waar ik eigenlijk niet zo'n zin in had. Toen ik na een week (door omstandigheden) nog niets van me had laten horen stond 'ie bij me op de stoep voor een kop koffie. :-)
Het resultaat is dat ik weliswaar niet die functie ben gaan vervullen, maar dat ik wel een week later op de MTB voorrijder was bij de jeugd-crosswedstrijd en dat ik nu wekelijks de jeugd train. Functies die ik met heel veel plezier vervul, maar die ik waarschijnlijk niet zo snel was gaan doen als er een algemene mail was uitgegaan met de vraag om vrijwilligers.
Die ervaring heb ik ook. Op de een of andere manier zijn mensen gevoeliger voor verzoeken om te helpen als ze persoonlijk worden gevraagd. Raar maar waar. ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 13 mar 2019 11:02

Aan de andere kant, is contributie van slapende leden ook niet gewoon een fijne extra inkomstenbron?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 13 mar 2019 11:28

mhr-zip schreef: 13 mar 2019 11:02 Aan de andere kant, is contributie van slapende leden ook niet gewoon een fijne extra inkomstenbron?
Ik ben ook benieuwd naar de visie van de bestuursleden daarop. Ik dénk dat er een onderscheid is tussen a) leden die gebruik maken van de club maar niet actief bijdragen en b) leden die passief zijn maar wel contributie betalen.

Zelf ben ik jarenlang lid geweest van een lokale wieler/toervereniging met een wielerbaan, jeugdtak, renafdeling, toerafdeling etc waar ik weinig gebruik van maakte maar waarbij ik middels mijn lidmaatschap toch enige steun probeerde te geven. Toen ik dus eens werd opgebeld om te polsen voor vrijwilligersactiviteiten op te pakken, heb ik vriendelijk bedankt.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 mar 2019 11:53

Mensen rechtstreeks aanspreken, ze een beetje kennen. ze het idee geven dat ze gezien worden en dan voor een concrete taak, groot of klein, vragen. "zou jij mij kunnen helpen bij ... ...?"

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 mar 2019 19:11

mhr-zip schreef: 13 mar 2019 11:02 Aan de andere kant, is contributie van slapende leden ook niet gewoon een fijne extra inkomstenbron?
Niet echt, van de ongeveer €50 contributie mogen we er €35 aan de NTFU overmaken. Van de €15 die overblijft hoeven we het niet te hebben. Als een dergelijk passief lid wel komt opdagen als er eenmaal per vier jaar nieuwe kleding te bestellen is waar wij als vereniging een subsidie op geven dan is de netto bijdrage nul of zelfs negatief.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 13 mar 2019 19:43

Joseba schreef: 13 mar 2019 19:11
mhr-zip schreef: 13 mar 2019 11:02 Aan de andere kant, is contributie van slapende leden ook niet gewoon een fijne extra inkomstenbron?
Niet echt, van de ongeveer €50 contributie mogen we er €35 aan de NTFU overmaken. Van de €15 die overblijft hoeven we het niet te hebben. Als een dergelijk passief lid wel komt opdagen als er eenmaal per vier jaar nieuwe kleding te bestellen is waar wij als vereniging een subsidie op geven dan is de netto bijdrage nul of zelfs negatief.
Help me even … dit snap ik niet. Wat je beschrijft geldt toch ook voor de leden dei WEL komen opdraven?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mar 2019 19:54

Ja, maar die zuipen dan tenminste aan de bar nog wat omzet bij elkaar ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie