Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Steken binnenkant knie

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mar 2019 20:06

Als jij niet weet of dit een momentopname is, dan weten wij het ook niet. Als je permanent zo rijdt, dan heb je een aardig probleem. Je ziet de pijnpunten dan bij wijze van spreke zo zitten. Knie te ver naar buiten, voet scheef, heup te ver naar buiten, linkerschouder lager dan de recht.
In het kort: je behoort symmetrisch op de fiets te zitten. Zoals de man voor je of de man met het rode jack achter je.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 mar 2019 20:31

Nee_Nee schreef: 11 mar 2019 20:06 Als jij niet weet of dit een momentopname is, dan weten wij het ook niet. Als je permanent zo rijdt, dan heb je een aardig probleem. Je ziet de pijnpunten dan bij wijze van spreke zo zitten. Knie te ver naar buiten, voet scheef, heup te ver naar buiten, linkerschouder lager dan de recht.
In het kort: je behoort symmetrisch op de fiets te zitten. Zoals de man voor je of de man met het rode jack achter je.
Volgens mij rij ik zo als het lastig wordt. En ja aardig probleem.. Het is gewoon een ding dan van er op te letten dat ik het niet doe toch?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mar 2019 20:40

Je zit idd scheef en krom op de fiets.

Laat misschien een kennersoog eens kijken als je op de fiets zit; ieder zou het snel zien als je idd heel de tijd zo scheef op de fiets zit als de foto laat uitschijnen.

Walter

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 mar 2019 20:42

Ja zou wel goed kunnen dat ik het doe hoor. Zou ook verklaren waarom ik begin pijn krijgen na een tijd tussen mijn schouders.

In het begin van een rit zit ik volgens mij goed en recht, maar na het uur heb ik zelf het gevoel dat ik niet meer zo relax zit en dan ga ik wss meer zo gaan rijden.

Zal gewoon kwestie zijn van daarop te gaan letten zeker?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mar 2019 20:49

Het is hier dat corestability van belang wordt. Om correct op die fiets te zitten zijn er meer spieren die in orde moeten zijn dan de benen. En eens dat de energie uit je lichaam op geraakt moeten die spieren ook nog zorgen dat je recht bljjft. En eens je scheef zit krijg je pijn op bepaalde plaatsen en zet je je misschien nog meer scheef om de pijn om te vangen met nog meer last tot gevolg. En dan wordt een pijntje in je schouder misschien een kniepijn terwijl het eigelijk die schouder is die we het eerste probleem is. Een goede kinesist heeft in een paar minuten door welke spieren extra training nodig hebben.

Walter

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 12 mar 2019 11:59

Staat je zadel niet iets te hoog met als gevolg kantelend bekken?
Je linker been doet in ieder geval rare dingen.

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 12 mar 2019 12:13

Ik krijg al pijn van naar die positie te kijken :lol:

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 12 mar 2019 12:46

patrickvb schreef: 12 mar 2019 11:59 Staat je zadel niet iets te hoog met als gevolg kantelend bekken?
Je linker been doet in ieder geval rare dingen.
Geen idee, maar dat gevoel heb ik niet direct. Heb gisteren eens een stukje gereden en als ik er niet op let heb ik idd de neiging om mijn knie naar buiten zoals op die foto te doen. Maar waarom ik dat doe weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 12 mar 2019 13:25

Misschien zit het probleem verderop. Beperking in je heup of het SI-gewricht. Is je mobiliteit ook bekeken bij de bikefit ? Anders eens een Manueel therapeut bezoeken die je heup, SI-gewricht en eventueel je onderrug eens kan bekijken.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 12 mar 2019 15:03

ceon schreef: 12 mar 2019 13:25 Misschien zit het probleem verderop. Beperking in je heup of het SI-gewricht. Is je mobiliteit ook bekeken bij de bikefit ? Anders eens een Manueel therapeut bezoeken die je heup, SI-gewricht en eventueel je onderrug eens kan bekijken.
Ja mobiliteit is bekeken, maar nu je het zegt heb ik daar de laatste week eigenlijk ook pijn op die plaats van het si gewricht

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 mar 2019 19:28

We begonnen met je knie en je m. vastus medialis. Wil dit voor jou een zinvol topic worden (wat ik je gun), dan moet je iets meer huiswerk en zelfonderzoek doen, want raken we aan het dwalen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 12 mar 2019 19:58

Nee_Nee schreef: 12 mar 2019 19:28 We begonnen met je knie en je m. vastus medialis. Wil dit voor jou een zinvol topic worden (wat ik je gun), dan moet je iets meer huiswerk en zelfonderzoek doen, want raken we aan het dwalen.
Mijn knie is blijkbaar de oorzaak van andere dingen.. Dus door dit topic is dit dan wel duidelijk geworden toch? Dingen waar ik geen verband mee ging leggen. En ja zelfonderzoek.. Hoe dan? Als ik dat kon dan kon ik het ook oplossen.

Ik weet dat ik de neiging heb om mijn rechterschouder te gaan optrekken als ik fiets waardoor ik pijn krijg tussen mijn schouders.. Maar dus idd waardoor ik dat doe dan ga ik wss helemaal scheef gaan zitten. Waarom ik die schouder plots ga optrekken na een tijd weet ik niet.

Tijdens de bikefit was uitgekomen dat ik ook een licht beenlengte verschil heb, maar dat mijn bekken dat opvangt en ik dus geen extra zolen moest gebruiken.

Nuja ik ga zoiezo eens naar een fysio moeten denk ik hiermee want mijn houding is helemaal niet schitterend als ik gewoon rechtop sta. Holle onderrug, schouders die te veel naar voor hangen.

Plaats reactie