Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achtercassette schakelt wisselend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 mar 2019 16:58

Ik wilde onlangs het bergverzet uit mijn cassette halen zodat ik mijn t14 terug kon zetten. Vreemd genoeg (voor mij) wordt de body iets dikker bij het midden. Het bergverzet is daarop gemaakt. De cassette met vaste tandwielen echter niet waardoor ik het niet lekker gemonteerd kreeg.
Ik heb alles teruggezet zoals het was met bergverzet maar kreeg de cassette nu niet goed meer vast met alle vullingen er tussen. Ik heb nu 1 vulring weggelaten.
Het vreemde is nu dat de ketting op de cassette overslaat als ik voor het kleine blad fiets maar niet als ik voor op het grote blad fiets. (compact 9-speed 105)

Is het toch een afstellingsding of moet ik het ergens anders zoeken?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mar 2019 17:38

Ketting niet verandert?

Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met je 'bergverzet'. Zijn dat een bepaalt aantal cassette kransjes die samenhoren/vast zitten aan elkaar? Niet een volledige cassette?

Wat bedoel je met "body iets dikker bij het midden"; shimano compatibele bodies zijn toch allemaal gelijk? Daar zit toch geen dikker stuk in? Fotootje?

Walter

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 mar 2019 17:55

Het bergverzet is een los tandwiel met extra tanden. Direct ernaast zitten vijf a zes tandwielen vast aan elkaar.
Het losse tandwiel heeft een afwijkende vorm waardoor deze goed op (over) de body past. Het tandwiel omsluit de taps toelopende vorm van de body.

Het taps toelopende stuk lijkt op dit effect waarbij dit voorbeeld direct een andere dikte krijgt loopt het bij meer schuin van dun naar dik.
https://hwimages.beslist.net/beslist-im ... 148571.jpg

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mar 2019 19:01

De foto is een gewone shimano body.
Bij een 9 speed cassette komen de kransjes 'over' de body? Ik dacht dat dit pas bij een 11 speed zo is.
Fotootje?

Walter

Plaats reactie