Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Superop

Johansson
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jul 2015 18:17

Johansson 06 mar 2019 21:05

Hoi,

Ik vraag me af iemand op dit forum Superop gebruikt (supercompensation optimizer) om trainingen te plannen. Zoja, wat zijn jullie ervaringen?

https://www.super-op.com/en/

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 07 mar 2019 08:21

Ik zou er zelf nooit voor betalen, omdat het met een PMC ook prima mogelijk is om je training te timen. Dat gezegd hebbende blijft het erg lastig om een bepaalde format te gebruiken voor een individu. Bijvoorbeeld als jij week op bed ligt met griep, zal dat systeem denken dat jij lekker uitgerust bent, terwijl je lichaam erg vermoeid is om die ziekte te bestrijden. Ook bijvoorbeeld krachttraining heeft invloed op je fitheid, alleen dat zie je vaak niet terug in een PMC of zo'n Superop. Dus het blijft maatwerk en dan zal PMC (die gratis wordt aangeboden) voldoende mogelijkheden bieden.
Laatst gewijzigd door Power84 op 08 mar 2019 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Johansson
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jul 2015 18:17

Johansson 08 mar 2019 07:07

Ik ben het met je eens dat het maatwerk blijft. Een compleet systeem (zonder personal trainer) dat alle waarden, ziekte, hoeveelheid slaap e.d. meeneemt in de trainingsadviezen lijkt me niet realiseerbaar. Al denk ik wel dat als je ziek bent, je bloeddruk en hartslag negatief beinvloed worden en dat je een negatief trainingsadvies zou krijgen van Superop. Maar ze schrijven dat je bij ziekte de waarden niet moet registreren, om zeg maar het "algoritme" niet te invloeden met onbetrouwbare waarden... Een PMC lijkt me wel lastiger in de winter, als je meerdere indoortrainingen doet zonder vermogensmeter. Ik denk dat je met zowel een PMC als een Superop circa 2-3 maanden metingen moet doen, om betrouwbare resultaten te krijgen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 mar 2019 08:19

Nou volg ik toch al aardig de trainingmethoden en middelen. Maar wat is "PMC"?
Een snelle google levert met op:
"PMC may refer to: Contents. 1 Computing; 2 Municipal corporations; 3 Places; 4 Publishing and entertainment; 5 Science and medicine; 6 Military; 7 Other uses ... "

En google met PMC training, kom ik op trainen van business skills ed.

Het zal ongetwijfeld een heel erg logische afkorting zijn van iets. waarschijnlijk beginnend met "personal" ofzo.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 08 mar 2019 10:18

Performance management chart

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 08 mar 2019 10:30

Johansson schreef: 08 mar 2019 07:07 Ik ben het met je eens dat het maatwerk blijft. Een compleet systeem (zonder personal trainer) dat alle waarden, ziekte, hoeveelheid slaap e.d. meeneemt in de trainingsadviezen lijkt me niet realiseerbaar. Al denk ik wel dat als je ziek bent, je bloeddruk en hartslag negatief beinvloed worden en dat je een negatief trainingsadvies zou krijgen van Superop. Maar ze schrijven dat je bij ziekte de waarden niet moet registreren, om zeg maar het "algoritme" niet te invloeden met onbetrouwbare waarden... Een PMC lijkt me wel lastiger in de winter, als je meerdere indoortrainingen doet zonder vermogensmeter. Ik denk dat je met zowel een PMC als een Superop circa 2-3 maanden metingen moet doen, om betrouwbare resultaten te krijgen?
Ik fiets in de winter ook veel op mijn winterfiets zonder powermeter. Het klopt dat dan je TSS niet wordt geregistreerd en dus je PMC uit de maat gaat lopen. Daar heb ik het volgende voor opgelost:

TRIMP score is een waarde die vergelijkbaar is met TSS op basis van hartslagzones. Natuurlijk is het niet zo accuraat als TSS, maar het komt in de buurt. Wanneer ik een rit met de powermeter rij krijg ik in Golden Cheetah zowel TSS als TRIMP te zien. Beide scores gooi ik al geruime tijd in excel om te zien wat de correlatie is tussen beide. Op dit moment is de correlatie 0.94 bij vergelijkbare ritten. Dus een TRIMP score van 50 zal gemiddeld zo'n 47 TSS zijn. In de winter rij ik voornamelijk rustige duurritjes op de winterfiets, dus vergelijk ik ook alleen maar dezelfde soort ritten. De interval trainingen doe ik in de winter meestal op de tacx.

Met die kennis kan ik de TRIMP score van een rit handmatig aanpassen naar een TSS score. Door rekening te houden met de correlatie, zit ik er de ene keer een beetje boven en de andere keer een beetje onder..maar dat is niet zo spannend voor ons, we hoeven niet mee de Tour te winnen ;)

Hier staat meer info: http://velopower.nl/index.php/blog/12-tssschatten

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 mar 2019 11:48

Critic schreef: 08 mar 2019 10:18 Performance management chart
thanks (Y)
verzamelnaam dus voor datgene wat strava, trainingpeaks, etc je aanleveren over je vorm en vermoeidheid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 08 mar 2019 12:49

MarkVeenstra schreef: 08 mar 2019 11:48
Critic schreef: 08 mar 2019 10:18 Performance management chart
thanks (Y)
verzamelnaam dus voor datgene wat strava, trainingpeaks, etc je aanleveren over je vorm en vermoeidheid.
https://www.trainingpeaks.com/blog/what ... ent-chart/

Johansson
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jul 2015 18:17

Johansson 08 mar 2019 19:44

Power84 schreef: 08 mar 2019 10:30
Ik fiets in de winter ook veel op mijn winterfiets zonder powermeter. Het klopt dat dan je TSS niet wordt geregistreerd en dus je PMC uit de maat gaat lopen. Daar heb ik het volgende voor opgelost:

TRIMP score is een waarde die vergelijkbaar is met TSS op basis van hartslagzones. Natuurlijk is het niet zo accuraat als TSS, maar het komt in de buurt. Wanneer ik een rit met de powermeter rij krijg ik in Golden Cheetah zowel TSS als TRIMP te zien. Beide scores gooi ik al geruime tijd in excel om te zien wat de correlatie is tussen beide. Op dit moment is de correlatie 0.94 bij vergelijkbare ritten. Dus een TRIMP score van 50 zal gemiddeld zo'n 47 TSS zijn. In de winter rij ik voornamelijk rustige duurritjes op de winterfiets, dus vergelijk ik ook alleen maar dezelfde soort ritten. De interval trainingen doe ik in de winter meestal op de tacx.

Met die kennis kan ik de TRIMP score van een rit handmatig aanpassen naar een TSS score. Door rekening te houden met de correlatie, zit ik er de ene keer een beetje boven en de andere keer een beetje onder..maar dat is niet zo spannend voor ons, we hoeven niet mee de Tour te winnen ;)

Hier staat meer info: http://velopower.nl/index.php/blog/12-tssschatten
Erg interessant! Ik zal me hier eens in verdiepen, bedankt.

Plaats reactie