Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Lid van wielerclub en waarom wel/niet?

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 06 mar 2019 12:04

De Tukker schreef: 05 mar 2019 15:50
Edwardfotografie schreef: 05 mar 2019 15:46 Maken jullie nog onderscheid tussen een officiële club (met koersen zoals ik lees) of een plaatselijk cafeclubje?

Of is dat 1 pot nat?
Ik ging bij het starten van dit topic uit van een officiële club (een vereniging) die bijvoorbeeld is aangesloten bij de NTFU/KNWU. Zo'n kroegclubje zie ik als een vriendengroep die samen gaan fietsen. Die hebben meestal ook geen lelijke teamkleding vol sponsornamen :-)
En dan is er nog het verschil in een KNWU-club (echte wielervereniging, die zich met wedstrijd gericht fieten bezig houdt) en een NTFU-club (een toerclub).
In deze discussie ontbreekt nog dat zonder de clubs uit beide geledingen er nauwelijks laagdrempelige wedstrijden en tochten zouden zijn. Ook een argument om lid te zijn.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 06 mar 2019 12:23

Ben ooit wel lid geweest van een vereniging maar na 3 jaar bleek dat een beetje aflopende zaak voor mij, het werd ook steeds groter en onpersoonlijker. Er vormen dan groepjes in de groepjes en daar had ik geen zin meer in. Nu fiets ik wel weer met mensen uit een groep/vereniging maar dat is meer vrijblijvend, ook als ik uitgenodigd worden bij deze groep zal ik daar eerst eens over nadenken. Maar ook het betalen om bij een vereniging te mogen fietsen vind ik altijd al wat apart, aangezien je er in mijn ogen niets voor terug krijgt

Zoals Piet hierboven zegt, in een groep ben je ook mede verantwoordelijk voor een andermans gedrag. Dit houd mij vaak tegen om met meer dan 4 man te gaan fietsen

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 06 mar 2019 14:39

Wij hebben hier in mijn woonplaats een vrijblijvende groep van fietsliefhebbers, vallend onder Cyling Expresso.
Dat is een facebook achtig inititaitief ....onder de mom, meedoen mag, kost niets, je fietst op eigen risico en onder begeleiding van een wegkapitain.En hou je aan de regels.Idioten die bv afsnijden en niet stoppen voor anderen die voorrang hebben.....kunnen beter wegblijven.Veiligheid en respect voor andere weggebruikers telt als hoogste uitgangspunt.
2 groepen. Toch wel aardig doortrappen.

Nadeel van groepen vindt ik persoonlijk.
-te hard/te veel inspanning tegen de wind vooral. Ik trap me de lazurus met 25 km gem tegen de harde wind:)
-je moet zo " verdomd" opletten, want je zit zo tegen een voorligger aan.
-het passeren en steeds dat geroep.Dat vind ik nog het ergste. Tegenliggers! Auto's! Van Achteren! En dan door hele rustige dorpjes maar roepen.Ik denk dan altijd.Waarom fietsen we nu niet gewoon met een rustig gangetje en achter elkaar aan ipv van 2 bij 2.
-je moet je houden aan het groepsgebeuren(zoals pauze's/begin en eindtijd)
-je " geniet" veel minder van de omgeving, omdat je hard gaat en zo moet opletten.
-en je moet steeds maar weer kleine gaatjes dichtrijden na bochten e.d. Nooit eens op 1 tempo lekker fietsen. Het is ook meer interval erbij.Daar ontkom j e niet aan in een groep.

kortom ik ben geen groepmens in fietsverband, terwijl ik wel altijd bij het voetbal betrokken ben geweest.

Hele positieve groepservaring was:
we hebben eens van het werk met 17 man de 11 stdentocht gereden en daarvoor wat geoefend als training.
Dat ging zo lekker relaxt(gem hooguit 22-23km) Lekker rustig fietsen.Zo moet het eigenlijk.(tijdens de training en tocht zelf).
Maar die fietsgroepen, fietsen toch ook vaak met een sportieve(re) reden en uiteaard omdat ze het gezellig vinden.Dat moeten we zeker niet vergeten.

en voordelen zijn er ook natuurlijk:maar dat is (al) aan anderen.

Fabrieken hadden hier tientallen jaren terug (jaren 60/70 en 80 tig zeg maar)wel behoorlijk wat fietsgroepen.(collega's onder elkaar).
Hele lange tochten die ze maakten op zaterdag.Je verbaast je nog over de afstanden.15o km was niets of het Ijsselmeer even om :shock:
Meeste arbeiders hadden huurhuizen en op zaterdag was een vrije dag.
Niet veel te klussen aan het (huur)huis dus en je vrouw was de hele week toch thuis voor de kinderen en het huishouden.Zaterdagmorgens ging die de stad in en jij hebt lekker je eigen tijd.Of je moest eens mee met de kinderen als die moesten te sporten.(voetbal natuurlijk/andere sporten deden de arbeiders niet en kaatsen vanzelf in het seizoen).
Je ging niet met je vrouw de stad in.Ben je belazerd.

Dus op zaterdag:Ontspanning voor den echte hardwerkende (friese)arbeider :
fietsen of vissen,
of naar het voetbal.(om te kijken)en naar het kaatsen ook(in het seizoen).
Ook een groepsgebeuren-activiteit...., maar wat minder inspanningen.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 06 mar 2019 14:50

Ik ben vorig jaar lid geworden van een fietsclub (CSG in Groningen). Waarom? Ik wil af en toe wel wat gerichter trainen om te kijken of ik mijzelf nog wat meer kan pushen. Tot nu toe fiets ik alleen mee op de dinsdagavond. Ritten op zondag lukt mij qua tijd niet aangezien ik ook nog een gezin heb én ook graag op de ATB fiets.
De kleding van CSG is mooi neutraal en heeft geen sponsoren. Dus dat is wat mij betreft wel fijn.
Naast de training op dinsdag (in het zomerseizoen) fiets ik veel solo. Met name woon-werk verkeer. De kortste route is 10km, mijn standaard is (was) 20km en afhankelijk van weer/zin wordt dat nog wel eens uitgebreid.

Beiden vind ik lekker om te doen. De clubtraining om mijzelf te meten aan wat jonge/snelle jongens en solo omdat ik dan de tijd en duur zelf kan bepalen.
Mijn Strava

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 06 mar 2019 15:09

nijkie schreef: 05 mar 2019 23:21
Spykerracing90 schreef: 05 mar 2019 13:38 ...
Bij een officiële club zijn er regels en wegkapiteins die opgeleid zijn door een gecertificeerde instructeur.
Bij onze club wordt daar veel aandacht aangeschonken en gaat het prima.
Het gaat niet alleen om het rijden maar er meer bij kijken om een groep goed te begeleiden.
Ongetwijfeld, maar hoe goed je ook bent opgeleid, op enig moment ga je zelf e.e.a. op je eigen manier interpreteren en naar eigen inzicht handelen. Dat kan een verbetering zijn, maar dat is zeker niet altijd zo.

Waar ik me sterk aan erger in mijn omgeving zijn de grote groepen die zich over compleet ongeschikte paden breed uitwaaieren, andere verkeersdeelnemers slechts beperkt de ruimte geven en boos worden als er toch andere fietsers en wandelaars blijken te zijn.

Dit is de wegkapitein toch zeker aan te rekenen, er zijn genoeg andere paden die wél geschikt zijn voor grotere groepen. Als je dan toch over de kleine paden wilt, prima, maar pas je dan aan aan de andere weggebruikers of ga alleen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 06 mar 2019 15:31

Geen club.

Rij (in principe) iedere zondag een (niet al te fanatiek) rondje met wat vrienden, en een enkele keer ad hoc door de week ook nog een keer alleen. Daar heb je geen club voor nodig

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 06 mar 2019 16:05

Fiets altijd alleen. Wil geen lid worden van een club vanwege de "verplichtingen" en het vaak voorkomende niet door mij gewenste gedrag waarvan ik geen deel wil uitmaken.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 06 mar 2019 16:21

Sinds ik in mijn huidige woonplaats woon lid vanmijn huidige club. Een aantal redenen, de belangrijkste voor het aanmelden op dat moment was om meer mensen uit de omgeving te leren kennen. Dat is wel redelijk gelukt!

Ben nog steeds heel blij dat ik lid geworden ben, ik ben nu ook bestuurslid geworden. Ik ga echt niet zeggen dat we altijd helemaal netjes rijden, maar dat er uit de omgeving van andere clubs mensen bij ons lid worden vanwege het sociale karakter tijdens het rijden. Aangezien we geen opgeleide koerskapiteins hebben is dat wel een compliment. Er wordt gereden op woensdagmiddag (pensionado's), woensdagavond (4 groepen) en op zaterdagmiddag en zondagochtend. Verplichtingen om er te zijn bestaan niet, behalve als je koerskapitein voor die dag bent.

Snelheden verschillen tussen 25gem (dames) tot voor de A op woensdagavond zelfs 38 gemiddeld. Op elke clubrit is het samen uit en samen thuis, dus als het te hard gaat dan gaat er een tandje af! Alleen op woensdag is het de laatste 10km een beetje (soms heel erg) koers. Er wordt dan afgesprint het tempo gaat daarvoor al aardig de hoogte in. Meestal blijven we tot 2 a 3 km voor het eind helemaal bij elkaar. Op zaterdag/zondag wordt er wel eens afgesprint maar dan zonder 10km koers ervoor.

Er wordt (terecht) wel van je verwacht dat deze clubritten in clubkleding gereden worden. gelukkig is deze vrij rustig met slechts vier kleuren en 6 sponsors. Die kleuren is inclusief sponsor logo's.

De clubritten zijn voor mij persoonlijk ook een belangrijke vorm van variatie. Alleen heb ik er wat meer moeite mee om echt te pieken. Dus dan kan dat mooi tijdens het kopwerk en sprinten. Zowel snelheid als intensiteit (soort blokken), misschien niet de meest effectieve methode maar het werkt voor mij! En ik kom zo af en toe nog eens ergens waar ik alleen zelden heen fiets. Plus er is een leuke trip naar limburg en het buitenland!

De bezwaren over groepen die hierboven genoemd worden zijn allemaal vallide. Er zijn weleens dagen dat een clubrit druk bezocht wordt, 30 man bijvoorbeeld. Dan wordt deze groep in twee of drie opgesplitst. Daarbij probeer ik altijd te zorgen dat de groep netjes blijft rijden. Het gaat gelukkig vaak goed!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 06 mar 2019 16:38

Ik fiets altijd alleen, dat is al gevaarlijk genoeg. Ik zie echt de voordelen niet van een club. Wat heb je aan 2 uur aan 35km/h in peleton te rijden. Ik bepaal zelf wanneer, waar, hoeveel, hoelang en hoe snel ik rijd. Fietsen is vrijheid voor mij,

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 06 mar 2019 16:50

Dat stuk/zijn ervaring... van laurent87 heeft ook zijn charme.
Mijn compliment daarvoor en dat je inzet toont.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 06 mar 2019 19:06

codex schreef: 06 mar 2019 16:50 Dat stuk/zijn ervaring... van laurent87 heeft ook zijn charme.
Mijn compliment daarvoor en dat je inzet toont.
Dank je wel! Iedereen vooral zijn eigen ding, ik rij ook heel veel alleen. ongeveer 20% van de tijd met de fietsclub, Twee heel soms drie keer per week, aangezien ik vorig jaar bijna 18.000km had ga ik dat niet redden met die twee/drie keer :D
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 06 mar 2019 20:59

De reden dat ik blijf twijfelen is dat ik angst heb om te vallen.. Het zou ook niet echt een koersclub zijn maar gewoon toeren aan een 30km/h.

Wel jammer dat ik geen fietsvrienden heb van mijn niveau.. Degene die ik ken zijn er die gemiddeld 32 solo rijden dus daar val ik nog enkele jaren uit de boot. Ik zou veel liever met een groepje van max 4 rijden dan in een bende van 15 maar ja..

Plaats reactie