Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 01 mar 2019 10:28

Ik ga dit seizoen voor het eerst met een tubular disc wiel triathlons rijden. Wat zijn de opties mocht ik lek rijden in een wedstrijd? De hele tube vervangen kost te veel tijd (heb er immers nog geen ervaring mee, dus lijkt mij niet handig als je barstensvol adrenaline zit) en schijnt niet praktisch te zijn omdat de kans groot is dat de tube er vanaf loopt. Ik zat nu te kijken naar sealant, maar de meeste spuitbusjes (liefst spuitbus, want dat scheelt weer co2 patronen onderweg) en flacons lijken niet op een disc te passen. Je hebt ze klaarblijkelijk wel met een slangetje, maar ik heb geen idee of dit werkt.
Zijn er nog alternatieven. Ik snap dat het afhankelijk is van het soortement lek en dat de kans bestaat dat de wedstrijd gewoon klaar is, maar niet geschoten is altijd mis. En kun je naderhand nog met een succesvol gedicht lek rijden met die tube of gewoon meteen vervangen bij thuiskomst?

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 01 mar 2019 11:39

Volgens mij het grootste misverstand over het gebruik van tubes: vervangen onderweg is echt niet zo complex. Lekke tube loswrikken en nieuwe erop, co2 erop en rijden. Tubes zijn zo gemaakt dat ze onder druk echt al strak om je wiel spannen, dus bij enige voorzichtigheid gaat die er niet zo snel af. Zeker niet als de reservetube al van een laag lijm is voorzien. Bij contact met het velgbed, waar ook nog lijmresten aan zullen hangen, zal de lijm aan elkaar hechten.

Als reservetube wordt hier vaak een smalle, compacte tufo aanbevolen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 mar 2019 12:13

Je loopt tegen de beperkingen aan van tubes.
Ik zou zeggen dat tubes enkel zijn als je onderweg assistentie kan hebben . Indien niet lopen de zaken die je moet doen om een lekken op te lossen serieus op.
Voor scheuren in je band zou je beter een reserve tube meenemen. Voor kleine lekken kan je met spuitbus...
Dus je zou al een reserve tube en spuitbus moeten meenemen. En idd; die reserve tube zit dan niet even goed op velg vast....

Ik zou eerder je gebruik van tubes in vraag stellen. En als je weet dat de rolweerstand niet absoluut beter is bij tubes.... (en je met reserve tube en spuitbus weer meer gewicht mee sleurt...)
Walter

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 01 mar 2019 14:10

Thanks voor de reacties:

@JDW > Ik ga denk ik beide ga meenemen dan. Voor een sprint of OD is het gewoon klaar, maar voor een halve is een paar minuten tijdverlies weliswaar zonde, maar beter dan uitstappen. Zeker als je 350 euro deelname hebt betaald. Ik ga dan eerst voor de spuitbus en als dat niet goed is, dan de reserve tube.

@Walter > Ik had liever een clincher, maar de keuze in betaalbare carbon diskwielen is zeer beperkt. In mijn geval kwam ik bij een aanbieding waarbij het kostenverschil dermate hoog was, dat ik toch voor een tube gekozen heb. Ik snap dat het niet ideaal is in wedstrijden, maar goed, een binnenband verwisselen duurt ook wel even, althans wel als ze zo gigastrak om de velg zitten zoals bij mij.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 mar 2019 20:05

Ik ga er even inspringen :

* als wieler liefhebber/toerist en af en toe een koerste gedurende de zomer rij ik bijna altijd op tubes. Dus ca 90% van de tijd. Vittoria's Grapheen / Conti Competition / Schwalbe - allemaal geprobeerd en getest. Lekrijden is geen probleem, volgwagen is niet nodig mits er geen scheur van 2 centimeter gereden wordt maar dan ben je met de meeste clincher banden ook wel uitgepiest.

Zelf gebruik ik bij lekrijden sealant van Orange Sealant - en dan de gewonde versie / niet de endurance welke dikker is. De afgelopen 3 jaar zijn er bij ons thuis 3 lekke tubes gereden. 2 van mijzelf en 1 van mijn zoon. In alle keren zijn we met ca 5 minuten weer op pad, en zijn de tubes zeker de rest van het seizoen tegen lekrijden beschermd. Dus een nieuwe tube plaatsen is niet nodig.

Ik neem een 50ml flesje mee wat ruim genoeg is om een lek voor en achter te dichten want ik heb nooit meer gebruikt dan 20-30 ml. Gewoon binnenventiel eruit en een beetje sealant met het slangetje over het ventiel inspuiten. Dan wiel even rond draaien en oppompen met een CO2 patroon.

Zelf ben ik een grote tegenstander van pitsstop van Vittoria ( maakt er een grote zooi van bij niet juist gebruiken , en hard uit in de tube over een maand of 2 en vernietigd de tube. Zo ook sommige andere sealant zoals Tufo Extreme.

Hier mijn grote voorraad ( rechts ) een thuis flesje ( midden ) en het 50 ml containertje welke ik meeneem als ik op pad ga.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 01 mar 2019 22:18

Dan gaat 'm dat worden Rene! Dank voor de reactie. Ik had een test gelezen waar deze Orange en Bontrager er het beste uitkwamen. Ik had mijzelf blind gestaard op een 2-in-1 oplossing, maar eerst vullen en daarna opblazen scheelt ook niet veel tijd. Een paar minuten op een halve triathlon is jammer, maar tegelijkertijd, ik doe toch niet mee voor de prijzen. Dan is finishen (ook met tegenslag) altijd mooi.

Ik rijd nu overigens op Vredestein freccia pro tricomp. Mijn clinchers zijn de GP4000's maar qua tubes zijn die Vredesteins goed betaalbaar en kregen wel goede reviews.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 03 mar 2019 08:23

rene schreef: 01 mar 2019 20:05 Zelf gebruik ik bij lekrijden sealant van Orange Sealant......
Waar koop je dat spul ?
YFood !!!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 mar 2019 10:52

@ Cees , bij Tredz online bikeshop in Engeland.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 03 mar 2019 14:07

rene schreef: 03 mar 2019 10:52 @ Cees , bij Tredz online bikeshop in Engeland.
Thx Rene, besteld!
YFood !!!

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 05 mar 2019 11:25

Ik lees bij veel alternatieven dat een sealant niet bedoeld is voor reparatie, uitsluitend ter preventie. Bij jou met Orange Seal werkt dit dus wel? Ik wil het er best preventief inspuiten, maar ben bang daarna de band niet meer opgepompt te krijgen door een verstopte ventiel (oid). Of moet ik dan ook weer een apart ventiel (al dan wel of niet verwijderbaar) hebben. Volgens mij kan nu alleen de kern er uit.

En vanwege de verkrijgbaarheid (ben nu bij Wiggle aan het bestellen) zijn alternatieven als Joe's, Stan's, Caffelatex, Muc off, Bontrager, etc. enigszins gelijkwaardig, of is dit toch minder? Testen die ik vind zijn vrij wisselend. De ene keer staat een merk bovenaan en de andere keer weer onderaan. De verzendkosten bij Tredz vallen wel mee (5 pond) maar als ik iets gelijkwaardigs "gratis" kan meestellen bij Wiggle is dat natuurlijk altijd fijn. Ik blijf een Nederlander ;)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mar 2019 12:00

Ivm latex in je tubes: ik gebruik het ook (stans no tubes). Werkte aktijd perfect op 1 keer na; en als je 10 minuten voor een belgisch kampioenschap de banden nog eens oppompt, en dan je latex bescherming het begeeft is het even paniek...

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 05 mar 2019 13:59

ic3d schreef: 05 mar 2019 11:25 Ik lees bij veel alternatieven dat een sealant niet bedoeld is voor reparatie, uitsluitend ter preventie. Bij jou met Orange Seal werkt dit dus wel? Ik wil het er best preventief inspuiten, maar ben bang daarna de band niet meer opgepompt te krijgen door een verstopte ventiel (oid). Of moet ik dan ook weer een apart ventiel (al dan wel of niet verwijderbaar) hebben. Volgens mij kan nu alleen de kern er uit.
Als je oppompt en je hebt het er preventief in gekiept, ventiel op 12 uur en dan oppompen.
YFood !!!

Plaats reactie