Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Verende vork vervangen door een vaste?

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 07 apr 2011 16:30

De verende voorvork (RS Pilot SL) van mijn Trek 6500 heeft het helaas begeven en moet dus worden vervangen. Omdat ik over 1 of 2 jaar een nieuwe MTB aan wil schaffen, wil ik nu niet al teveel geld uitgeven.

Ik twijfel nu of ik een vaste vork zal nemen (vanaf ca. 40 Euro) of toch een verende (dan de keuze tussen RS Dart 1, 2 of 3: vanaf ca. 100 tot 150 Euro).
Ik gebruik de MTB 's winters voor toertochten in de bossen en 's zomers voor weekendjes Ardennen of Sauerland.

Kernvraag is denk ik of het comfort van een goedkope (dus zware) verende vork opweegt tegen het voordeel van een lichtgewicht vaste vork.
En kán je een verende vork überhaupt vervangen door een vaste, of verandert dan het hele karakter van de fiets?

Graag jullie advies.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 apr 2011 17:07

Misschien dat je 2e hands een fatsoenlijke verende vork kunt vinden (op het mountainbike forum bijv.).

Een vaste vork kan wel, maar daar zul je anders mee om moeten gaan dan met een verende en de vraag is of dat je dat wilt. Sneller zul je met een vaste zeker niet zijn.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 08 apr 2011 00:10

RedBull-Erik schreef:...
En kán je een verende vork überhaupt vervangen door een vaste, of verandert dan het hele karakter van de fiets?
...


Je 'moet' rekening houden met de lengte van je huidige vork, van axle to crown. Een andere lengte verandert de balhoofdhoek, wat misschien niet gewenst is.
En afhankelijk van het bouwjaar van je frame, de diameter van de stuurbuis: 1 inch of 1 1/8 inch.

Ik zou de RS Darts laten liggen, als je voor die €40 een acceptabele vaste vork kunt krijgen.
Buiten het comfort en de controle die een verende vork je biedt, het rijden met een vaste vork is erg leuk en goed voor de techniek.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 08 apr 2011 08:50

met een vaste vork in het bos zou mij te heftig worden. oncomfortabel en te zwaar, maar ja het kan wel natuurlijk
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

lennaert
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:26

lennaert 08 apr 2011 09:54

Met een vaste vork kan je op de meeste plekken prima uit de voeten. Op een cyclocrosser heb je ook geen verende vork. Met mijn beachbike kan ik ook prima met een paar andere bandjes het bos in. Het is een stuk directer en vraagt iets meer van je lichaam bij het opvangen van klappen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 08 apr 2011 10:03

Twee jaar geleden reed ik de Rond magura van mijn Idworx kapot, heb er toen een vaste vork ingezet, mijn idee, dit had ik veel eerder moeten doen. Vind het veel prettiger. Wat in mijn ogen vooral belangrijk is waar gebruik je de MTB voor. Ik rijd vooral hier in Brabant op harde bospaden, gindpaden en veelal een stuk over de weg voor ik het bos "induik". Toertochten rijd ik ook, wat minder druk op de banden en niet te smal voeldoet dan prima voor mij. Als je veel in zuidlimburg, en verder weg rijd met langere afdalingen ed zou ik het minder vinden. Ik rijd ATB als training voor de weg, met dat doel vind ik een vaste voorvork veel fijner zeker ook bij ritjes in een groepje waar je regelmatig flink moet aanzetten na een bocht. Denk een goed na hoe je de ATB gebruikt en ik denk dat je zelf dan wel kunt inschatten of het voor jou zou werken.
Ach, ik zeg ook maar wat

hilco
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2007 00:16

hilco 09 apr 2011 01:31

koop een "wereld vork" en zet die later over in je nieuwe bike..............
soms is schakelen beter, vaak niet

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 12 apr 2011 11:22

Hilco schreef:koop een "wereld vork" en zet die later over in je nieuwe bike..............


Dat lijkt me toch wat lastig. Naast de werking zijn ook de 'looks' van een vork niet onbelangrijk. Als je nu een zwarte vork koopt, wil je die straks niet in je witte mtb zetten. En overschilderen is imho vaak niet erg fraai.

Ik ga proberen een goede tweedehands vork op de kop te tikken. Lukt dat niet, dan koop ik een nieuwe vaste vork. Mijn vorige mtb had ook geen vering en daar heb ik bijna 10 jaar met plezier op gefietst, óók in de bergen en op boomwortelpaden! ;-) Dat moet ik nu ook 1 of 2 jaar vol kunnen houden.

Dank voor alle reacties!

Plaats reactie