Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Meer cal verbranden dan dat je eet.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 feb 2019 11:42

Ernie C. schreef: 17 feb 2019 10:52 Maar ts is juist bang dat hij te weinig binnen krijgt. Moet hij dan meervoudige bewerkte voedingsmiddelen eten?
Ik vraag me af of ts dan veel afgevallen is de laatste tijd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 feb 2019 21:25

GJEvK schreef: 16 feb 2019 19:53
RVV schreef: 14 feb 2019 11:49 2 kilo sla (00k 500 kcal) juist heel langzaam
Kolere wat voor grote berg sla is dat wel niet op je bordje :D Tegen de tijd dat je dat op hebt ben je echt in een konijn verandert :lol:

Maar je hebt wel gelijk, dat maakt het ook zo lastig als je af wilt vallen... Die zak chips geeft je net zoveel kcal als ontbijt als een flinke kom havermout, maar weet wel zeker dat je je niet alleen lekkerder voelt na de havermout maar dat je prestaties die dag ook stukken beter zullen zijn.
Dat zal wel mee vallen, zo slecht is chips niet. Aardappel, beetje zout en plantaardige olie, ook prima herstelvoer. De chips worden stuk sneller verteert, dus je kan snel op de fiets springen na het ontbijt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 03 mar 2019 10:49

Het valt mij ook op dat er iets "mysterieus" is aan het lichaam.
Vorig jaar extreem geprobeerd af te vallen, dit resulteerde alleen maar in vormverlies (duhh).

Sinds afgelopen winter gestopt met calorieën tellen, maar ik weet na jaren tellen precies wat waar in zit. Ik eet momenteel rond de 2200-3000 per dag, maar val eigenlijk al maanden niks af terwijl ik toch wel 12-20 uur per week fiets.
Ik hang al maanden rond de 76-77kg, op zich prima voor de Nederlandse Elitekoersen, maar ik zou ook graag wat kwijt willen (72kg oid).

Ik bedoel te zeggen dat ik theoretisch dus structureel te weinig binnenkrijg, maar wel aanzienlijk beter word in fietsen (dus niet te weinig). Ik moet echt naar de 2000 of lager om af te vallen, maar hierbij krijg ik prestatievermindering.

Ik acht mijzelf redelijk deskundig, jaren in de sportschool gezeten voor ik met duursport begon en heb er veel kennis van, echter kom ik na al die jaren maar tot één conclusie: theorie ligt bij mij niet in lijn met praktijk.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 mar 2019 11:40

2200-3000 kcal is wel een grote spreiding... wat is het gemiddelde? Als dat gemiddelde nu 2500 is en je wil minder dan 2000 kcal heb je idd wel een groot energiegebrek voor je lichaam. 200kcal gemiddeld lijkt me een mooi doel om te vermageren (dat is dus eerder 2200 gemiddeld). En op sportdagen mag je dus ook niet plots de 1000kcal van wat fietsen niet gaan innemen. Je lichaam moet kunnen herstellen van inspannig.
Vermageren en sportprestaties blijven leveren is niet eenvoudig.
Het enige waar je mag aan inleveren is vet. Daarom zou je je doel beter moeten stellen van nu x-procent het naar in de toekomst x-y procent vet.

En afvallen en sportprestaties leveren is volgens mij werk voor een diëtist. Dat moet zeer gericht gebeuren idd om dat vorm verlies (al is het maar het psychologische effect door diëten) te voorkomen.

Walter

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 03 mar 2019 13:20

Ja, het is complexe materie ben ik achter gekomen. Het vermageren en prestatie houden en/of opbouwen is moeilijk. Ondanks veel kennis.

Ik fiets wel met power meter en ik weet dat het 1 op 1 over te nemen is qua output-kcal, maar het lijkt toch wat ingewikkelder te zijn dan dat. Heb het idee dat m'n lichaam veel efficiënter omgaat met die "1000kcal output" dan voorheen .....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 mar 2019 13:22

Noorderkracht schreef: 03 mar 2019 13:20 ...

Ik fiets wel met power meter en ik weet dat het 1 op 1 over te nemen is qua output-kcal, ...
Neen dat is dus niet; om een 200W te trappen moet de ene persoon 1000w procederen de andere 900W. Het is dus niet 1 op 1 of voor iedereen hetzelfde...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 mar 2019 13:25

Maar wel nagenoeg hetzelfde.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 mar 2019 13:41

Afvallen en intensief sporten gaan domweg niet samen. Afvallen is deels vet verliezen en deels spiermassa verliezen.

De enige oplossing om echt 4 kilo (van 76 naar 72 kilo) lichter te worden is een negatieve energiebalans over 4 weken waarbij je zoveel mogelijk rust probeert te pakken. De ellende is alleen, ga je daarna weer intensief duursporten dan heb je gewoon weer extra energie intake nodig. Bijna altijd gebeurt dit dmv koolhydraten. En je bent in no time weer 4 kilo zwaarder. Deels door het vocht wat de koolhydraten aan zich verbinden. Dus word je ook weer zwaarder doordat de koolhydraten in je lichaam meer vocht vasthouden.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 03 mar 2019 16:22

Gisteren tweede wedstrijd van het seizoen gehad, vanaf nu even twee weken weer werken aan m'n duurvermogen, hierbij ook maar eens wat meer gestructureerd proberen af te vallen.

Nog tips om in twee weken wat kwijt te raken? 1kg zou al prima zijn.

@ts Sorry voor de hijack

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 09 apr 2019 11:29

Noorderkracht schreef: 03 mar 2019 16:22 Gisteren tweede wedstrijd van het seizoen gehad, vanaf nu even twee weken weer werken aan m'n duurvermogen, hierbij ook maar eens wat meer gestructureerd proberen af te vallen.

Nog tips om in twee weken wat kwijt te raken? 1kg zou al prima zijn.

@ts Sorry voor de hijack

Hallo, Hoe is het inmiddels met het duurvermogen en het gewicht? En lukt het met het 'gestructureerd' afvallen?

Zo vraag ik mij nieuwsgierig (Aagje) af

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 28 apr 2019 19:42

Haha, dat mag je gerust vragen hoor.
Helaas na de ster van Zwolle en ronde van Groningen een scheurtje in m'n kraakbeen gekregen door heel hard stoten tegen het bed (ja, heel stom) en daarna ontsteking + griep aan het begin en aan het einde van de blessure.
4-5 weken helemaal niks gedaan omdat het dit alleen maar verergerde. Dus maar 2 koersen in de benen.

Inmiddels weer 2 weken in volle training en rentree in de PWZ Zuidenveldtour 11 mei.

Duurvermogen zit wel prima, afvallen niet gelukt, maar ook niks aangekomen gelukkig. Nog steeds rond de 76-77

Het gewicht zakt vanzelf wel weer iets met 20uur per week.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 apr 2019 20:19

Probeer de boel eens te foppen en eet in de dag (dagen) voor de koers geen zout (houdt vocht vast) en geen vezels (houdt ook vocht vast). Scheelt zo 2kg.

Plaats reactie