Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp bij kiezen nieuwe racefiets

karelski
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2017 14:58

karelski 02 mar 2019 15:41

Dag allemaal, ik heb wat hulp nodig bij kiezen van een nieuwe racefiets. Ik rijd sinds (bijna) drie jaar op een Cube Attain gtc race maat 58. Mijn lichaamslengte is 1.86 met bbl van 89 cm. Mijn armlengte is 70 cm, ik ben 70 kg Ik rijd sinds drie jaar telkens iets meer per jaar: 7.500, 8500 en laatste jaar 9500. Ik zit al een tijd niet lekker op de fiets. Ik wil dieper zitten, want ben vrij flexibel (dankzij yoga o.a.) en wil regelmatig wat sneller fietsen. Ik zit echter nooit werkelijk comfortabel als ik de handen op de remgrepen heb, heb het gevoel dat ik mezelf of terug aan het omhoog duwen ben (veel spacers onder de stuurpen) of te ver moet reiken ( veel spacers boven de stuurpen). In beide gevallen krijg ik heel snel last van m'n nek en schouders. Mijn vermoeden is dat ik een lagere stack nodig heb en een wat kortere reach (nu 610 en 388). Ik had m'n zinnen gezet op een trek emonda sl6 (stack 596, reach 391). Maar daar zat ik ook niet echt lekker op. Gek genoeg zat ik lekkerder op een Cube Agree (592,394) beide hadden een stuurpen van 100mm. Waar m'n nieuwe fiets vooral aan moet voldoen is een grotere stijfheid dan de Attain, nu kom ik in snelle groepen net wat te kort. Graag hoor ik jullie advies.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2019 16:49

Klinkt mij eerder als meer trainen en werken aan betere core stabilty dan een andere fiets nodig hebben.

Ik zou beginnen met een kortere stuurpen en de spacers boven het stuur. Eventueel kun je het zadel ook wat naar achter zetten zodat je wat minder gewicht op je handen krijgt. In ieder geval is er nog genoeg te experimenteren met deze fiets. Pas als je hier je draai op gevonden hebt zou ik naar iets anders kijken.
Campagnolo Ultra Dork

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 02 mar 2019 21:54

Last van je schouders kan ook komen door een te smal stuur.
Op dat punt is 2 cm een heel groot verschil.

karelski
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2017 14:58

karelski 02 mar 2019 23:37

Dank voor de reacties, @ernie stuurpen 90mm biedt geen soelaas, meer trainen dan nu lijkt me onzinnig en met de corestability zit het wel goed. Ik ervaar geen druk op m'n handen in de zin dat het gewicht te groot is, zadel meer naar achteren helpt zeker niet vooral daar ik nu al net KOPS heb en te ver moet reiken naar het stuur. In mijn optiek is mijn onderrug door al het fietsen zo flexibel geworden dat ik automatisch dieper ga zitten, maar m'n stuur dit tegenhoudt.
@squeezer, dieper zitten en verder reiken zijn twee verschillende zaken in mijn optiek. En wat betreft snelheid
Ik kan meestal goed mee qua snelheid en accepteer het wanneer dit niet zo is ( al vind ik dit moeilijk wanneer het bergop gaat, maar wie niet? 😁.) Het gaat mij meer om het op snelheid komen. Daarin is de fiets niet bijster sterk. Ik heb overigens al een nieuwe wielset laten spaken die het versnellen makkelijker maakt, maar dan nog laat het af en toe veel te wensen over.

@tijanus, dat lijkt me ook. De Cube heeft een erg smal stuur, 40cm met flare naar 42.

Verder geen suggesties voor passende fiets/geometrie?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 mar 2019 07:40

Volgens mij kan je niet voelen dat je frame slap is. Dergelijke frames worden niet meer gemaakt. Hoogstens kan je slappe wielen hebben die tegen de remblokken slepen als je aanzet of op de rechtstaand rijdt. Dus mee willen in snellere groepen is helaas trainen ;-) (of snel nog ouders zoeken met betere sportgenen....).

Je stuur lager; dat kan toch eenvoudig? Ik versta dat je nog spacers onder het stuur hebt; wat weerhoudt je van die boven het stuur te plaatsen?
En als je graag een lager stuur hebt, zit je wel goed als je in de beugels rijdt -dan zit je immers lager?
Ivm zadel we kunnen het wel gaan verschuiven maar het moet eigenlijk gewoon juist staan zodat je benen correct kunnen ronddraaien tov de trappers (Dus zadel-trapas afstand moet juist zijn). Zoek een op hoe je dat juist zet. Het is is geen exacte wetenschap, maar het geeft wel misschien een beter startpunt (Ik zou dat eerder doen dat je zadel aanpassen om gewicht van handen op natuur aan te passen. Dat doe best eerder door te spelen met stuurpenlengte).

Je lijkt me hard te twijfelen; vraag eens aan medefietsers hoe zij je op de fiets zien zitten. Ziet het er goed uit?

Walter

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mar 2019 13:00

karelski schreef: 02 mar 2019 23:37 Dank voor de reacties, @ernie stuurpen 90mm biedt geen soelaas, meer trainen dan nu lijkt me onzinnig en met de corestability zit het wel goed. Ik ervaar geen druk op m'n handen in de zin dat het gewicht te groot is, zadel meer naar achteren helpt zeker niet vooral daar ik nu al net KOPS heb en te ver moet reiken naar het stuur. In mijn optiek is mijn onderrug door al het fietsen zo flexibel geworden dat ik automatisch dieper ga zitten, maar m'n stuur dit tegenhoudt.


Verder geen suggesties voor passende fiets/geometrie?
Als je armen en handen sterk genoeg krijg je daar geen last van maar dan kunnen alsnog je schouders teveel druk krijgen. Sterkere schouders, een sterkere core en iets meer setback zouden dit kunnen verhelpen.
KOPS is meer een richtlijn en is zeker niet voor iedereen de beste oplossing. Dieper zitten kun je proberen met een -17 graden stuurpen.

Verder hoeft het één het ander niet uit te sluiten. Misschien kunnen je rug en ademhalingsapparaat de diepe zit aan maar je nek en schouders gewoon niet en zul je juist meer rechtop moeten gaan zitten. Dit blijft experimenteren en werken aan je lichaam en mindset. Dat kan prima op je huidige fiets. Verwacht in ieder geval niet dat er een tovergeometrie is waarmee je klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Je stelt nu zo ongeveer dat je niet dieper, niet hoger, niet korter en niet langer kunt zitten. Dat zijn juist de dingen die een andere geometrie je brengen.
Ik denk dat je het eerder moet zoeken in een combinatie van aanpassing aan de fiets, training in deze nieuwe houding en eventueel een andere stuurbreedte.
Campagnolo Ultra Dork

karelski
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2017 14:58

karelski 03 mar 2019 18:13

@ernie, dank voor je reactie. Jammer, geen tovergeometrie :mrgreen:

Bij deze een fotootje (inmiddels verwijderd) van mijn zit op een Giant TCR L tijdens een fietsvakantie afgelopen oktober. Ik heb er heerlijk op gereden, vooral tijdens het klimmen. Zo wil ik ook in NL zitten. Maar makkelijk bij de remgrepen lukte niet, zoals je ook op de foto kan zien. Deze stuurpen was 110mm er zat 50mm aan spacers (inclusief de conische spacer) op. Op de Cube lijkt het me voor mijn gevoel niet om een dergelijk lange lage zit aan te nemen. Dat correspondeert met wat ik op http://frike.eu/geometries.php zie wanneer ik de geometrien vergelijk. Ik kort dan stuurpen van de Cube in naar 90mm en die van de Giant ook. Met spacertoren 50mm op de Giant kom je net niet gelijk uit. Even daar gelaten of 90mm op de Giant ideaal zou zijn voor mij. Ik geef de Cube nog een kans met 90mm stuurpen lengte.

Maar waar ik ook achter kwam is dat de ellende is begonnen met het veranderen van mijn zadel op de Cube. Het originele zadel heb ik na 10.000 km vervangen (was behoorlijk zacht geworden) voor een zadel met verhoging aan de achterkant (geen idee meer waarom juist die). Hierdoor kantelt mijn bekken anders en is de druk op het stuur uiteindelijk ook anders geworden. Heb het originele zadel teruggeplaatst en ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

En misschien heb je gelijk vwb het trainen van mn schouderpartij, die is in ontwikkeling behoorlijk achter gebleven bij de benen.
Laatst gewijzigd door karelski op 14 aug 2019 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 05 mar 2019 09:57

Zou een fietsmeting helpen? Ik denk wel in de basis om alle afstanden 'goed' te krijgen, maar als ik het ik zo lees zit het misschien niet alleen in of alles technisch klopt maar hoe je lichaam erop reageert na langere tijd fietsen en daarnaast wat je zelf ook lekker vind zitten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 mar 2019 11:08

Naast een goed afgestelde fiets en een goed getraind lichaam is het vooral van belang om zelf goed op je fiets te kunnen zitten. B.v. met doorgezakte schouders zitten kan ook met een stuur dat de juiste breedte heeft. Een racefiets is een bijzonder efficiënt middel om op spierkracht een omhooglopende weg te bedwingen maar het is verre van een luie stoel waar je op neer ploft en automatisch goed zit.

Een bikefitter kan helpen. In principe komt er niet veel meer dan een richtlijn voor een goede afstelling uit zo'n meting maar het is altijd goed als er iemand met verstand van zaken een keer kritisch naar je positie op de fiets kijkt. In de meeste gevallen kom je er wel uit met zelf experimenteren maar als je er echt niet uitkomt dan kan het een goede reddingsboei zijn. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar de verhalen over en de werkwijze van Robic spreken mij heel erg aan.
Campagnolo Ultra Dork

karelski
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2017 14:58

karelski 19 mar 2019 09:53

Bikefit is een goed idee. Heb in de tussentijd e.e.a. aangepast, 90 cm stuurpen en stuur stuk lager gaat iets beter. Ik realiseer me dat ik vaak met spanning in linkerschouder en linkerkant van de nek fiets en daar last van blijf houden gedurende de dag. Alsof mijn rechterhand het stuur in mijn linkerhand en schouder duwt. Met rechts kan ik makkelijk bij de remgreep (en is de nieuwe setup best comfortabel) met links kom ik een centimetertje te kort. Zit dus scheef op de fiets. Heb het forum al wat doorgenomen en een beenlengteverschil zou de oorzaak kunnen zijn. Heb na het fietsen ook vaak het idee scheef te zitten. Ga eerst eens wat proberen met vulplaatjes en mocht dat weinig uithalen, dan toch maar zo'n dure bikefit doen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 mar 2019 21:00

Kijk tijdens het fietsen eens naar beneden. Als je recht zit bedekt je bovenbuis je schuine onderbuis.Als je scheef zit komt de onderbuis links of rechts voorbij de omtrek van de bovenbuis. Zo heb ik het ontdekt. Ik had trouwens ook dezelfde klachten.

karelski
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2017 14:58

karelski 14 aug 2019 10:52

Een update n.a.v. mijn post. Ik heb in April een uitgebreide bikefit (4,5 uur)gedaan. Mijn huidige fiets bleek qua geometrie prima. Wel zadel stuk hoger gezet, stuur hoger en ook langere stuurpen gemonteerd. Tevens was een ander zadel (vlak) nodig. Daarna fietste ik heerlijk, al was het wel nog wat wennen aan het nieuwe zadel. Inmiddels al weer zo'n 3500 km gefietst met o.a. de trois ballons (mijn hoofddoel van dit jaar) en ook de Marmotte in Zwitserland. Geen grote spanningen meer in schouders en handen. De bikefit heeft wel degelijk geholpen. Ook goeie trainingsadviezen gekregen. Wel krijg ik nog regelmatig kramp in mijn bovenbenen en hamstrings. Vooral op de op langere klimtochten (na 100 km bij bovengenoemde tochten en na 170 bij de JN classic) maar dat heeft volgens mij meer te maken met het vele zweten dan met de nieuwe afstellingen. Bedankt voor de adviezen. Een nieuwe racefiets is niet direct nodig, maar ik weet nu i.i.g. wel waar ik zo ongeveer naar op zoek kan gaan.

Plaats reactie