Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuze gravelbike

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 feb 2019 19:19

bkrmn schreef: 07 jan 2019 16:30
Voor echt voornamelijk gravelwerk wil ik een 2de wielset met wat “snellere” bandjes. Mijn oog is o.a. gevallen op de Conti Speed King CX in 35mm of misschien een gravelband van 40mm. Tips welkom :)
Ik vond mijn band ook zwaarbollen op de weg. Maar nu de challange dune echt heerlijk op gravel en gewoon 35 op de weg, vlak loopvlak met kleine driehoekjes en aan de zijde bolletjes z9als de schwalbe die ook heeft.

Steffi1969
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 feb 2017 17:58

Steffi1969 23 feb 2019 09:11

Even naar de lbs geweest met bovenstaande kritieken en hij bevestigde dat er een maatje M is besteld 😅

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 feb 2019 07:29

Foutje, bedankt. ;)
Dat is in ieder geval de juiste maat!

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 25 feb 2019 10:01

TKMP schreef: 20 feb 2019 19:19
bkrmn schreef: 07 jan 2019 16:30
Voor echt voornamelijk gravelwerk wil ik een 2de wielset met wat “snellere” bandjes. Mijn oog is o.a. gevallen op de Conti Speed King CX in 35mm of misschien een gravelband van 40mm. Tips welkom :)
Ik vond mijn band ook zwaarbollen op de weg. Maar nu de challange dune echt heerlijk op gravel en gewoon 35 op de weg, vlak loopvlak met kleine driehoekjes en aan de zijde bolletjes z9als de schwalbe die ook heeft.
De Dune rijdt inderdaad merkbaar harder dan de X one speed. Qua lekbestendigheid laat de Dune wat mij betreft wel te wensen over. Ik rij er vaker mee lek dan met de X one. En ook al een keer een vrijwel nieuwe band aan gort gereden. Met een X One moet je het dan echt bont hebben gemaakt.

2 snelle pi
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2019 22:48

2 snelle pi 03 mar 2019 23:41

Ernie C. schreef: 05 jan 2019 23:46 De straatprijs van Ultegra is geen 400 euro meer dan 105 met non series crank en ze lijken mij verder identiek. Voor mij als zelf sleutelaar is dat prijsverschil dus niet goed te praten. Laat je alles doen bij de fietsenmaker dan ben je waarschijnlijk net iets duurder uit als het 105 model koopt, de groep verkoopt en er Ultegra op laat zetten.

Eigenlijk zie je dit prijsverschil altijd dus economisch gezien zou je kunnen stellen dat hij de meerprijs waard is.

Ik ben geen fan van Ultegra maar 105 disc is wel erg zwaar, zeker met die crank erbij. Dan zou ik toch liever Ultegra hebben. Aan de andere kant: Is dit echt de max van je budget dan is 105 met een extra setje wielen ook wel lekker. Een extra setje voor weg- of modderbanden is wel lekker met zo'n fiets. Persoonlijk zou ik de mooiere kleuren van de 10 de doorslag laten geven en die extra wielset nog even mee wachten (of als je nu een Aluminium racefiets hebt, deze te koop zetten en dat geld gebruiken voor een lichte wielset met racebanden).
Ik wil hier graag nog even op terug komen. Ik ben namelijk zelf al een tijdje aan het twijfelen tussen de speedster gravel 20 (105) en de speedster gravel 30 (Tiagra) en zou graag wat meningen van anderen hieromtrent hebben. :)

Een korte achtergrond:
Sinds december heb ik een nieuwe job op 30km enkel en kreeg zin om met de fiets te gaan. Aangezien ik nog totaal geen ervaring heb, ben ik naar de lbs gegaan. Deze raadde een gravel bike aan, waaronder deze Scott's, omdat ik mijn fiets alle seizoenen door weer en wind wil gebruiken. Na het hebben gelezen op de verschillende fora over gravel bikes, en de voordelen er van in zag, was het duidelijk dat ik voor een gravel bike wilde gaan, en ben ik momenteel al een tijdje gestrand op de keuze tussen de gravel 20 en 30.

Er zijn verschillende redenen waarom dat ik twijfel:
  1. Enerzijds wil ik een kwailiteitsvolle groepset, aangezien ik vermoedelijk 4 (dagen) x 60 (km) x 4 (weken per maand) x 11 (maanden) = 10560 km per jaar ga fietsen.
  2. Anderzijds, ik wil geen overkill-fiets hebben (wat vaak gebeurt bij beginners heb ik meegekregen)
  3. Hiernaast, kan ik bij de lbs de gravel 20 krijgen vanaf eind maart en de gravel 30 vanaf eind april.
  4. Na de componenten hebben vergeleken op https://www.scott-sports.com/global/en/compare, kwam ik op een (ruwe schatting) van 250 euro ipv de 400 euro (1599 vs 1199)
  5. Ik moet nog bijkomstig materiaal aanschaffen (kledij, schoenen, pedalen, vervoertassen, onderhoudsmateriaal, ...) waardoor de kosten serieus nog zullen oplopen. Oorspronkelijk had ik een budget van 1500 euro in totaliteit ingecalculeerd, maar ik heb voldoende budget voor meer. Voor een beginner, leek mij meer niet heel wijs.
  6. Tiagra is 10-speed, en dus vlugger out-dated + 105 is prijs-kwaliteit gezien heel goed
:?: De vragen waarmee ik nog worstel zijn samengevat,
- Is Tiagra met mechanische schijf voldoende voor mijn plannen of moet ik toch voor 105 gaan?
Gewicht speelt niet zo een rol voor mij, aangezien ik waarschijnlijk een werktas meeneem. En als 105 the way to go is,
- Is het prijsverschil van 400 euro de meerprijs dan toch waard, of kan ik beter wachten en dan 105 laten zetten op de gravel 30?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2019 07:08

Je gaat met een 105 groep niet sneller op je werk zijn. 10 speed lijkt mij helemaal prima voor woon-werk verkeer, 6, 7, 8 en 9 speed cassettes zijn ook nog altijd leverbaar. Met 10 speed is het vervangen van een ketting en cassette minder prijzig dan met 11 speed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

2 snelle pi
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2019 22:48

2 snelle pi 04 mar 2019 15:16

amclassic-fan schreef: 04 mar 2019 07:08 Je gaat met een 105 groep niet sneller op je werk zijn. 10 speed lijkt mij helemaal prima voor woon-werk verkeer, 6, 7, 8 en 9 speed cassettes zijn ook nog altijd leverbaar. Met 10 speed is het vervangen van een ketting en cassette minder prijzig dan met 11 speed.
Dank je wel voor het vlugge antwoord!

Fijn om te horen :) , het gegeven dat 9 of 10 speed vlugger out-dated is, wordt wel regelmatig als argument gebruikt heb ik het gevoel om mensen een duurdere/modernere groepset te doen kopen.

En zeker bij gravel-bikes heb ik het gevoel (mede door de schijfremmen) dat de prijs sneller oploopt met de groepset.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2019 15:28

Zelfs 7 speed is nog niet out-dated. Alle onderdelen zijn er nog voor te krijgen. 10 speed is eerder een voordeel dan een nadeel. Het gaat dus vooral over mechanische vs hydraulische schijfremmen.

Ook hier is de meerprijs weer zodat laten ombouwen niet loont en zelf ombouwen je een paar tientjes winst kan opleveren.

Ik zou beginnen met Tiagra en wat goed gereedschap en je het sleutelen aan de fiets eigen maken. Met geld dat je bespaard op onderhoud bij de fietsenmaker upgrade je binnen twee jaar naar 105 of Ultegra.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 mar 2019 15:37

2 snelle pi schreef: 03 mar 2019 23:41 ............
- Is het prijsverschil van 400 euro de meerprijs dan toch waard, of kan ik beter wachten en dan 105 laten zetten op de gravel 30?
Enkel jij kan beoordelen of je meer wil geven aan een fiets dan noodzakelijk.
Belangrijker dan de groep zijn de bandjes.
Aan betere banden heb je echt wel meer dan aan een lichtere groep.
I know myself like no one else
Nothing to defend

2 snelle pi
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2019 22:48

2 snelle pi 04 mar 2019 20:28

Top, ik ben er onderuit, met deze tips is die meerprijs het dan niet waard in mijn ogen en leer ik het liever al doende kennen door zelf te sleutelen. Een extra setje banden is ook wel een leuk idee.

Hiernaast vind ik de groene kleur ook mooier :mrgreen:

Heel erg bedankt voor de hulp! :like:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2019 21:39

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat voor woon-werk geen Alpencols hoeven afgedaald te worden ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2019 21:49

Voor een racefiets kan ik je daar alleen maar gelijk in geven maar bij een gravelracer of crosser zijn canti's het alternatief voor schijven en die remmen nog minder en zijn nauwelijks nog te krijgen dus vind ik mechanische schijven een werkbaar compromis.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie