Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Overbelasting patellapees

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 22 mar 2018 08:54

Aangezien er veel ervaring in dit topic zit, een klein schopje.

Ik heb nu bijna twee maanden last. Heb de fysio verschillende keren bezocht en op advies dagelijks oefeningen gedaan. Daarnaast hardlooptrainingen gehalveerd, cadans verhoogd (reed 80, nu 95) en alles maar op max 80% van mijn kunnen. Niets forceren.

Na een week of drie namen de klachten, vooral een doof gevoel onder de knie, af. Na vier verdwenen ze voor het grootste deel. Nu wisselen de klachten. Soms heb ik een week geen last, de andere week voelt het gewoon niet lekker. Dan heb ik een beetje doof gevoel rond de knieschijf, ook het gevoel alsof er iets niet helemaal goed zit waardoor je vaak je knie wilt strekken. Soms (zelden) brandt het, maar dat lijkt heel oppervlakkig. Ook ochtendstijfheid soms. Maar wat ik ook doe. Fietsen, hardlopen of gewoon helemaal niks doen. Het lijkt niets uit te maken. Ik kan de klachten niet echt uitlokken. Keihard stampen op mijn stadsfiets (dus niet op de racefiets) lijkt wel wat te irriteren. Ook keihard schoolslag zwemmen (ik zwem altijd borstcrawl) roept iets van irritatie op aan de binnenkant van de knie.

De fysio denkt aan een overbelasting (van de aanhechting) van de kniepees en noemt het een jumpersknee. Maar er zit geen onsteking en er is niet echt pijn, maar een gevoel van ongemak of doof- en stijfheid (soms) zit aan de BINNENKANT van mijn knie. Schuin boven de patellapees.

Kan dit een jumpersknie zijn? Fysio denkt dat dus, maar ik zie bij symptomen alleen maar onderkant knie , soms bovenkant en heel zelden buitenkant. Nooit binnenkant. Ook zou de pijn altijd zeer duidelijk aanwezig zijn, terwijl ik meer een soort van ongemak ervaar. Ik kan ook alles met de knie qua kracht e.d.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 20 feb 2019 23:35

Ik heb het opgelopen doordat schoenplaatje scheef stond en dit pas merkte toen het al te laat was. Ben er na 3 maanden Nu achter wat het is. Fysio dacht eerst meniscus, later kraakbeen. Man man wat een gedoe

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 feb 2019 15:48

alstro schreef: 20 feb 2019 23:35 Ik heb het opgelopen doordat schoenplaatje scheef stond en dit pas merkte toen het al te laat was. Ben er na 3 maanden Nu achter wat het is. Fysio dacht eerst meniscus, later kraakbeen. Man man wat een gedoe
Hoeft niet zo rampzalig te zijn. Ik heb het een en ander gedaan en na een lange tijd kwam ik erachter dat een tapepje de oplossing is.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 22 feb 2019 12:25

Toch even moeten nadenken over wat een tapepje was

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 feb 2019 14:05

:D
fgrs schreef: 22 feb 2019 12:25 Toch even moeten nadenken over wat een tapepje was
☺️
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
De Windmolen
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 dec 2015 19:19

Gebruikersavatar De Windmolen 23 feb 2019 19:26

Ook erg genoeg ervaringsdeskundige. Een 3 maanden last van gehad. Niemand wist wat het was. Een toertocht halverwege zelfs met 1 been, 50 kilometer naar huis moeten fietsen, ging echt niet meer van de pijn. Van alles geprobeerd. Ook met een Tapapje ;) gefietst, gaf verlichting maar dat kon niet de oplossing zijn.
Uiteindelijk erachter gekomen dat mijn zadel naar voren was geschoven na een buurt bij de fietsenmaker. Weer teruggezet en binnen twee weken overal vanaf. Het zit hem ooit in kleine dingen!!!! Neemt niet weg dat ieder geval anders is maar wie weet, doe je er voordeel mee. :like:

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 02 jun 2020 23:07

Einstein schreef: 21 feb 2019 15:48
alstro schreef: 20 feb 2019 23:35 Ik heb het opgelopen doordat schoenplaatje scheef stond en dit pas merkte toen het al te laat was. Ben er na 3 maanden Nu achter wat het is. Fysio dacht eerst meniscus, later kraakbeen. Man man wat een gedoe
Hoeft niet zo rampzalig te zijn. Ik heb het een en ander gedaan en na een lange tijd kwam ik erachter dat een tapepje de oplossing is.
Ik ben er nog steeds niet van af, vorig jaar zomer was ik er zo goed als vanaf. Maar in najaar me verstapt en was het weer terug. Nu weer 6 maanden verder en stapje voor stapje gaat het weer beter. Rustig fietsen gaat goed. Maar uurtje flink trainen zit er niet meer in.
Deze week MRI om te kijken wat nu de oorzaak is. Je wordt er een beetje depri van na 1 1/2 jaar gekloot.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 jun 2020 23:43

alstro schreef: 02 jun 2020 23:07
Einstein schreef: 21 feb 2019 15:48
alstro schreef: 20 feb 2019 23:35 Ik heb het opgelopen doordat schoenplaatje scheef stond en dit pas merkte toen het al te laat was. Ben er na 3 maanden Nu achter wat het is. Fysio dacht eerst meniscus, later kraakbeen. Man man wat een gedoe
Hoeft niet zo rampzalig te zijn. Ik heb het een en ander gedaan en na een lange tijd kwam ik erachter dat een tapepje de oplossing is.
Ik ben er nog steeds niet van af, vorig jaar zomer was ik er zo goed als vanaf. Maar in najaar me verstapt en was het weer terug. Nu weer 6 maanden verder en stapje voor stapje gaat het weer beter. Rustig fietsen gaat goed. Maar uurtje flink trainen zit er niet meer in.
Deze week MRI om te kijken wat nu de oorzaak is. Je wordt er een beetje depri van na 1 1/2 jaar gekloot.
Waar zit precies de pijn?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 jun 2020 06:39

Heb je dat tape al geprobeert en je hamstring gestrekt voor je ging fietsen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 jun 2020 08:52

Ik zou eerder een andere fysio zoeken dan teveel hoop te vestigen op een MRI.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 03 jun 2020 20:04

scepticus schreef: 03 jun 2020 08:52 Ik zou eerder een andere fysio zoeken dan teveel hoop te vestigen op een MRI.
Ik heb inmiddels 3 fysio's gehad, sportartsen. Iedereen zegt wat anders. Dus MRI en onderzoek is mijn laatste hoop.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 03 jun 2020 20:04

Einstein schreef: 03 jun 2020 06:39 Heb je dat tape al geprobeert en je hamstring gestrekt voor je ging fietsen?
Tape heb ik idd gehad. dat verlicht idd wel een stuk,

Plaats reactie