Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsschema

AHP
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2019 09:47

AHP 20 feb 2019 09:53

In tegenstelling tot voor hardlopen, kan in weinig (gratis) trainingsschema's voor wielrennen vinden op internet. Na twee jaar "gewoon" te hebben gefietst, wil ik nu wel wat serieuzer en dus ook verantwoorder gaan trainen. Wie heeft tips?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 feb 2019 10:09

Veel en gevarieerd fietsen en genoeg rust nemen tussen de trainingen door.

Gratis en voor niks, succes gegarandeerd!

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 20 feb 2019 10:43

Paar vuistregels die ik geleerd heb door de jaren:
- Probeer vaak te trainen, 8 uur per week kan beter in 4x2 uur dan 2x4 uur.
- Verwaarloos tussenliggende zones in de opbouw niet. Blokken D2 voelen makkelijk aan, maar je wordt er echt beter van.
- Bouw op gedurende 4 tot 6 weken, D2 blokken gaan van 2x20 min naar een heel uur. Meer en/of langere D3 blokken, sprintjes worden 30 seconden volle bak. Dan een week zonder intensief werk.
- Train niet als je ziek bent. Trainen op 60% omdat je verkouden bent heeft mij nooit iets opgeleverd.
- 2 dagen achter elkaar intensief trainen kan best, je benen mogen pijn doen. Niet elke training is een doel waar je fris voor hoeft te zijn.
- Doe nooit een D1 training alleen.


Met het stellen van doelen, bij jezelf kijken welke punten je moet verbeteren om je doelen te bereiken en met een klein beetje zoeken op internet kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 20 feb 2019 10:49

bve schreef: 20 feb 2019 10:43 Paar vuistregels die ik geleerd heb door de jaren:
- Probeer vaak te trainen, 8 uur per week kan beter in 4x2 uur dan 2x4 uur.
..........
- Doe nooit een D1 training alleen.


deze tips lijken mij discussie waard ;)
Allard

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 20 feb 2019 10:53

AHP schreef: 20 feb 2019 09:53 In tegenstelling tot voor hardlopen, kan in weinig (gratis) trainingsschema's voor wielrennen vinden op internet. Na twee jaar "gewoon" te hebben gefietst, wil ik nu wel wat serieuzer en dus ook verantwoorder gaan trainen. Wie heeft tips?
Je kan eventueel de trainingsgids van Fiets als basis nemen. Als je het wat serieuzer wilt nemen, dan raad ik zeker de volgende boeken aan:

- The Cyclist's training bible van Joe Friel
- Racing and Training with a Powermeter van Allen en Coggan

Als je zomaar een schema vanop internet volgt zonder feedback en interventie van een coach, is het toch best te weten waarom je net wel of niet een bepaalde type training doet. Dan kan je ook aanpassen naar gelang de events of wedstrijden die je wilt doen, de onvoorziene gebeurtenissen die er altijd zijn etc.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 feb 2019 11:19

bve schreef: 20 feb 2019 10:43 - Verwaarloos tussenliggende zones in de opbouw niet. Blokken D2 voelen makkelijk aan, maar je wordt er echt beter van.
Grappig, want dit wordt de laatste jaren juist afgeraden. Zoektermen: gepolariseerd trainen, no mans land / junk miles, vlees noch vis.

Waarom je een D1 training niet alleen zou mogen doen snap ik niet. Ik doe al 13 jaar niet anders.

De reden dat je weinig kant-en-klare schema's op internet vindt

- doelen verschillen nogal, de één traint voor een tijdrit, de andere voor een criterium, der derde voor een toertocht en de vierde voor een sprint. Bij hardlopen zijn doelen vaak gelijk: een halve of een hele marathon.
- fietsen is veel conservatiever dan lopen. Qua trainingsinzichten heeft het wielrennen heel lang achtergelopen. Bijvoorbeeld het trainen met een HR-meter is pas laat ingeburgerd. Ook kwamen wielrenners pas veel later achter inzichten die lopers al heel lang hadden (bijvoorbeeld van alleen maar langzaam trainen word je traag). En nog altijd is die achterstand aanwezig, zo noemde een niet nader te noemen forumlid intervaltraining een tijdje geleden nog "overschat". :shock:

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 20 feb 2019 11:42

Er zijn veel verschillende manieren en geloven hoe en wat je moet trainen, uiteraard begin je met je basis te leggen in de winter, lange duurritten (vaak 30km+je maximale koers/wedstrijd afstand). Deze duurriten doe je uiteraard in de vetverbrandingszone. Wat ik aanraad is om op souplesse te rijden in deze trainingen en in het tweede uur een paar souplesse intervallen te doen.
Een tweede sessie is d2/d3 blokken. 2x20min en weer naar huis. Dit doet genoeg om de fitness te verbeteren. Uiteraard wel rekening mee houden dat deze twee sessies ervoor zorgen dat je explosiviteit afneemt en je dus ook nog een intervalsessie moet doen op explosiviteit. Hier moet je laat mee beginnen, zeg maar begin maart.
Een ideale training is uiteraard een trainingskoers (WV Amsterdam-Sloten?).

Wat je uiteindelijk doet in je intervalsessie is persoonlijk, de rest van de trainingen zijn vrij voor de hand liggend. Ga je een TT rijden dan moet je uiteraard langere blokken doen. Ga je sprinten zul je meer op kracht hoge snelheden moeten doen.

Waar je wat voor gemaakte trainingsschema's in kan zien is Britishcycling. Puur voor de uitleg wat welke sessie doet zodat je een idee krijgt van wat je doet. Uiteraard kan je zelf beslissen of je het volgt of zelf een schematje op gaat zetten. Zorg ervoor dat je je zones weet!

https://www.britishcycling.org.uk/knowl ... e-advanced

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 20 feb 2019 11:49

Op fietstijden.nl zijn ook trainingsschema's te vinden. Ik train er zelfs ook mee.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 20 feb 2019 11:53

beren040 schreef: 20 feb 2019 10:49
bve schreef: 20 feb 2019 10:43 Paar vuistregels die ik geleerd heb door de jaren:
- Probeer vaak te trainen, 8 uur per week kan beter in 4x2 uur dan 2x4 uur.
..........
- Doe nooit een D1 training alleen.


deze tips lijken mij discussie waard ;)
Ik train altijd alleen. Simpelweg omdat ik niemand heb die op de tijden dat ik fiets. 😉
Ghost Nivolet 6LC

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 20 feb 2019 12:23

Je kan meedoen met "Do the plan with Dan." Je begint dan met een 4DP-test: Sprint, 5min - 20min - 1min om een beetje 'n idee te krijgen wat je VermogensCurve is. Daarna volgt een 10weeks schema; helemaal uitgewerkt voor 4 à 5 uur per week.

Hier is 't filmpje en 't schema.
https://thesufferfest.com/blogs/trainin ... n-10-weeks

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 20 feb 2019 14:12

havana schreef: 20 feb 2019 11:19
bve schreef: 20 feb 2019 10:43 - Verwaarloos tussenliggende zones in de opbouw niet. Blokken D2 voelen makkelijk aan, maar je wordt er echt beter van.
Grappig, want dit wordt de laatste jaren juist afgeraden. Zoektermen: gepolariseerd trainen, no mans land / junk miles, vlees noch vis.

Waarom je een D1 training niet alleen zou mogen doen snap ik niet. Ik doe al 13 jaar niet anders.
...
Mijn tips of vuistregels vind ik persoonlijk goed werken. Ik heb D1 trainingen ook alleen gedaan. Staat er 3 uur in mijn schema dan verveel ik me mateloos na 1 uur en ben ik met anderhalf uur thuis. Of ik doe iets geks en fiets 6 uur omdat ik dan net dat klimmetje in Tecklenburg kan rijden vanuit huis. Een duur training is voor mij vele malen makkelijker in een groep. Zo hou ik het plezier er in.

Dat er veel gepolariseerd getraind wordt, weet ik. Ik heb dit zelf ook gedaan in 2017. Harde korte blokken en verder duurtrainingen. Op mn eerste jaar na heb ik nooit zo matig gepresteerd in de wedstrijden. D2 is nuttig voor mij. Misschien voor de TS ook.

Het is juist goed dat mijn tips niet jouw tips zijn. Zo ziet de TS dat training persoonlijk is. Een goede coach helpt je te vinden wat voor jouw werkt. Wil je daar zelf achter komen moet je dr of heel veel tijd insteken of lang genoeg prutsen.

De enige universele waarheid lijkt me:
Veel en gevarieerd fietsen en genoeg rust nemen tussen de trainingen door.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 20 feb 2019 14:51

Ik ben wel genoodzaakt om D1 trainingen alleen te doen. Als ik met vrienden of een collega fiets dan zit ik bijna nooit in de D1 zone te fietsen, Rustige duurritjes kennen ze niet. Maximaal kan ik er een interval training van maken.
Ik heb er ook geen enkele moeite mee om in mijn eentje uren lang rustig te fietsen, wel met muziek op.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Plaats reactie