Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Meer cal verbranden dan dat je eet.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 14 feb 2019 16:54

RazorPax schreef: 14 feb 2019 10:08
Bv. ik fiets elke dag 50 KM dit is bij mij 800 calorieen.
Waar baseer je dit getal op?

Het is nogal een wetenschap op te berekenen hoe veel calorieën iemand verbruikt.
Het berekenen van de inname is (iets) beter te doen, door naar de bestanddelen van de voeding te kijken; maar dat is met de aanname dat je 100% van die bestanddelen omzet in bruikbare calorieën.

Maar niemand kan je vertellen hoe veel calorieën jouw benen gebruiken per seconde, hoogstens hoe veel watt ze produceren, en hoe veel calorieën daar minstens voor nodig zijn.
Tegelijkertijd gebruiken je longen, en hart ook enorme bergen brandstof, en je benen zijn zelf ook niet 100% efficient (sterker nog, verre van).
Hoe de totale efficientie van je hele lichaam is wbt. het omzetten van calorieën naar watts verschilt van persoon tot persoon.
En dan hebben we het niet eens over de temperatuur en de aan- of afwezigheid tegenwind.

Het netto effect kun je dus beter met de weegschaal bepalen, of door je vetpercentage te meten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 feb 2019 22:59

Rendement op de fiets kun je redelijk veilig stellen op 25%, dus als je het gemiddeld vermogen en de tijdsduur weet, dan weet je hoeveel kCal er doorheen is gegaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 15 feb 2019 00:38

En je krijgt rimpels :o

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 feb 2019 06:56

Zoiezo als je een duursport gaat doen ga je ook spieren verbranden. Ook al heb je vet

Ik deed 4 jaar krachttraining en ben beginnen fietsen en ook al had ik toen een vetpercentage van 20 ik verloor iedere week kracht. Kon ik mooi zien doordat ik vaak moest minderen in gewichten tijdens mijn krachttraining.

Uiteindelijk gewoon voor het fietsen gegaan dan en krachttraining op gegeven.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 15 feb 2019 11:29

Vet verbranden, spieren verbranden. Het klinkt mij allemaal iets te veel als een BBQ-hobby en daar voel ik me als vegetariër allerminst bij thuis. Afijn, heel veel minder eten dan je verbruikt, heeft uiteindelijke als consequentie dat je van je fiets valt: totale uitputting en schade aan vele organen. Niet doen.

Laat ik deze nog maar eens uit de kast trekken, van de legendarische hardloper Khalid Ska: "Ik volg het lichaam en het lichaam volgt mij." Dit is in één zin het fundament van training. Helaas is de praktijk iets minder simpel, maar met deze grafiek kom je ook een heel eind:

Afbeelding

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 15 feb 2019 11:44

Mooi grafiekje, beetje offtopic.

1200 calorieën per dag te kort komen... Of je bent ongezond bezig of je sommetje klopt niet.
Met mn boeren verstand denk ik dat het op korte termijn prima gaat (tot 1 á 2 weken), daarna zal je sportprestatie en je gezondheid verminderen. Op de lange termijn zal je dagelijkse energie verbruik op 2000 calorieën komen te liggen. Je lichaam is dan 'aangepast' aan je hongerdieet. Je lichaam zal dit doen door zo min mogelijk spiermassa te hebben, je altijd een slap gevoel te geven, je altijd koud laten voelen zodat je warmte verlies beperkt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 feb 2019 14:53

@RazorPax, hoe kom je aan die 2400 kcal? Omdat je een gemiddelde man bent?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 feb 2019 10:44

RVV schreef: 14 feb 2019 11:49 De calorieën optelsom van inname en “verbranden” bestaat niet.

Ooit bedacht als voedingsrichtlijn om het de mensen een beetje te laten snappen dat je niet teveel vet en zoet moet vreten.

Heel simpel de ene calorie is niet hetzelfde als de andere calorie. Het ene voedingsmiddel word heel andere verteerd dan het andere voedingsmiddel door ons lichaam. 100 gram chips (500 kcal) word heel snel verteerd 2 kilo sla (00k 500 kcal) juist heel langzaam. Dit zijn 2 uitersten maar heeft ook gelijk aan dat optelsommetjes en aftreksommetjes voor voedselvertering eigenlijk zinloos zijn.
Is dit zo rechtlijnig?
(Open vraag, ik weet het echt niet)
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 feb 2019 19:44

In een ideale situatie eet je niet meer dan dat je aan energie nodig heb (te dikke dieren bestaan niet in de vrije natuur) . Toen er een overschot aan voedsel kwam (vanaf de jaren 60) konden mensen meer voedsel tot zich nemen dat ze fysiek nodig hadden. Dat liep al snel uit de hand doordat veel mensen te veel energie binnen kregen en te zwaar werden. Toen is men de energiewaarde van voedsel gaan “labelen” de gedachtegang was dat het dan beter te begrijpen was voor mensen. Maar helaas kun je niet er een optelsom van maken. Omdat elk soort voedsel op een andere manier verwerkt/verteerd word door het lichaam. En zelfs deze processen zijn nog niet doorgrond door de wetenschap.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 16 feb 2019 19:53

RVV schreef: 14 feb 2019 11:49 2 kilo sla (00k 500 kcal) juist heel langzaam
Kolere wat voor grote berg sla is dat wel niet op je bordje :D Tegen de tijd dat je dat op hebt ben je echt in een konijn verandert :lol:

Maar je hebt wel gelijk, dat maakt het ook zo lastig als je af wilt vallen... Die zak chips geeft je net zoveel kcal als ontbijt als een flinke kom havermout, maar weet wel zeker dat je je niet alleen lekkerder voelt na de havermout maar dat je prestaties die dag ook stukken beter zullen zijn.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 feb 2019 20:28

Dovemansorendieet van Maarten 't Hart lezen. En vooral enkelvoudige onbewerkte voedingsmiddelen eten

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 feb 2019 10:52

Maar ts is juist bang dat hij te weinig binnen krijgt. Moet hij dan meervoudige bewerkte voedingsmiddelen eten?
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie