Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Specifiek trainen voor amateur criteriums van 1.5u

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 29 jan 2019 21:04

Nee_Nee schreef: 29 jan 2019 20:11 Gewoon blij zijn met je top-1o plaatsen. Ik kan zo honderd man aanwijzen die daar hun handen bij dicht zouden knijpen, inclusief mezelf.
:| Rare opmerking. Op welk niveau je ook fietst, het blijft leuk om jezelf te verbeteren. En af en toe kan wat input van buitenaf dan helpen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 jan 2019 21:31

Power84 schreef: 28 jan 2019 11:11 ...
Daarnaast wil ik 2x per week naar de gym voor kracht/core/stabileit/leningheid etc. Ik wil dan vooral werken met de grote compounds (Squats, Deadlifts, Benchpress, Barbell bent over row) en daaromheen specifieke oefeningen voor de benen en core. De krachttraining zal op maandag en donderdag zijn. Dan ben ik voor het weekend weer voldoende hersteld.

...
waarom wil je dat doen? Core, lenigheid zeker; maar hebben deze krachttrainingen iets te zoeken in het wielrennen? Een trainer die je dat aanraadt?

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 29 jan 2019 22:39

Noorderkracht schreef: 29 jan 2019 19:49 Bedoel je met amateur dan de sportklasse of daadwerkelijk amateur?
Als je met een FTP van 290+- top 5-10 rijdt, dan rijd je keurig volgens mij.

Ik denk dat je het vooral moet zoeken in de tactiek voor de laatste rondes.
Wellicht een andere tactiek kiezen om te winnen? Proberen weg te rijden met 1 man enkele rondes voor de spurt.

Verder - dit is niet de key -, maar wel een advies: blokjes van 1' op en af werken prima voor criteriums (en ook wel voor de grotere koersen)
Ik bedoel amateur wedstrijden. Reed ook wel bij elites maar dan was het top 30.

Ik zal morgen avond proberen uitgebreider te reageren op iedereen. Door drukte even geen tijd voor gehad.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 29 jan 2019 23:12

Ik kan jou eerder om advies vragen. Heb al moeite om halverwege een wedstrijd een beetje vooraan te rijden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 jan 2019 00:23

Power84 schreef: 28 jan 2019 11:11
Als ik kijk naar de jongens die veel podium reden, dan zijn dat veelal explosieve renners die kort heel hard kunnen fietsen. Daar maak je bij een ontsnapping of sprint toch het verschil mee. Criteriums is eigenlijk ook 1.5u interval met veel aanzetten na bochten en tempowisselingen....
gezien je niet zoveel weegt heb je in het vele optrekken al een voordeel; je moet minder energie verspelen in het optrekken.

Maar belangrijker dan hier op een forum info te halen, denk ik dat je beter eens met een trainer praat.
Vooral uit een bepaalde tijd zoveel mogelijk resultaat halen is niet evident. Voor hetzelfde geld train je nu zo dat je wel meer kracht/vermogen voor een korte tijd kan leveren maar haal je het einde van de wedstrijd niet. Of misschien is het niet dat je een hoger vermogen nodig hebt in de sprint, maar dat je gewoon moet frisser aan de meet moet komen (dus enkel een betere basis nodig...). En frisser aan de meet is een betere sprint. Dus even goed laten analyseren waar er echt verbetering mogelijk is.

walter

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 13 feb 2019 12:19

Wellicht nog een interessant artikel:

https://cyclingtips.com/2019/02/how-to- ... -training/

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 feb 2019 17:22

[/quote]



Dit zijn mijn beste waardes sinds ik een powermeter heb:
Afbeelding
[/quote]

Mag ik vragen hoe U aan zo,n mooi overzichtje komt?
Heb je daar een app of programma voor?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 feb 2019 19:10

Golden Cheetah, mooi stukje opensource software.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 feb 2019 19:42

walter- schreef: 29 jan 2019 21:31
Power84 schreef: 28 jan 2019 11:11 Daarnaast wil ik 2x per week naar de gym
waarom wil je dat doen? Core, lenigheid zeker; maar hebben deze krachttrainingen iets te zoeken in het wielrennen?

KT lijkt me zeker voor een criteriumrenner niet verkeerd. Misschien is 2x pw wel wat veel als je toch al weinig uren fietst, kun je die ene keer beter aan een fietstraining besteden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 13 feb 2019 21:23

scepticus schreef: 13 feb 2019 19:42
walter- schreef: 29 jan 2019 21:31
Power84 schreef: 28 jan 2019 11:11 Daarnaast wil ik 2x per week naar de gym
waarom wil je dat doen? Core, lenigheid zeker; maar hebben deze krachttrainingen iets te zoeken in het wielrennen?

KT lijkt me zeker voor een criteriumrenner niet verkeerd. Misschien is 2x pw wel wat veel als je toch al weinig uren fietst, kun je die ene keer beter aan een fietstraining besteden.
De compound oefeningen zijn goed. Grote spiergroepen zwaar trainen, zorgt voor een sterke hormonale reactie. (GH, igf, enz).
Training met zware gewichten zorgt ook voor sterkere botten.

https://www.bikeradar.com/forums/viewto ... 600cd86625

in bovenstaande link halverwege pag 1 een citaat van de coach van het Australische nationale team. Gepost door tucker p op 25 sept 2010. Lees die maar eens door.

Kleine kanttekening:
Kracht training had je het beste in de maanden oktober t/m december kunnen doen.

2 weken wennen.
2 weken kracht uithouding,
Ongeveer 6 weken maximaal kracht, (tot je niet meer omhoog kunt met gewicht.)
Dan eventueel nog enkele trainingen asymmetrisch, single leg squat, bulgarian splitsquat enz.

Vanaf dan kracht op de fiets trainen (specifiek) en 1x per week (2 weken) onderhouden in het krachthok.

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 14 feb 2019 09:06

Nee_Nee schreef: 29 jan 2019 09:25 Is er een rode draad te vinden in jouw top-10 uitslagen? Rijdt er telkens een kopgroep weg en kun jij niet volgen. Kun je de sprong naar een al weggereden groepje niet maken? Wapper je er na 5 kwartier aan de achterkant af? Kun na 120 keer demarreren bij de 121e en 122e niet meer mee?
Noorderkracht schreef: 29 jan 2019 19:49 Bedoel je met amateur dan de sportklasse of daadwerkelijk amateur?
Als je met een FTP van 290+- top 5-10 rijdt, dan rijd je keurig volgens mij.

Ik denk dat je het vooral moet zoeken in de tactiek voor de laatste rondes.
Wellicht een andere tactiek kiezen om te winnen? Proberen weg te rijden met 1 man enkele rondes voor de spurt.

Verder - dit is niet de key -, maar wel een advies: blokjes van 1' op en af werken prima voor criteriums (en ook wel voor de grotere koersen)
Ik heb afgelopen dagen even goed nagedacht over mijn resultaten uit het verleden en hoe die tot stand kwamen. Door gerichte vragen zoals hierboven ben ik daar eens kritisch naar gaan kijken en eigenlijk kan ik wel stellen dat ik in de wedstrijd teveel met mijn krachten smijt. Vooral op dagen dat ik goede benen had, wilde ik dit ook graag laten zien. Niet eens zozeer door onnodig op kop rijden van het peloton, maar vooral aanvallen of naar groepjes rijden, terwijl het nog veel te vroeg in de koers is. Ik zal dus vooral zuiniger moeten rijden, wanneer maak ik wel de sprong en wanneer blijf ik zitten. Ik probeerde ook nogal vaak de forcering door te voeren, terwijl je dat beter aan anderen over kan laten. Allemaal zaken waar ik de komende koersen mee bezig ga.

raiju schreef: 13 feb 2019 21:23
waarom wil je dat doen? Core, lenigheid zeker; maar hebben deze krachttrainingen iets te zoeken in het wielrennen?

KT lijkt me zeker voor een criteriumrenner niet verkeerd. Misschien is 2x pw wel wat veel als je toch al weinig uren fietst, kun je die ene keer beter aan een fietstraining besteden.
[/quote]

De compound oefeningen zijn goed. Grote spiergroepen zwaar trainen, zorgt voor een sterke hormonale reactie. (GH, igf, enz).
Training met zware gewichten zorgt ook voor sterkere botten.

https://www.bikeradar.com/forums/viewto ... 600cd86625

in bovenstaande link halverwege pag 1 een citaat van de coach van het Australische nationale team. Gepost door tucker p op 25 sept 2010. Lees die maar eens door.

Kleine kanttekening:
Kracht training had je het beste in de maanden oktober t/m december kunnen doen.

2 weken wennen.
2 weken kracht uithouding,
Ongeveer 6 weken maximaal kracht, (tot je niet meer omhoog kunt met gewicht.)
Dan eventueel nog enkele trainingen asymmetrisch, single leg squat, bulgarian splitsquat enz.

Vanaf dan kracht op de fiets trainen (specifiek) en 1x per week (2 weken) onderhouden in het krachthok.
[/quote]
Bedankt. Dat van compounds wist ik. Ik zit al sinds september afgelopen jaar in de sportschool (en de winters daarvoor).

Ik merk nu ook dat 2x kracht (benen) naast het fietsen best zwaar valt. Ik heb dit nu ook gewijzigd in 1x benen kracht en 1x bovenlichaam naast het fietsen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 feb 2019 11:15

Ik zal het verhaal van de zoon wielrenner zijn eerste overwinning eens vertellen.
Die is meer een type klimmer naar gewicht met een redelijke tijdrit. Een wedstrijd winnen in een sprint zal hij niet doen. Zijn strategie in de wedstrijden; heel de wedstrijd mee koersen.
Op een dag rijden we naar een wedstrijd type criterium, volledig vlak met rondes van een 6 km. Door verkeersproblemen komen we maar een kwartier voor de wedstrijd aan en hij geraakt maar net ingeschreven, grapje aan de inschrijving, de laatsten zullen de eerste zijn. Omdat papas nieuwsgierig zijn van wat die zoon nu eigenlijk kan, volgende besproken; we zien de wedstrijd als training, gewoon in peleton vooraan volgen en als er op het einde iets over is mee koersen (totaal tegen zijn natuur ;-)). Hij start dus zonder iets van opwarming.
De wedstrijd verloopt met verschillende kleinere ontsnappingen. Geen grote ontsnappingen denk ik omdat er een 4tal ploegen zijn met veel volk die telkens elkaar terug halen. Bij ingaan voorlaatste ronde wordt weer een renner gegrepen die 2 ronden 200m voor het peleton mocht rijden. Het valt heel even stil en mijn zoon vertrekt. Hij hoopt wat renners mee te krijgen maar niemand volgt. En hij rijdt door en eindigt met een minuutjes voorsprong op het peleton. Moraal voor mij; geluk hebben dat ze je even laten rijden en er niet veel samenwerking is in peleton en voor hem; als je energie over hebt op het einde kan veel. Het lijkt toch ook rust te geven te weten dat je op het einde op veel renners nog een minuut kan toerijden als je niet in de goede ontsnapping zit. En zijn grapje als je vraagt waarom hij gewonnen heeft, 'Omdat hij naar papa geluisterd heeft' - wat hij nadien gelukkig niet meer heeft herhaald. Zijn ander punt was dat als je alleen vooraan rijdt je nauwelijks zicht hebt wat er achter je gebeurt. En zeker niet als je voorbij de finish bij ingaan laaste ronde rijdt je de stand meekrijgt van de profwedstrijd die op het zelfde moment gereden wordt (waar ze meldden dat drie renners op kop rijden en je dan helemaal niet meer weet in welke wedstrijd je nu zit...).
En voor de duidelijkheid: dat scenario was eenmalig. Als je eens gewonnen hebt zitten er een volgende keer genoeg renners in je wiel die een graantje willen meepikken van je arbeid.

Ik wil maar zeggen; een goede strategie om een goede uitslag te rijden is echt wel wachten tot het moment dat jouw sterkte naar boven komt. Is die sterkte een goede sprint - wat ik denk dat TS heeft- mag je wel wachten tot het einde. Al lijkt TS met zijn redelijke FTP ook in staat te moeten zijn een redelijke ontsnapping op poten te zetten. En soms zal dat willen zeggen dat je enkel sprint voor de peletonzege. Maar dan komt het erop aan dat verlies tijdens de wedstrijd te aanvaarden.
Ik pleit hier niet voor eindeloos wachten in een wedstrijd. Want dan worden wedstrijden al eens snel saai ;-).

Walter

Plaats reactie